Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-28, 16:55
  #1
Medlem
moxiepoxs avatar
Tänkte köpa tjänsten 500 Mbps hos Bahnhof och köra tor-relä på med bandbredd på 300 Mbps. Kommer de att gnälla? Enligt avtalet får man bara kolla netflix och surfa på facebook.
Citera
2022-07-28, 17:56
  #2
Avstängd
Om någon klagar, uppge att någon måste installerat en TOR-relay utan din vetskap, exempelvis i brottsligt syfte, men att du har formaterat datorn sedan du fick reda på detta.
Citera
2022-07-28, 19:13
  #3
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moxiepox
Enligt avtalet får man bara kolla netflix och surfa på facebook.

Det låter som en rätt innovativ tolkning av avtalet. Har du lust att citera de delar som får dig att göra den tolkningen?
Citera
2022-07-28, 20:43
  #4
Medlem
Om du sätter upp en exit-nod så kommer du att få problem efter ett tag, det är oundvikligt.

Men kör du något annat än det så är det nog ingen fara med leverantören.
Sätt upp en relay som inte är exit nod och kör på!
Citera
2022-07-28, 21:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shickablaow.Waowai
Om du sätter upp en exit-nod så kommer du att få problem efter ett tag, det är oundvikligt.

Men kör du något annat än det så är det nog ingen fara med leverantören.
Sätt upp en relay som inte är exit nod och kör på!
Detta. Första som kom upp när jag googlade:
https://www.sweclockers.com/forum/tr...tor-exit-noder
Citera
2022-07-29, 00:00
  #6
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moxiepox
Tänkte köpa tjänsten 500 Mbps hos Bahnhof och köra tor-relä på med bandbredd på 300 Mbps. Kommer de att gnälla? Enligt avtalet får man bara kolla netflix och surfa på facebook.

Bahnhof stider för dina rättigheter, du ska inte vara orolig dom kommer flaskhalsa alla myndigheter om det inte gäller barn porr eller terrorism.

Kört dem under 10 år, laddat ner allt möjligt utan några problem. Jag säger ta Bahnhof och skippa alla andra lame internet leverantörer som älskar att dela din data.
Citera
2022-07-29, 01:14
  #7
Medlem
moxiepoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Det låter som en rätt innovativ tolkning av avtalet. Har du lust att citera de delar som får dig att göra den tolkningen?

https://www.bahnhof.se/filestorage/u...-privat-sv.pdf

Normal användning låter som instagram, spotify, netflix, facebook, youtube och google.

Oklart nedan om man får hosta en halv-professionell webserver (gränsfall till kommerciellt) eller relaya tor-anslutningar på 200 Mbps dygnet runt året om. Gillar annars att dela med mig av gratis programvara (operativsystem) på torrent och begränsa det till kanske 400 Mbps, så det blir en hel del trafik.

7. Kundens ansvar och skyldigheter
7.1 Tjänsterna är avsedda för normalt privat bruk och
normal användning av Kunden och personer i Kundens
hushåll. Kunden får t ex inte använda eller upplåta
någon av Tjänsterna i syfte att vidareförsälja Tjänsten
eller annars för kommersiella ändamål.

2.3 I det fall Bahnhof med fog misstänker att Kunden ej
nyttjar Tjänsten för normalt privat bruk eller annars
använder Tjänsten i strid med Avtalet äger Bahnhof rätt
att omedelbart stänga av Tjänsten, om Bahnhof finner
det lämpligt. Som ej normalt privat bruk anses
exempelvis olika typer av samtrafik, att orsaka skada
eller störning som drabbar Bahnhof, Bahnhofs system
eller annan genom exempelvis spamming, spridande av
datavirus eller annan skadlig datakod.
__________________
Senast redigerad av moxiepox 2022-07-29 kl. 01:30.
Citera
2022-07-29, 01:34
  #8
Avstängd
wusemans avatar
Så är dewt, detsamma gäller alla leverantörer och har alltid gjort men det skrivs på lite olika sätt.

Man bryter mot avtalet bara man sätter upp en hemsida på sin egen lina, det är en "privat" lina inte "dedidcated" eller en "företags" lina. Då får man punga upp med mer stålar helt enkelt om man skall göra rätt för sig.

Vad skulle dom annars ha "företags" avtal för?

Låter snällt av dig TS, sannolikheten att någonting sker är i princip 0 men om det sker, då är det du som fårta smällen.

Vet inte om du ville göra dig lustig med att skriva så som du gjorde med Facebook och att tor inte är tillåtet men fel hade du inte iaf men om du inte läst så noga så överväg iaf altenativet att inte göra ett smartare val i livet:

Citat:
Having access to a high speed internet connection (>=100 Mbit/s in both directions) and a physical piece of computer hardware is the best way to run a relay. Having full control over the hardware and connection gives you a more controllable and (if done correctly) secure environment. You can host your own physical hardware at home (do NOT run a Tor exit relay from your home) or in a data center. Sometimes this is referred to as installing the relay on "bare metal."

Citat:
1. Inform your potential ISP(s)
In general, running an exit node from your home Internet connection is not recommended, unless you are prepared for increased attention to your home. In the USA, there have been no equipment seizures due to Tor exits, but there have been phone calls and visits. In other countries, people have had all their home computing equipment seized for running an exit from their home internet connection. So you will need to find a good colo and save your home connection for bridge or middle node use. Plus, bandwidth will be much cheaper in a colo center anyway.

Pick an ISP you can trust, and [b]let them know exactly what is going on[(b]. A good first email is to ask them if they have an AUP you can read if you can't find one online. You should also ask them if they can provide the services mentioned below in this document, such as additional IP addresses, SWIP, and reverse DNS, and if these services might cost extra.

ifall om du inte visste så vet du nu, men om du inte bryr dig så kör på. Du lär ju inte torska för avtalsbrott iaf före något annat.
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-07-29 kl. 01:55.
Citera
2022-07-29, 01:53
  #9
Medlem
moxiepoxs avatar
Känns onödigt att starta en egen tråd för denna fråga. Gör man verkligen gott när man kör tor relay? Å ena sidan har jag själv haft väldigt mycket nytta utav det på sätt som jag anser vara gott (ofta nödvändigt ont).. men samtidigt förekommer väl det en hel del skit?

Jag har alltid utgått från att tor inte gör någon skillnad, folk på internet gör vidriga saker ändå utan tor. De grövsta brotslingarna kommer inte undan på deepweb ändå utan man läser ju om hur diverse förbrytare flytt till tredje världen och sen grinar eller hänger sig när de blir tagna. Terrorister har inte en chans, de är både dumma och resurser finns alltid till att deanonymisera vem som helst egentligen så länge det är tillräckligt farligt.

Ur underrättelsesynpunkt så är ju tor kanon, men fienden kan ju också nyttja tor.

Fascistländer, de som verkligen behöver tor, har ju blivit duktiga på att blockera tor numera.. så funderar på att bli tor-brygga istället då dessa delas ut lite mer "manuellt" till folk som vill komma ut på internet. Men samtidigt så riktar sig kinesiska auktoriteter in sig på bryggorna (faktum) och försöker bl.a. blockera dem ... och då sitter man där som mål för kinas kommunistmaskin.

Synpunkter?
Citera
2022-07-29, 01:58
  #10
Medlem
moxiepoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
ifall om du inte visste så vet du nu, men om du inte bryr dig så kör på. Du lär ju inte torska för avtalsbrott iaf före något annat.

Exit-node är ju något helt annat än en relay. Exitnode hade jag aldrig kört. Hade knappt kunna komma ut på internet utan att bli klassad som en spambot.. och sen behöva svara på frågor om alla möjliga sorters brott.

Får se. Börjar få second thoughts. Är både för och emot tor. Men tyvärr lever vi inte i en fri värd så därför behövs tor. Finns dock annat gott jag kan göra med min bandbredd istället som väcker färre frågor.
Citera
2022-08-02, 21:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moxiepox
Exit-node är ju något helt annat än en relay. Exitnode hade jag aldrig kört. Hade knappt kunna komma ut på internet utan att bli klassad som en spambot.. och sen behöva svara på frågor om alla möjliga sorters brott.

Får se. Börjar få second thoughts. Är både för och emot tor. Men tyvärr lever vi inte i en fri värd så därför behövs tor. Finns dock annat gott jag kan göra med min bandbredd istället som väcker färre frågor.

Onion sidor används ju som internets bakgator. Vill du köpa och sälja kapade identiteter, kreditkortsuppgifter, 0 day attacker, tutorials på hur du gör diverse dataintrång, carding mm, köpa och sälja vapen, beställa mord, köpa och sälja knark, barnporr, handla stöldgods för kryptovalutor, ladda ned databasdumpar, köpa DDOS attacker mm så är det tor man använder.

Är du relay så kommer det mesta som rör sig genom din lina vara knarkaffärer.

Kan ju vara kul att sitta och göra paketanalys av, troligen ser du inte mer än vart nästa hopp är. Är du exit node däremot så ser du vart de tar vägen. Då är Bahnhof uteslutet då de och Zitius spärrar din uppkoppling.

Som det är tänkt att användas så är det regimkritiker och spioner som skall använda sig av det för att ta sig igenom bl.a Great Firewall of China och motsvarande system i andra länder.
Citera
2022-08-02, 22:05
  #12
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moxiepox
Tänkte köpa tjänsten 500 Mbps hos Bahnhof och köra tor-relä på med bandbredd på 300 Mbps. Kommer de att gnälla? Enligt avtalet får man bara kolla netflix och surfa på facebook.

Att köpa en tjänst på 500 Mbps, då måste man vara väldigt pissenödig att få hem sina downloads snabbt.
För alla streaming-tjänster är långt ifrån det behovet.

Jag själv streamar ibland typ 3 fotbollsmatcher och min familj samtidigt streamar massa skit, så har vi maxat typ runt 120 Mbps.

Men du kanske har extrema behov?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback