Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-05, 06:32
  #13
Medlem
Rouens avatar
Har inte sett del två men tycker att nämnda Tägtgren borde få mer plats. Även mer okända och kanske bortglömda band som Trash och Kingpin/Shotgun Messias [som gick på export] förtjänar några minuter men det är bara min åsikt.

Tim Sköld och Harri Kemppainen i Kingpin/Shotgun Messiah har väl rätt hyfsade karriärer "over there".
__________________
Senast redigerad av Rouen 2022-08-05 kl. 06:44.
Citera
2022-08-05, 12:45
  #14
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Har sett alla delarna av programmet och det var uppskattat. Som andra har påpekat tidigare så fick inte alla band vara med. Men kul att hårdrocken och Metal får uppmärksamhet i SVT.
Citera
2022-08-05, 13:14
  #15
Medlem
MobbadeJessicas avatar
En sak som slog mig när jag såg den här serien var att hur länge orkar de mest snabba banden vara ute och spela live? Rolling Stones som är närmare 80 bast håller ännu på. Men deras musik är ju något långsammare. Meshuggah t.ex tror ni att dem spelar live om de ännu lever vid 80 år?
Citera
2022-08-06, 01:47
  #16
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Har nu också jag sett den här dokumentärserien och jag tycker att den var rätt bra, även jag egentligen inte var så värst intresserad av banden som de tog upp. Kul när Onkel Kånkel kom på tal i sista delen gällande Tobias Forge från Ghost. Synd att de inte tog upp något om Disscetion, utan det enda inom Black Metal var Bathory och Watain och de är tråkiga band enligt mig.
Citera
2022-08-06, 18:20
  #17
Medlem
dooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Tyckte den var helt OK får 3 av 5 i betyg av mig.

Kul med lite historia och dialoger från artister. Det saknades lite band och artister samt namn. Visst att Tompa o ATG är en stor person inom Gbg-soundet, men otroligt tråkigt att inte Jesper omnämndes en enda gång, då han troligtvis varit med i nästan alla banden och är nog den riktiga ”gudfadern” inom genren.

Ingenting om Dissection, men man drar alltid upp grabbarna ur Watain. Jag tycker om Erik Danielsson som person men musiken anser jag vara för ”posers”, att hela bandet försöker framställa hela BM som en image. Skulle troligtvis bli hatad av Watain fanbasen att säga det högt.

När dom prata om Umeå så tog dom inte upp Cult of luna, vilket jag helt klart är ett nämnvärt namn ifrån Umeå.

Katatonia fick bara nämnas av Åkerfeldt, men helt klart ett av Sveriges bästa doom band. I samband med band som Katatonia och Åkerfeldt så borde Dan Svanö fått nämnas. Dels för Edge of sanity samt Bloodbath, hans medverkande i dessa grupper. Och alla inspelningar han gjorde i Finspång och Örebro. Som Dissection, marduk och jävligt många fler.

Shining skulle också få lite uppmärksamhet när man pratade som scenshow. Finns ju spelningar när Niklas har skurit upp sig ganska bra. Vad jag hört av folk som känner denna man så är dom som de nämner Forge. Ett får i ulv kläder, han är tydligen hur macho som helst när han är Shining. Men när han är sig själv privat så ska han vara världens mjukis.

Tråkiga med Entombed att de utmålade Nicke Andersson som hjärnan. Och nämnde aldrig LG Petrov, kändes väldigt tråkigt mot LG.

Peter Tägtgren fick inget mer än en liten snudd med Pain. Hypocrisy var och är ett väldigt stort band inom dödsmetalen.

Mina påståenden kanske bara visar att vi har så otroligt mycket mer och bra musiker i detta land. Det roligaste var att Onkel Kånkel fick 30 sekunder tv-tid, känns inte så välkomnande i PK SVT.

Precis sett klart alla fyra delar och visst lärde jag mig nåt nytt. Som du satt jag och väntade på Cult of Luna men de uteblev. Tyckte mig se en sekund från en konsert men jag kan ha fel. Evergrey nämndes inte heller?
För min del var största behållningen Micke Åkerfeldt och Tobias Forge. Candlemass var också jävligt kul att höra om, mina gamla kunskaper från Okej och Bravo kändes lite rostiga. Bra dokumentär generellt, 3,5/5
Citera
2022-08-07, 02:23
  #18
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
En sak som slog mig när jag såg den här serien var att hur länge orkar de mest snabba banden vara ute och spela live? Rolling Stones som är närmare 80 bast håller ännu på. Men deras musik är ju något långsammare. Meshuggah t.ex tror ni att dem spelar live om de ännu lever vid 80 år?

Det hade varit väldigt mäktigt, men tror inte en person på 80år orkar spela dom där takterna. Det är som dom säger själva att spela Bleed är kul i en minut sen blir det bara en plåga. Trodde inte dom var så kända för sina rytmer att folk studerade dom t.om. Personligen väldigt överraskad över Meshuggah att dom var i den åldern, hade en känsla att de var runt 40år. Såg dom som förband på Metallica 2015? ifall jag inte minns fel, och det lät otroligt bra då vill jag minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Synd att de inte tog upp något om Disscetion, utan det enda inom Black Metal var Bathory och Watain och de är tråkiga band enligt mig.

En fem minutare om Dissection hade inte varit farligt, men det går troligtvis rykten på SVT att Jon var nazist. Att de inte vill ge publicitet till ett sådant band. Jag själv har aldrig stött på någon information att han skulle vara nazist, utan bara hardcore satanist. Som levde sitt liv som satanist tills hans avslut. Nästa vecka på lördag den 13e augusti så är det 16år sedan Jon tog sitt liv.

Bathory är ju som Johan Hägg säger "Venom såg ut att vara black metal men Bathory spelade black metal" att Bathory var det första black metal bandet som kom till ytan. Ja Watain är ju vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Att medlemmarna i At the Gates, Dark Tranquillity och In Flames växte upp på samma gata i Billdal visste jag inte, kul fakta.

Denna information hade jag inte en aning om. När jag lyssnade på Daniel Svenssons sommarprat på någon radiostation på Spotify så nämnde han att det var hans kompis storebror och hans kompisar som repade i ett garage och att det lät sjukt bra och att han var ett in flames fan innan han var med i bandet. Och sen senare blev tillfrågad att få spela med grabbarna och kunde inte tacka nej till en sådan grej.

https://open.spotify.com/episode/6aM...4ca8f6902c4daa

För den som är intresserad av att lyssna!

Citat:
Ursprungligen postat av Kretskort47
Mycket bra serie! Synd att LG inte nämndes, och verkligen synd att de inte fick tag i Yngwie Malmsteen i nutid.
Hoppas det kommer en säsong två.

Ja det kändes så fel att inte nämna något alls om LG. Tycker dom skulle nämnt från Morbid > Nihilist > Entombed. Pelle Dead som spelade i Mayhem sjöng ju i Morbid som senare blev Nihilist där LG spelade trummor i bägge banden ifall jag inte minns fel. Nicke Andersson var ju aldrig "ledaren" i Entombed utan det kommer alltid att vara LG. Visst det går inte att ha med LG då han tyvärr gått bort, men att ha något inslag för att hedra denna pionjär skulle inte vara mer än rätt!
Citera
2022-08-07, 02:28
  #19
Medlem
3meters avatar
Mycket bra dokumentär. Självklart hade man ju gärna sett mera ingående om flera band men om det var förbestämt med 4 avsnitt så blev urvalet mvg.
Citera
2022-08-07, 10:07
  #20
Medlem
WiNAMp2000s avatar
Inget nytt då man läst för många nummer av Sweden Rock och Closeup genom åren men kul ändå trodde de skulle knyta ihop säcken med att pelle dead är med i candlemass videon.
Citera
2022-08-07, 14:24
  #21
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Det hade varit väldigt mäktigt, men tror inte en person på 80år orkar spela dom där takterna. Det är som dom säger själva att spela Bleed är kul i en minut sen blir det bara en plåga. Trodde inte dom var så kända för sina rytmer att folk studerade dom t.om. Personligen väldigt överraskad över Meshuggah att dom var i den åldern, hade en känsla att de var runt 40år. Såg dom som förband på Metallica 2015? ifall jag inte minns fel, och det lät otroligt bra då vill jag minnas.
Så de lär antingen lägga ner när åldern tar ut sin rätt eller ersätta bandmedlemmarna med yngre förmågor.
Citera
2022-08-08, 18:11
  #22
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
.

En fem minutare om Dissection hade inte varit farligt, men det går troligtvis rykten på SVT att Jon var nazist. Att de inte vill ge publicitet till ett sådant band. Jag själv har aldrig stött på någon information att han skulle vara nazist, utan bara hardcore satanist. Som levde sitt liv som satanist tills hans avslut. Nästa vecka på lördag den 13e augusti så är det 16år sedan Jon tog sitt liv.

Bathory är ju som Johan Hägg säger "Venom såg ut att vara black metal men Bathory spelade black metal" att Bathory var det första black metal bandet som kom till ytan. Ja Watain är ju vad det är.

Fattar inte ryktarna om varför Jon skulle vara en rasist? Har hört om det också. Han var kompis med en invandrare (Vlad) och sedan hade han ju en negress som skötte om något vid livekonserterna. Och han har själv sagt att han inte var rasist. Men han var med och mördade en homosexuell algerier. Sedan är var han också kanske för trve för att och SVT vågade kanske inte helt enkel ta upp om honom eller bandet för den sakens skulle.

Ja, Bathory var väl bland de första att spela Black Metal och varit en stor inspirationskälla för efterkommande band.


Synd också att de inte nämnde Dead från Mayhem i programmet, han var t.om med i en av musikvideorna som visades med Candlemass.
Citera
2022-08-08, 20:45
  #23
Medlem
svartblods avatar
Tycker alltid det är kul när hårdrock får lite mer än 5 min på tv.

Dock finns det alltid band som inte är med och dom som det visas för lite av. Sen verkade det som att dom skulle få alla intervjuer till att det var så oooootroligt nära att allas karriärer slocknade innan dom blev nått. Anledningen till att dessa har kommit så här långt är väl för deras stora passion och då slutar man inte hur som helst.

4/5 i betyg
Citera
2022-08-12, 20:39
  #24
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Och han har själv sagt att han inte var rasist. Men han var med och mördade en homosexuell algerier.
Den algerien lär ha varit en riktigt slemmig typ så jag tror inte heller att det var ett rasist/hatbrott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback