Citat:
Ursprungligen postat av
Uberfuhrer
Hej
Jag har 10 mil enkel väg att köra till jobbet. Jag har jobbat så i flera flera år, måste vara på plats varje dag.
Idag med de skenande bränslepriserna tankar jag för 6000kr/månad bara för arbetsresorna.
Det är en aspekt, den andra aspekten är tiden. Det finns inga arbeten att söka på hemorten och arbetsorten är en av våra tre största städer, helt utan bostäder.
Dessutom börjar jag bli gammal, jag orkar inte sitta i bilen 12,5h/veckan utöver att jag ska arbeta 40h. Det blir att man bara pendlat och arbetar för att leva samt sköta om allt annat -på helgerna.
Jag funderar på lite olika alternativ. Ett alternativ är att köpa en begagnad vw multivan. Jag kör till jobbet måndag morgon och hem igen på fredag efter jobbet. Det blir fyra nätter i veckan i bilen året om förutom semestermånaden mitt i sommaren.
Jag tar med kläder, stryker skjortor, tar med tio uppsättningar underkläder varje måndag. Tvättar när jag kommer hem på helgen.
Jag har ett gymkort som ger mig rätten att träna (och duscha, raka mig och borsta tänder) på samtliga gym i väst-Sverige.
Bilen får plats i en vanlig parkeringsruta för personbil och ser ut som en minibuss. Jag tror jag kommer undan med att övernatta i den 2-4km från jobbet 1km från gymmet, på Ica Maxis parkering.
Är det någon som gjort något liknande? Är det genomförbart?
Andra förslag till mitt liv i återvändsgränd?
har inte läst något annat än trådstarten just nu, men tänker direkt på att flytta.
Varför bor man 10 mil från sitt jobb? Det är ju bara sjukt,skulle aldrig göra en sån sak.
Jag bor själv, och jag överdriver inte nu utan det är på riktigt, 150 meter från mitt jobb.
Mina kostnader per månad för transport till jobbet är alltså 0 kronor.
Det var ett medvetet val att flytta nära jobbet. Dels slipper jag som sagt kostnaderna i transport, men fick även fördelar som att bo nära centrum. Win-Win