2022-07-28, 11:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Tror fan jag ska gå tillbaka till kontanter.. Då minskar de små onödiga piss-impulsköpen på momangen! Inte så att man gladeligen splittar en femhunka för en energidryck å en bar liksom, eventuellt!
"Behöver jag verkligen en jävla latte nu? Nej, egentligen inte. Plus att du får massa andra sedlar som ligger och tar plats... Nej fan, lika bra att skit i kaffet nu och handlar på Ica på vägen hem istället. Då blir jag ju ändå av med det mesta..."

Och då slipper man ju stoppa ner handen i fickan och hitta en tjuga och tänka att "Hm, en Snickers nu skulle inte vara fel...".
Citera
2022-07-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Londons borgmästare är muslim, han har kopplingar till Muslimska Brödraskapet.

När fick vi senast mer friheter?

Förstår du inte vart det kan landa? Inte idag, inte om ett år men om 20 år? Kan du garantera att all denna övervakning inte används för att tysta de med annan åsikt?

Våra politiker skränar hela tiden om att vår yttrandefrihet och åsiktsfrihet ska begränsas.

Jag hör vad du säger och det är väl helt normalt att bli rädd/skeptisk när förändringar sker, men detta är inget nytt. Denna diskussion fördes redan runt 2010.

Det du beskriver har mer eller mindre redan skett. Jag har runt 5000 kr liggande här hemma som jag fått de senaste åren i form av presentpengar av min släkt. Problemet är bara det att jag kan inte använda dom eftersom affärerna i stort har avvecklat kontanter, så jag måste lik förbannat ta mig till min bank och sätta in dom på mitt konto för att sedan använda dom. Om ingen tar emot kontanter så blir dom värdelösa och det är inte systemet som ändrats utan köpvanorna. Skulle gemene svensk vilja ha kvar kontanterna, så skulle de troligen handla med kontanter också. Bara det att de flesta tycker det är rätt skönt att slippa en plånbok med en massa mynt som bara skaver i byxbrallan.
Citera
2022-07-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det mest oroväckande är att riksdagen godkände regeringens förslag om att förbjuda försäljning av kontantkort. Det hänger ihop med World Economic Forums planer på ett massivt digitalt övervakat samhälle där din mobiltelefon fungerar både som ditt ID-kort, din plånbok och din personliga spårningssändare som hela tiden berättar vad du befinner dig och till och med fungerar som mikrofon via trojaner installerade genom autouppdateringsfunktionen. Att låta människor lyssna av allt som snappas upp är omöjligt, men ett GPT-3 eller högre AI kan lyssna på miljoner ljudupptagningar samtidigt, konvertera dem till text och göra en grov uppskattning av innehållet. Det är därför anonyma kontantkort måste väck. Alla mobiltelefoner måste ha en registrerad ägarkedja. Det har inget alls att göra med blattar och knark, det här är riktat mot svenne. Blattarna låter någon 70-årig kuzze stå som målvakt, precis som de gör med bilar.

Frågan är vad man ska använda för att totalblockera all upptagning från en mobiltelefon. Kanske finns det portabla Faradays burar man kan köpa? Om de nu fungerar alltså.

Läste nu att den nya lagen om kontantkort träder i kraft redan på måndag. Kanske läge att köpa på sig ett gäng kontantkort medan man fortfarande kan vara anonym. Frågan är hur länge man kan använda dem. De förfaller väl efter ett antal år, antar jag.

Citat:
Det är rätt så uppenbart hur de kommer att göra så att du inte äger någonting och är glad. Men det är ett ämne för en annan tråd. Oroa dig inte, de kommer att göra det försöket här i Sverige med, så även du kommer att bli av med allt.

Deras perversa planer kan knappast lyckas då viljan att äga snarast är en drift hos människan. Jag tror inte att den går att eliminera genom politiska beslut. Man har ju försökt tidigare, utan framgång. Frågan är bara hur mycket skada de hinner orsaka den här gången.

Citat:
Det de kommer att göra är att ransonera produkter som bensin och kött - du får inte köpa mer än din klimatandel (som hela tiden minskar för klimatets skull). Du kan köpa upp till din personliga ransongräns och sedan tar det stopp, genom direkt förbud eller genom en progressivt ökande moms som gör dina bensin och matutgifter enorma om du går över gränsen. I och med att de har 100% kontroll över alla dina transaktioner och du inte kan byta till kontanter längre är det en lätt sak att göra, det behövs bara lite uppdateringar till betalningssystemens mjukvara. Svenne kommer att stå som ett fån och säga "näääääääää nu ska jag flytta till ett land som inte tar emot invandrare!".

Har du sett de nya obemannade småbutikerna som börjar poppa upp lite här och var? Dit in tar man sig med hjälp av sin smartphone.

Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Det finns positiva saker utan kontanter också..
Svårare för tiggare, svartjobbare, kriminella och annat slödder som gillar att fiffla och inte göra rätt för sig ordentligt.
Men kontater är för viktigt att vara utan i katastroflägen.

Zigenarna har smartphones och folk swishar dem. Vad gäller svartjobb så skulle jag uteslutande ägna mig åt sådant om jag hade möjlighet. Staten är ingenting annat än organiserad utpressningsverksamhet i massiv skala. Där har du det riktiga slöddret. En maffia av grovt kriminella äckel som du alltså vill betala beskyddaravgift till, trots att de inte ens skyddar dig utan tvärtom gör allt för att skada dig så mycket som möjligt.
Citera
2022-07-28, 13:02
Medlem
Hur stoppar vi denna utvecklingen då? Vill liksom slippa behöva banka in skallar på skyldiga som eventuellt kommer att försöka förstöra mitt liv i framtiden.
Citera
2022-07-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
"Behöver jag verkligen en jävla latte nu? Nej, egentligen inte. Plus att du får massa andra sedlar som ligger och tar plats... Nej fan, lika bra att skit i kaffet nu och handlar på Ica på vägen hem istället. Då blir jag ju ändå av med det mesta..."

Och då slipper man ju stoppa ner handen i fickan och hitta en tjuga och tänka att "Hm, en Snickers nu skulle inte vara fel...".

Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Tror fan jag ska gå tillbaka till kontanter.. Då minskar de små onödiga piss-impulsköpen på momangen! Inte så att man gladeligen splittar en femhunka för en energidryck å en bar liksom, eventuellt!

ju fler sedlar man får tillbaks på femhunkan och har i fickan desto roligare.
Man känner att man har lite stålar i fickan.

femhunkan är till för att brytas och handla med.
thats real life.
Citera
2022-07-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Eu och svenska staten har ju insättningsgarantin. Det innebär att staten och eu garanterar belopp på banken upptill typ en mille. Det är ju nästan lika tryggt som kontanter i madrassen.

Men belopp över en mille är ju osäkra på banker förstås. Dock sällan banker går i kk.

insättningsgarantin räcker endast till ette xtremt begränsat antal personer. jag tror det var runt 50tusen personer vad jag minns.

resten får suga på sina fingrar och svälta.

vi har rejäl krasch och lågkonjunktur runt hörnet.
Citera
2022-07-28, 14:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Frågan är vad man ska använda för att totalblockera all upptagning från en mobiltelefon. Kanske finns det portabla Faradays burar man kan köpa? Om de nu fungerar alltså.

Läste nu att den nya lagen om kontantkort träder i kraft redan på måndag. Kanske läge att köpa på sig ett gäng kontantkort medan man fortfarande kan vara anonym. Frågan är hur länge man kan använda dem. De förfaller väl efter ett antal år, antar jag.

Deras perversa planer kan knappast lyckas då viljan att äga snarast är en drift hos människan. Jag tror inte att den går att eliminera genom politiska beslut. Man har ju försökt tidigare, utan framgång. Frågan är bara hur mycket skada de hinner orsaka den här gången.

Har du sett de nya obemannade småbutikerna som börjar poppa upp lite här och var? Dit in tar man sig med hjälp av sin smartphone.

Zigenarna har smartphones och folk swishar dem. Vad gäller svartjobb så skulle jag uteslutande ägna mig åt sådant om jag hade möjlighet. Staten är ingenting annat än organiserad utpressningsverksamhet i massiv skala. Där har du det riktiga slöddret. En maffia av grovt kriminella äckel som du alltså vill betala beskyddaravgift till, trots att de inte ens skyddar dig utan tvärtom gör allt för att skada dig så mycket som möjligt.
Ingen idé att du köper kontantkort, 2023,02,01 kommer dom inte kunna gå att använda om dom inte är registrerade, var lite utanför ämnet med mitt inlägg.
Citera
2022-07-28, 15:04
Medlem
Just vad avseende kontantfria affärer så kan man ju roa sig med att gå in i en klädaffär och ta för sig av expediten experthjälp. Man plockar på sig rejält med kläder och sedan går man fram till kassan och tar upp plånboken med kontanter...

Vi tar inte kontanter... Har du något kort ?
Nej....

Ok tråkigt då får jag handla någon annanstans.

Hej då !
Citera
2022-07-28, 15:50
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Dom ska ju stänga av elen för att spara under en timme på natten pratas det om. Ska man inte kunna handla då?

Så tramsigt att man rullar med ögonen. Elen måste man stänga av mitt under dagen när det är högbelastning för att det är brist på produktionskapacitet, dvs elavbrotten börjar klockan 08 och slutar vid 20. Det som kommer att stängas av är elen till privata hem, inte till arbetsplatser. Folk som klagar får höra att de borde skaffa jobb, och alla svenne bonnläpp kommer att repetera samma bortförklarande skitsnack som tidningar, TV och facebook leverar utan att tänka över det. "Trött på elavbrotten? Skaffa dig ett jobb, loser, på mitt jobb har vi el hela dagen". Med hjälp av smarta elmätare kan de stänga av strömmen till just dig utan att kapa strömmen till äldreboendet eller verkstaden intill. Mikrogridavbrott! Klimatsmart och bra för miljön!

Sedan blir avbrotten längre och längre och det börjar ses som normalt att det bara är hemström några timmar på kvällen. Du behöver ingen ström när du sover! Sedan har du ström på jobbet imorgon! Kalla duschar är bra, duscha på kvällen istället om du behöver varmvatten! För miljöns skull! Klimatkris! Elaka Putin! Det spelar ingen roll hur verklighetsfrånvänt skitsnacket är, om inte svenne bonnläpp hugger på en lögn så hugger han på en annan. Det handlar bara om vilken social gruppering han vill tillhöra. De som säger sanningen tillhör den sociala grupperingen "konspirationsteoretiker" som har absolut lägst social status i svenne bonnläpps hierarki, så den vill han inte tillhöra.
Citera
2022-07-28, 15:54
Medlem
ironiskt att cash är säkrare från tjuvar(staten) än kort.
Citera
2022-07-28, 15:57
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Vore helt hjärndött om kontanter försvinner, då kan ni ge er fan på att olika sorters kort-avgifter kommer öka utav helvette. Eller tror ni att det inte kommer bli någon skillnad om kontanter försvinner, att allt kommer vara som vanligt, bara för att de är snälla nog att inte lagligt kunna norpa era pengar?

För ingenting handlar ju om pengar för bankerna, kundernas goda ekonomiska situation är vad de bryr sig mest om.

De kommer att lägga kostnaden på handlarna för att det inte kommer att synas då, allt du märker är att priserna stigit en bit när handlaren måste betala 10% istället för 2% av försäljningspriset till banken. Det kommer att säljas som att du måste ha ett företagskonto för att kunna ta emot mer än X kronor Y gånger per månad via betaltjänster eftersom det kostar så mycket att förhindra penningtvätt och terrorism.
Citera
2022-07-28, 16:02
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trimmad-Katafalk
Nämen! Du kör fejsbuk och använder kontanter för att slippa vara övervakad?

Ska jag förtydliga det ännu mer?
"För er som har det" betyder alltså att jag ej har fb, ingen annan social media heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in