Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-26, 15:37
  #1
Medlem
Har ni provat japansk potatissallad?

Japansk potatissallad är som Suntory.

Suntory Boss is boss.
Japansk potatissallad is boss.

Det är alltså världens goaste potatissallad vi snackar om här. Eller tjötar eftersom vi befinner oss i Göteborg.

Som jag förstått ligger hemligheten i majonnäs. Dom har majonnäs i potatissalladen.

Vad mer ska man ha i för att fixa en riktigt grym potatissallad? Har ni lagat japansk potato salad nån gång? Po te to sa ra da.
Citera
2022-07-26, 15:42
  #2
Medlem
Krokodilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Har ni provat japansk potatissallad?

Japansk potatissallad är som Suntory.

Suntory Boss is boss.
Japansk potatissallad is boss.

Det är alltså världens goaste potatissallad vi snackar om här. Eller tjötar eftersom vi befinner oss i Göteborg.

Som jag förstått ligger hemligheten i majonnäs. Dom har majonnäs i potatissalladen.

Vad mer ska man ha i för att fixa en riktigt grym potatissallad? Har ni lagat japansk potato salad nån gång? Po te to sa ra da.

Alltså, vanlig potatissallad brukar man väl köra mayo i? Men den där japanska mayon är najs! Den med en fet baby på etiketten.

En god potatissallad är fet men lite syrlig. Så glöm inte att ha i vinäger. Jag skulle jag köra typ potatis, rödlök, gröna ärtor (?), gräddfil/creme fraiche, mayo, vinäger, salt och peppar.
__________________
Senast redigerad av Krokodilt 2022-07-26 kl. 15:47.
Citera
2022-07-26, 15:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Jaså är det mayo I all potatissallad? Varför är den japanska så jävla god då?

Är det babyfett I?

Du kan inte generalisera så, potatissallad kan göras på 1000000 olika sätt. Dock är Mayo en vanlig ingrediens.

Japansk Mayo skiljer sig en del i smaken. Den innehåller MSG om jag minns rätt ? Och har en lite krämigare textur.
https://www.drakfrukt.se/produkt/kew...majonnas-500g/
Citera
2022-07-26, 15:49
  #4
Medlem
Krokodilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Jaså är det mayo I all potatissallad? Varför är den japanska så jävla god då?

Är det babyfett I?
Tvekar inte alls på att den japanska är god! Men det finns fler jävligt goda potatissallader. En av mina favvos är den tjeckiska potatissalladen man ibland får till schnitzel. Jävlar vad gott det är!
Citera
2022-07-26, 16:00
  #5
Medlem
Krokodilts avatar
Recept

Ser underbart ut!
Citera
2022-08-02, 10:30
  #6
Medlem
Sladdarens avatar
Japansk majonäs :

https://japanskmat.com/produkt/japan...p-kewpie-500g/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback