Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-08-24, 22:30
  #37
Medlem
Vilka vattendrag kommer att användas? Är broarna över dessa hotade? Oftast finns der flertalet broar, varför oron att alla kommer slås ut? Förstår inte behovet.
Citera
2022-08-24, 23:44
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vilka vattendrag kommer att användas? Är broarna över dessa hotade? Oftast finns der flertalet broar, varför oron att alla kommer slås ut? Förstår inte behovet.
jag tror tanken är att vi ska vid invasion spränga dem själva för att förhindra fiendens avancemang. Det är inte en ”oro”, det är planen.

Sen måste man ju kunna få över sina egna styrkor efteråt, och så är sådana här system värdefulla.
Citera
2022-08-25, 00:12
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
jag tror tanken är att vi ska vid invasion spränga dem själva för att förhindra fiendens avancemang. Det är inte en ”oro”, det är planen.

Sen måste man ju kunna få över sina egna styrkor efteråt, och så är sådana här system värdefulla.
Om det finns vattendrag att forscera. Vilka är dessa?
Citera
2022-08-25, 07:26
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Om det finns vattendrag att forscera. Vilka är dessa?
Eh? Missade du geografin i skolan? Eller saknar du kart-appen i mobilen?

Enklast är väl att anta en landinvasion norrifrån. (Då Ryssland får svårt med detta i stor mängd över Östersjön)

Då finns i tur och ordning:
Torne älv
Kalix älv
Råneälven
Flertal vattendrag vid Furufjärden
Lule älv
Pite älv
Byskeälven
Skellefte älv
Mindre vattendrag som Rickleån
Vindelälven och Ume älv
Ångermanälven
Indalsälven
Ljusnan
Dalälven

Alla dessa är en utmaning att forcera med större mängd tyngre fordon vid avsaknad av broar. Pröva själv! 😉
__________________
Senast redigerad av JohanAnte 2022-08-25 kl. 07:29.
Citera
2022-08-31, 17:38
  #41
Medlem
Vi beställer tydligen nyaste M3 som är anpassat för arktiska förhållanden.
Att det sedan tar 10 minuter att lägga ut en M3. Mot den andra som tar 30 minuter är en fördel.

M3 kan även fungera som färja. Den längsta längden man kan bygga är 100m.

Men det förtar ändå inte min uppfattning att vi kan beställa för många. Då det blir mer än dubbelt så dyrt om vi ska beställa mer än 30 st.

Förstår inte riktigt hysterin på den här fronten med mer än 30 st. Om det inte finns en baktanke med Nato. Då kanske 18 st skulle ha räckt istället.
Citera
2022-08-31, 20:47
  #42
Medlem
Macke85s avatar
Även US Army satsar mer på ingenjörförband och på fler broar när man omorganiserar till divisioner igen.
Citera
2022-08-31, 20:48
  #43
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi beställer tydligen nyaste M3 som är anpassat för arktiska förhållanden.
Att det sedan tar 10 minuter att lägga ut en M3. Mot den andra som tar 30 minuter är en fördel.

M3 kan även fungera som färja. Den längsta längden man kan bygga är 100m.

Men det förtar ändå inte min uppfattning att vi kan beställa för många. Då det blir mer än dubbelt så dyrt om vi ska beställa mer än 30 st.

Förstår inte riktigt hysterin på den här fronten med mer än 30 st. Om det inte finns en baktanke med Nato. Då kanske 18 st skulle ha räckt istället.

Hur många hade vi under kalla kriget?
Citera
2022-08-31, 21:01
  #44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vi beställer tydligen nyaste M3 som är anpassat för arktiska förhållanden.
Att det sedan tar 10 minuter att lägga ut en M3. Mot den andra som tar 30 minuter är en fördel.

M3 kan även fungera som färja. Den längsta längden man kan bygga är 100m.

Men det förtar ändå inte min uppfattning att vi kan beställa för många. Då det blir mer än dubbelt så dyrt om vi ska beställa mer än 30 st.

Förstår inte riktigt hysterin på den här fronten med mer än 30 st. Om det inte finns en baktanke med Nato. Då kanske 18 st skulle ha räckt istället.
Man kan bygga längre, rimligtvis finns det bara en praktisk längdbegränsning.
1100 fot bro, sista minuten är en timelapse: https://www.youtube.com/watch?v=ij3Di8uw4TY

Vi har för övrigt en äldre bro som ska vara kompatibel med M3.
Citera
2022-09-01, 09:29
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Hur många hade vi under kalla kriget?
Vet inte. Men du har själv nämnt att vi behöver mer pengar för att bygga ut försvaret. Därför anser jag det är onödigt att lägga för mycket pengar på broar som vi i princip kanske aldrig behöver använda. Köp exempelvis Mistral 3 och AMP för att höja vår förmåga istället. Följt av allt annat.

Men vi hade då även ryska lösningar. Som väl egentligen inte klarade strv122. Men hur många stridsvagnar hade vi då också etc. Som behövde överskeppning eller broar. Hur många brigader hade vi då mot dagens två.
USA:s arme är väl något större än vår.

Jag har inget emot broar. Men i rimligt antal. Så i princip sex längre broar med bl.3 st m3. Så kommer vi ändå en bit på väg med 18 st m3. Mot att ha kanske 12 st eller fler broar. Om man sedan räknar in de broar vi har beställt till m3. Förutom de broar vi redan har som är kompatibla med m3 enligt försvaret och Neksor.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2022-09-01 kl. 09:40.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback