Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hur gammal är en person som är i 40-årsåldern? Ni kan välja flera alternativ.
37-43
47,37%
45 röster
35-45
23,16%
22 röster
40-49
36,84%
35 röster
31-49
1,05%
1 röster
  • 3
  • 4
2022-08-05, 20:38
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En 19-åring är i tonåren, ditt fanskap. En 20 åring är i 20-årsåldern.
En tonåring som är 19 befinner sig i 20-årsåldern.

Men för all del, kan du hitta ett enda exempel som stöder dina sjuka fantasier så visst, en 29åring som benämns vara i 20årsåldern vore kul att se i en artikel.
Citera
2022-08-07, 23:20
  #38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
En tonåring som är 19 befinner sig i 20-årsåldern.

Men för all del, kan du hitta ett enda exempel som stöder dina sjuka fantasier så visst, en 29åring som benämns vara i 20årsåldern vore kul att se i en artikel.

Jag anser alltså att en 29-åring är i 20-årsåldern. Likaså jag tycker att en 19-åring är en tonåring. Det verkar vara en komplex frågeställning, där båda sidor anser att de har högsta grunden utifrån kunskap.

Vi får väl vara överens om att vi inte är överens.
Citera
2022-08-08, 08:02
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag anser alltså att en 29-åring är i 20-årsåldern. Likaså jag tycker att en 19-åring är en tonåring. Det verkar vara en komplex frågeställning, där båda sidor anser att de har högsta grunden utifrån kunskap.

Vi får väl vara överens om att vi inte är överens.
Vi kan också vara överens om att det finns sociala och språkliga koder som visserligen inte är lag eller juridiskt bindande, men som av praktiska skäl uppstår för att människor ska kunna förstå varandra.

Man kan såklart göra som jag; strunta i de sociala koderna i de fall det handlar om etikett, men så finns det också korkade horungar som dig som hittar på helt egna regler och hävdar att "såhär är det minsann!" för att få uppmärksamhet och känna sig lite speciella, även i de fall de koderna och reglerna används av praktiska skäl.

Well, newsflash kiddo, du framstår bara som efterbliven.
Citera
2022-08-08, 08:11
  #40
Medlem
dreadpirate420s avatar
Börjar närma mig 40 och måste säga att det känns skumt. Visst har man blivit något visare och lugnat ner sig något men inte känns det så som man tänkte sig att vuxna personer var då man var liten/ung . Vissa blir ju förstås stela och vuxna bara dom blir 25 år och skaffar unge och radhus medan andra fortsätter att leva som tonåringar livet ut.
Jag är väl något mitt i mellan, spelar datorspel, reser mycket, saknar 9-5 jobb, umgås även med mycket yngre personer som bara festar och begår brott hela dagen lång och dom får mig att känna mig yngre själv. Umgås även med mycket äldre personer förstås som jag lika väl kan hänga och språka med, dessa personer är väl yngre i sinnet med förstås.

Kommer kännas skumt att säga att man är 40 måste jag ju dock säga.
Citera
2022-08-08, 12:35
  #41
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Det beror på.
Om man vet att personen är 46 eller 47 så vet man att personen är 46 eller 47.

Men har vi en efterlysning på en person där man inte cet ålder. Då gör man en uppskattning.
Och säger han är i 40 års åldern.
Då kan det diffa mellan 37-45 typ
Citera
2022-08-08, 12:41
  #42
Medlem
20 års åldern 20-29 år
30 års åldern 30-39 år
40 års åldern 40-49 år

Det är så glasklart att det är dåliga svenskakunskaper som ligger till grund för en diskussion om man inte är överens.

Runt 40 år är ett intervall, man kan diskutera hur stort intervallet är, men förslagvis 38-42 år. När man diskuterar intervall på detta viset kan man inte sträcka det till mer än 10 år.

En del kan alltså tänka det är 35-45 år, men det är isåfall en väldigt vag och dålig beskrivning att inte kunna se på en person om han är 35 eller 45 år gammal. Men såklart det händer. Vi åldras väldigt olika beroende på genetik, kost, motion, huden utsatt för solen och eventuellt missbruk.
Citera
2022-08-08, 12:43
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Börjar närma mig 40 och måste säga att det känns skumt. Visst har man blivit något visare och lugnat ner sig något men inte känns det så som man tänkte sig att vuxna personer var då man var liten/ung . Vissa blir ju förstås stela och vuxna bara dom blir 25 år och skaffar unge och radhus medan andra fortsätter att leva som tonåringar livet ut.
Jag är väl något mitt i mellan, spelar datorspel, reser mycket, saknar 9-5 jobb, umgås även med mycket yngre personer som bara festar och begår brott hela dagen lång och dom får mig att känna mig yngre själv. Umgås även med mycket äldre personer förstås som jag lika väl kan hänga och språka med, dessa personer är väl yngre i sinnet med förstås.

Kommer kännas skumt att säga att man är 40 måste jag ju dock säga.

Vilket är en ganska typiskt reflektion. Man är (nästan) alltid ung i sinnet. Det är mer att vissa är tråkiga och lata medan andra är roliga och aktiva. Jag har träffat 80-åringar som känner sig unga och som lätt gör aktiviteter som inte tonåringar orkar med.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback