Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-11-10, 11:44
  #61
Medlem
Det här är alltså en person & person kult där någon som delar ut en persons kött & blod till folket, de ska förtära sin messias när de dyrkar hen, en horunge "han hade ingen fader" nä tro fan så många som sprang i klösa maries bås stup i kvarten jämt & ständigt, hennes bås var mer välbesökt än en baja maja på roskilde, klart ungen (fisken jesus/ichtys) inte hade en pappa, han hade ju över tusen men då är det kutym att säga att pojken inte har en far och det gäller än idag & så var det med den saken, det var dagens fakta nu kan ni lägga pärlplattor & pilla rumpan igen.
Citera
2022-11-11, 14:19
  #62
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Även under efterföljade kaffet fortsatte hon att bre på om denna fiktiva person som ingen av oss kände igen oss i.

Så varför porträtterar svenska kyrkans präst min mormor på ett sätt som är nästan motsatsen till hur hon var?
Präster är människor som kan missuppfatta.

Människor är komplexa och motsägelsefulla. Då kan det vara lätt att missförstå några detaljer som att de belyser helheten.

Men helhetsbedömning av en människas sätt att vara innebär att många motstridiga egenskaper personen oxå hade, de måste man tona ned. Det är svårt.
Citera
2022-11-11, 15:03
  #63
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
Vissa är lättkränkta…
Tror nog alla präster gör så gott de kan.

Är du inte med i kyrkan. Får du ha en borglig begravning. Eller kanske direkt kremering och anonym askgravlund.

Varför har vissa sånna problem med Gud?

Gud har inget med en HBTQ-certifierad aktivistisk s.k. "präst" att göra.
Citera
2022-11-11, 22:59
  #64
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Gud har inget med en HBTQ-certifierad aktivistisk s.k. "präst" att göra.
Gud bryr sig om alla. Jesus umgicks med utstötta och annorlunda. Han bryr dig om dig också, även om du är ovanligt normal.
Citera
2022-11-12, 09:24
  #65
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
Gud bryr sig om alla. Jesus umgicks med utstötta och annorlunda. Han bryr dig om dig också, även om du är ovanligt normal.

Ovanligt normal eller ovanligt onormal? Tautologi i andra fallet.

Jag nekar inte det men ser heller inte hur det är fel att vara onormal. Jesus var knappast normal heller. Han stod ut från mängden.

Poöngen var att man inte nödvändigtvis talar Guds ord för att man är präst
__________________
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-12 kl. 09:27.
Citera
2022-11-12, 23:17
  #66
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Poöngen var att man inte nödvändigtvis talar Guds ord för att man är präst
Så kan det vara. Finns säkert olämpliga präster.
Citera
2022-11-22, 10:58
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det var så farfar ville ha det. Han hade varit medlem i Humanisterna och prästen tvingades berätta om farfars kamp mot "gudstramset". Jag misstänker att farfars idé var att ge fingret åt kyrkan även när han var död.

Vi tror därför att prästfan hade förberett en alternativ, lite snällare version. Det var därför min pappa som kan se väldigt respektingivande ut satte ögonen hårt i prästen och sa att farfars vilja skulle respekteras annars så skulle han gå berserk mitt under ceremonin. Det var också långt över 100 pers i Kyrkan då min farfar var en populär man.

Min pappa är själv inte engagerad i den sekulära rörelsen men ville att farfars berättelse skulle skildras som farfar ville och var hans berättelse. Farfars livs-citat/slogans var såna som var direkt anti-religiösa och det var speciellt då vi log när prästfan tvingades läsa upp dem och den sunda förklaringen bakom citaten.

Det är vad en persons begravning handlar om. Att förvränga en persons historia på sin egna begravning är fruktansvärt förnedrande. Det är därför jag själv inte kommer tillåta en endaste präst-usling få vara i rummet när jag begravs. Jag hoppas att det respekteras.

Många präster idag tror dock inte på gud. De jobbar endast som präster.
Citera
2022-11-22, 18:41
  #68
Medlem
Prästen var kanske lite sjuk i huvudet
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback