Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-24, 19:25
  #1
Medlem
Enligt följande artikel från 2006 så ska kossorna utfodras med gräs eller grovfoder för att nötköttet ska bli så rikt på omega-3 som möjligt: https://www.svd.se/a/d9892e3c-9bd6-3...i-svenskt-kott


Om de får leva på kraftfoder (spannmål) så blir nötköttet istället omega 6-dominant.

Det fick mig att undra; hur ser svenska kossors matvanor ut egentligen? Måsta man välja ekologiskt märkt nötkött för att vara säker på att det kommer från kor som fått gå på grönbete och äta grovfoder snarare än äckligt kraftfoder?
__________________
Senast redigerad av petzor 2022-07-24 kl. 19:43.
Citera
2022-07-24, 19:27
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Enligt följande artikel från 2006 så ska kossorna utfodras med gräs eller grovfoder för att nötköttet ska bli så rikt på omega-3 som möjligt: https://www.svd.se/a/d9892e3c-9bd6-3...i-svenskt-kott

Det fick mig att undra; hur ser svenska kossors matvanor ut egentligen? Måsta man välja ekologiskt märkt nötkött för att vara säker på att det kommer från kor som fått gå på grönbete?


Frågan är ju hår hårda kontrollerna är, jag tro det kan vara lite hur som helst.
Citera
2022-07-24, 19:30
  #3
Medlem
tastass avatar
Finns nog inga kor i sverige som inte betar under sommarsäsongen. På vintern äter de ensilage och kraftfoder, med mindre inslag av hö.
Citera
2022-07-24, 19:30
  #4
Medlem
Tror inte ekologiska behöver gå på grönbete. De får bara annan mat. Man avslutar i regel alltid med spannmål för att göra de feta innan slakt.

Annars heter "grass finished". Och kan tänka mig det skulle vara vråldyrt i sverige.
Citera
2022-07-24, 19:30
  #5
Medlem
KN1CKED1CKs avatar
Bönderna fuskar som fan med allt från grödor till djur, somliga mer somliga mindre, finns inte en enda ekologisk bonde där ute.
Citera
2022-07-24, 20:21
  #6
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Här är en firma som använder sig utav gårdar som kör med gräsbete eller vad man säger:

https://www.gronagardar.se/sv/om

Hur kontrollerna för att det efterlevs ser ut vet jag inte.
Citera
2022-07-25, 00:19
  #7
Medlem
även om de är gräsmatade, hur odlas gräset där? för det påverkar det hela också
Citera
2022-07-25, 01:26
  #8
Medlem
Nederlanders avatar
Svenska kor äter ensilage och kraftfoder, vilket ger köttet en konstig bismak enligt mig. Ensilage luktar skit.

Ej grassfed. Förutom på sommaren då de går ute.

Har man smaklökar och ätit äkta grassfed förstår man. Går ej att få till i Sverige med vårat klimat. Möjligen om man ger de vanligt hö eller ängshö under vintern.
Citera
2022-07-25, 01:36
  #9
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
även om de är gräsmatade, hur odlas gräset där? för det påverkar det hela också

Betesmark odlas generellt inte.
Gröda som tas till vinterfoder odlas och kan eventuellt påverka resultatet.
Citera
2022-07-26, 10:54
  #10
Medlem
Zilvios avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Matlagning och metoder
/Moderator
Citera
2022-09-01, 19:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Enligt följande artikel från 2006 så ska kossorna utfodras med gräs eller grovfoder för att nötköttet ska bli så rikt på omega-3 som möjligt: https://www.svd.se/a/d9892e3c-9bd6-3...i-svenskt-kott


Om de får leva på kraftfoder (spannmål) så blir nötköttet istället omega 6-dominant.

Det fick mig att undra; hur ser svenska kossors matvanor ut egentligen? Måsta man välja ekologiskt märkt nötkött för att vara säker på att det kommer från kor som fått gå på grönbete och äta grovfoder snarare än äckligt kraftfoder?

Såg den här bortglömda tråden från juli, fetat text i spoilern.

Hmm är markerna i Fiskebäckskil gödsade med fiskrens under århundraden och ger det mer omega-3 fetter från gräset.. ?

Ja de flesta slutgöds med kraftfoder, tänk att det även gäller "naturbeteskött" från sydamerika och irland med flera ställen då det är praxis med slutgödning i de flesta världsdelar.

Sen finns det fåtal gårdar som praktiserar uppfödning på nästan 100% gräs eller hö men vilka priser det köttet ligger på vågar jag knappt inte tänka på, gissar 600-1000 kr kilo så om du har råd med det i tron att det är frälsningen för dig och kroppen för att slippa "äckligt kraftfoder" som du själv tuggar i dig via gröt, frukostflingor, bröd och pasta även varor som innehåller majs, soja, ärter och bönor finns i detta äckliga kraftfoder ville bara påminna dig om det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback