Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-24, 12:22
  #13
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagier
Mango, ananas och kiwi har en mörande effekt.
Speciellt ananas, som innehåller enzymet bromelain, är effektiv.

Papaya är gott, men tillför ingen mörning.

Aha, hade fått för mig det. Tack för infon
Citera
2022-07-24, 22:44
  #14
Medlem
Hatbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Bra att det gick väl. Vi som är äldre fick göra så när vi skulle göra osvensk mat. Det fanns inget annat. Som du säger är det så att man får steka, sedan koka, det tar ett tag, och viktigt med kryddor.

När du får mer pengar, köp mer kryddor. Det är så man överlever när man inte har så bra mat att laga.
Aaa det smakade faktiskt inte helt dumt. Ska nog göra detta igen fast i med en lök på slutet också och låta köttet koka/steka längre. Om du har tips på bra kryddor och vad jag bör äta den till så får du svara för det. Åt med pasta helt okej. Ris blir nästa försök. Sås eller något annat till det? Oliver?

Vad menar du med osvensk mat förövrigt?
__________________
Senast redigerad av Hatbar 2022-07-24 kl. 22:54.
Citera
2022-07-24, 22:54
  #15
Medlem
Currysås till riset.
Gör den utan mjölkprodukter, gärna ngn buljongtärng (stapelkrydda) om du har.

Skriker de inte efter hjälp i restaurangkök nu?
Menar om du går i kockskola...
Citera
2022-07-24, 22:56
  #16
Medlem
Hatbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Currysås till riset.
Gör den utan mjölkprodukter, gärna ngn buljongtärng (stapelkrydda) om du har.

Skriker de inte efter hjälp i restaurangkök nu?
Menar om du går i kockskola...
Vilken sås är det du menar och är den nyttig? Försöker äta nyttigt för gör armhävningar dagligen och vill hålla formen.

Nej det var ett skämt asså att jag gick i elevskolan jag menade att jag inte är bra på matlagning. Eller ingen mästare iaf.
Citera
2022-07-24, 23:06
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Vilken sås är det du menar och är den nyttig? Försöker äta nyttigt för gör armhävningar dagligen och vill hålla formen.

Nej det var ett skämt asså att jag gick i elevskolan jag menade att jag inte är bra på matlagning. Eller ingen mästare iaf.

Huh?
Curry?
Bryn curry i olja (smör om du nu bara har det)
I med lite vetemjöl (whatever dyl) spä med vatten, vispa ihop.
Buljongtärning helst höns men allt utan fiskbuljong.
Koka upp och låt gå några min o puttra.
Chili / cayenne peppar om du vill ha starkare curry, ev lite salt om du inte hade buljong.
Enklaste varianten, går o göra på 1000 plika sätt och med olika curry.

Ris o curry vettu, passa till ditt kött om du inte åt upp allt. Munchis o lite käk är nono.
__________________
Senast redigerad av KnullaBella 2022-07-24 kl. 23:08.
Citera
2022-07-25, 00:08
  #18
Medlem
Hatbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Huh?
Curry?
Bryn curry i olja (smör om du nu bara har det)
I med lite vetemjöl (whatever dyl) spä med vatten, vispa ihop.
Buljongtärning helst höns men allt utan fiskbuljong.
Koka upp och låt gå några min o puttra.
Chili / cayenne peppar om du vill ha starkare curry, ev lite salt om du inte hade buljong.
Enklaste varianten, går o göra på 1000 plika sätt och med olika curry.

Ris o curry vettu, passa till ditt kött om du inte åt upp allt. Munchis o lite käk är nono.
Vetemjöl går inte då jag tror gluten är farligt. Äter max en pizza eller bröd om någon annan bjuder på de eller bakverk. Annars inge mjöl min herre!


All buljong är väl skit med palmolja och skojigheter?

Vilket märke rekommenderar du på kryddorna? Vet ej om kockens, lidl´s dom har där eller santa maria är bäst. Finns spice mix också eller vad skiten heter är dom bra tycker någon här?
Citera
2022-07-25, 00:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Vetemjöl går inte då jag tror gluten är farligt. Äter max en pizza eller bröd om någon annan bjuder på de eller bakverk. Annars inge mjöl min herre!


All buljong är väl skit med palmolja och skojigheter?

Vilket märke rekommenderar du på kryddorna? Vet ej om kockens, lidl´s dom har där eller santa maria är bäst. Finns spice mix också eller vad skiten heter är dom bra tycker någon här?

Testa arrowrot istället för vetemjöl?
Ingen aning ang palmoljan men det finns finare flytande fond om inte tärningar passar herrn (fan va petig du är, ät o va glad)

Curry....Jeez det finns en miljard olika fast bland mainstream som du hittar i vanliga affärer, Curry Vindaloo, tror ddt är kockens, orkar inte gå till köket nu.

Spice röker du väl 😉
Menar du rubb? Det är inte sås.

Funderat på en kokbok? Kolla sekondhand efter billigt.

Seriöst, tänker du leva på soc så måste du kunna något och ha basvaror inklusive kryddor om du vill kunna äta något gott.
Börja jobba i ett kök istället, låg lön men du är alltid mätt.
Citera
2022-07-25, 17:48
  #20
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Aaa det smakade faktiskt inte helt dumt. Ska nog göra detta igen fast i med en lök på slutet också och låta köttet koka/steka längre. Om du har tips på bra kryddor och vad jag bör äta den till så får du svara för det. Åt med pasta helt okej. Ris blir nästa försök. Sås eller något annat till det? Oliver?

Vad menar du med osvensk mat förövrigt?

Detta var på 80-talet. Det fanns direkt ingen invandrad mat förutom pizza och kinamat. Jag tror man försökte sig på något som påminde om asiatiskt, fast man inte riktigt visste vad som var vad. Enda starka kryddan man hade på den tiden var cayennepeppar, så man hade det samt vitlök.

Jag är rätt lat och kör med färdiga kryddblandningar ganska mycket, och förutom det alltid någon form av chili hemma. Shoppade loss på en kryddsajt och fick då massa roliga blandkryddor. Tror mina favvosar där till pasta var bluecheesekrydda och baconsalt.
Citera
2022-07-27, 07:19
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag har begränsade råvaror hemma då jag har gjort bort mig ekonomiskt genom att socialbidraget inte räcker till mitt drogmissbrukande, cigarettrökande efter inflationen på mat och jag köper inte skitmat för pengarna som falukorv eller fiskpinnar pulvermos som annat WT-smuts på soc. Hatbar står över dom!

Åter till ämnet. Allt jag har i kylen och skafferiet nu nästan fram tills den 25e i köttdetalj är 500g grytbitar av nöt köpt på willys ni vet sånt som egentligen används i boeuf bourguignon.

Jag kan inte koka skiten jag har bara smör hemma. Så jag tänkte strimmla grytbitarna som i nuläget inte ens är i bitar utan i ett stycke bit jag måste slakta den totalt med kniven strimmla sådär sen steka på i rikligt med smör och bra salt bara och låta gå lite längre kanske. Vad tror ni själva? Steker den som lövbiff funkar det?

Kommer denna köttdetalj upplevas som seg eller kommer köttet att vara ätbart om jag kryddar med svartpeppar, kanske paprikapulver, torkad oregano det jag har hemma. Tänkte servera köttet med kokt färskpotatis eller kokt ris och tabasco, kanske kikkoman sojasås och nyligen fryst kokad broccoli kokad med potäterna.

Jag har munchies just nu därför jag skriver så härligt. Men vad tror ni om min plan på att kunna äta detta kött utan segt motstånd och så vidare?

Hoppas ni som läser detta mår lika bra som jag gör just nu!

Japansk och koreansk barbecue använder såna delar som grytbit och skär dem väldigt tunt och tillagar nån minut eller en halv minut. Då blir det inte segt eller upplevs inte som segt iaf och har bra smak. Så strimla inte men skär i tunna skivor, 0.5cm skulle jag säga. Stek eller grilla 0.5-1 minut per sida. Har gjort liknande och det är helt okej.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback