Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-24, 00:17
  #1
Medlem
Mitt på dagen blev det eldstrid på öppen gata i ett bostadsområde. Skott avlossades bara någon meter från polisens spanare, och förskolebarn fick föras i säkerhet.

En gängman erkände att han hade skjutit, men frias nu för mordförsök eftersom han bara handlade i nödvärn. Enligt tingsrätten.



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m-sjalvforsvar


Han döms för vapenbrott, innehavet av vapnet. Men inte för användandet - där frias han från åtalet om mordförsök. Enligt tingsrätten var det nödvärn.

Gängkriminell får alltså försvara sig på gatan med skjutvapen.


Diskutera:
Era åsikter?
Information om Örebroaren som frias för mordförsöket?
Får jägare med lagliga vapen skjuta inkräktare om de attackeras ute eller i hemmet? Eller gäller de bara gängkriminella?
Citera
2022-07-24, 00:19
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Vad härligt, då blir jag friad när jag brassar loss i mitt bostadsområde.
Citera
2022-07-24, 00:38
  #3
Medlem
Nånstans kan jag tycka att folk som förekommer i kriminella sammanhang inte har rätt att åberopa nödvärn.
Citera
2022-07-24, 01:16
  #4
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vet ta mig fan inte om man ska skratta eller gråta åt dessa kalle anka beslut, men mörkrädd blir man.

Som en tidigare artikel tjejen som hade pepparspray då jävlar tas de i med hårdhandskarna, men när det är rena vilda västen då är det fritt fram.
Citera
2022-07-24, 11:54
  #5
Medlem
Greenspams avatar
artikeln:
https://web.archive.org/web/20220723...m-sjalvforsvar
Citera
2022-07-24, 13:17
  #6
Medlem
kl4sseKocks avatar
Den var bra dra den om Rödluvan också, det här bevisar att tomten finns på riktigt.
Utan att ha någon större inblick i detta ämne, men som gängkriminell har jag mycket svårt att tro att man börjar skjuta massa varningsskott.
Citat:
Den aktuella dagen hade han gått vid ett garage när två personer hade börjat skjuta mot honom. Han hade ryckt till sig en pistol, som en i hans sällskap bar på, och avlossat ett skott i luften. Därefter förflyttade han sig, blev beskjuten igen och avlossade ytterligare några skott – för att skydda sig. Skotten avlossades bara någon meter från den bil där polisens spanare satt.

– Han blev angripen först och har då besvarat angreppet med samma medel. Hans invändning har hela tiden varit att han aldrig försökt att skjuta mot någon, utan endast avlossat skott i luften i skrämselsyfte, säger advokat Emil Olors, som försvarar mannen.
Citera
2022-07-24, 13:22
  #7
Medlem
Luxuss avatar
Klart som fan han ljuger om att skjuta i luften osv, eller att det bara råkade vara så att en kamrat bar vapnet å att han då lånade det…

Däremot är det väl lika självklart att nödvärnsrätten ska vara tillämpbar?
Vad vore alternativet?

Mord kan du ju inte dömmas för om du skjutit för att rädda ditt eget liv.
Möjligen vållande till annans död.

Men störande av ordning, framkallande av fara för allmänheten o vafan mer det finns kanske man kunde tänka sig att skicka på krulltotten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback