Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 22:34
  #1
Medlem
Som rubriken säger hur kan man tjänstgöra via Svenska militären utomlands? Hur myckjet är lönen för ett sådant uppdrag/arbete via militären? Har inte gjort lumpen är snart 40år. vill göra något spännande i livet och stärka mitt cv och ev sedan söka till polishögsskolan. Bra eller dålig ide?

Vad krävs överhuvudtaget att få ett sådant tjänst till att börja med?
Citera
2022-07-23, 23:04
  #2
Medlem
HRTs avatar
Med din bakgrund noll vill jag påstå.
Att gå med som polis i 40 års åldern räcker nog men är i senaste laget. Så fokusera på det.
Citera
2022-07-23, 23:35
  #3
Medlem
Blir svårt om du inte gjort lumpen om du inte är t.ex sjuksköterska/läkare eller ev någon annan specialbefattning.

Är överlag svårt att åka iväg idag om du inte är anställd i försvaret ifrån början.
Citera
2022-07-23, 23:38
  #4
Medlem
ok, någon som vet vad man har för lön för ett sådant uppdrag/arbete utomlands? Det är väl oftast FN uppdrag antar jag? Det borde vara betydligt enklare att komma in i militären jämfört med polishögskolan?
Citera
2022-07-23, 23:49
  #5
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
ok, någon som vet vad man har för lön för ett sådant uppdrag/arbete utomlands? Det är väl oftast FN uppdrag antar jag? Det borde vara betydligt enklare att komma in i militären jämfört med polishögskolan?

Bara att läsa på https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/jo...utlandstjanst/

Har du någon civil utbildning som efterfrågas?
Citera
2022-07-23, 23:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
ok, någon som vet vad man har för lön för ett sådant uppdrag/arbete utomlands? Det är väl oftast FN uppdrag antar jag? Det borde vara betydligt enklare att komma in i militären jämfört med polishögskolan?

Beror ju på befattning, samt lite vart i världen man åker. Om det är FN kvittar, lönen kommer ifrån FM oavsett.

Men en skyttesoldat i Mali har runt 50k nånstans.

Polishögskolan tar väl in vem som helst numera, tror du faller på ålderstrecket för att bli soldat, förutom i hemvärnet.
Citera
2022-07-23, 23:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Beror ju på befattning, samt lite vart i världen man åker. Om det är FN kvittar, lönen kommer ifrån FM oavsett.

Men en skyttesoldat i Mali har runt 50k nånstans.

Polishögskolan tar väl in vem som helst numera, tror du faller på ålderstrecket för att bli soldat, förutom i hemvärnet.

och vilka är vem som helst? även dom som har brott i belastningsreg? Vad gör man som soldat? Får man utlandstjänst i Mali och liknande som soldat?
Citera
2022-07-24, 00:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piloten125
och vilka är vem som helst? även dom som har brott i belastningsreg? Vad gör man som soldat? Får man utlandstjänst i Mali och liknande som soldat?

Syftade på att de sänkt intagningskraven... Är man i belastningsregistret blir det nog inget.

Beror ju på vilken typ av soldat, finns hundratals olika tjänster.

Det kan man ev få, beror på vilket förband man tillhör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback