2022-07-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Har du gått på det din stackare?
Många av oss kommer vara beroende av garantipension för att klara oss, fast vi slitit hela livet.

Exakt, pensionärer klagar idag och får sin pension höjd men det är inget hur dåligt kommande pensionärer kommer få det.
Citera
2022-07-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 365gmail
Exakt, pensionärer klagar idag och får sin pension höjd men det är inget hur dåligt kommande pensionärer kommer få det.

Exakt , som jag skrev är svensk garantipension redan mindre än hälften av vad en dansk är !!!! samt att vi jobbar längst i Norden 64,2 år !
Citera
2022-07-27, 20:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Många av oss kommer vara beroende av garantipension för att klara oss, fast vi slitit hela livet.
Ja då kan du ställa in dig på att dina landsmän kommer tvinga dig vart du ska bo för annars så sticker det i ögonen på några lättkränkta.
Citera
2022-07-27, 20:42
Medlem
Blodbokens avatar
Vet att det bor många sådana utsugare i Libanon och på Balkan. Kom hit när de var 40-60 år, drog fötterna efter sig och därefter tillbaka hem till släktgårdar och hus som de nu drar in pengar på i form av B&B eller liknande. Samtidigt som våra skattepengar, inbetalda från generationer av hårt arbetande svenskar, försörjer dem. När de blir sjuka så är det Wizz Air till Sverige för vård.

Härligt om dessa ska klämmas dit nu. Kan lämna tillbaka sina medborgarskap också.
Citera
2022-07-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Tack för länken. Den förklarar hur det är i Frankrike och jag skulle tro att övriga EU-länder har samma regler.

Jag gjorde en fiktiv "ansökan" i deras formulär på nätet och det visar sig man kan få såsom utländsk medborgare och ensamstående samt skriven i Frankrike, en månatlig summa på max 916,78 Euro.
Det vill säga ganska exakt samma som svensk garantipensions maxbelopp. På samma sätt som i Sverige så minskas den med eventuell övrig pension.

Detta innebär att de flesta härinne inkl. mig själv, Aftonbladet och Börje får omvärdera våra åsikter om slopandet av garantipensionen inom EU.
Det är skandal att inte Aftonbladethornalisten tagit reda på detta, om Börje kan få det i Portugal.
Men eftersom hornalister är agendajournalister så passade det inte in deras agenda.

Så tack så mycket GreatVoid för denna omvälvande länk.

edit; Länk till om du kan få bidraget i Frankrike
https://www.service-public.fr/partic...st0=1&quest2=0

Det är så det är tänkt, tror jag.

För dem som tycker det är krångligt att leta länkar på franska (nu kommer ett tips till lata Aftonbladet) så kan man kolla reglerna i Finland istället. Allt står även på svenska och verkar funka precis så som det är tänkt, dvs har man för låg pension och bosatt som svensk i EU-landet Finland så kan man i Finland söka pengar och komma upp i nivån på svensk garantipension.

Jag tycker det är bedrövligt att Aftonbladet m.fl. bara bedriver klick-journalistik för att skapa maximal upprördhet när de istället kunnat förklara sakligt hur man ska gå till väga.
Citera
2022-07-27, 22:29
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Tack för länken. Den förklarar hur det är i Frankrike och jag skulle tro att övriga EU-länder har samma regler.

Jag gjorde en fiktiv "ansökan" i deras formulär på nätet och det visar sig man kan få såsom utländsk medborgare och ensamstående samt skriven i Frankrike, en månatlig summa på max 916,78 Euro.
Det vill säga ganska exakt samma som svensk garantipensions maxbelopp. På samma sätt som i Sverige så minskas den med eventuell övrig pension.

Detta innebär att de flesta härinne inkl. mig själv, Aftonbladet och Börje får omvärdera våra åsikter om slopandet av garantipensionen inom EU.
Det är skandal att inte Aftonbladethornalisten tagit reda på detta, om Börje kan få det i Portugal.
Men eftersom hornalister är agendajournalister så passade det inte in deras agenda.

Så tack så mycket GreatVoid för denna omvälvande länk.

edit; Länk till om du kan få bidraget i Frankrike
https://www.service-public.fr/partic...st0=1&quest2=0
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det är så det är tänkt, tror jag.

För dem som tycker det är krångligt att leta länkar på franska (nu kommer ett tips till lata Aftonbladet) så kan man kolla reglerna i Finland istället. Allt står även på svenska och verkar funka precis så som det är tänkt, dvs har man för låg pension och bosatt som svensk i EU-landet Finland så kan man i Finland söka pengar och komma upp i nivån på svensk garantipension.

Jag tycker det är bedrövligt att Aftonbladet m.fl. bara bedriver klick-journalistik för att skapa maximal upprördhet när de istället kunnat förklara sakligt hur man ska gå till väga.

I vissa länder med liknande nivå på socialbidrag fungerar det så där. I till exempel Frankrike är garantipensionen 916.78 euro och i Finland 855.48 euro. I andra länder är nivån på socialbidrag lägre och då kan slopandet av garantipension skapa större problem.

Till exempel i Estland är garantipensionen 275.34 euro.

Citat:
The national pension procures minimum pension to those persons who are not entitled to the pension depending on the work contribution. The amount of the national pension is since 01.04.2022 275,34 EUR.

The following persons have the right to receive national pension:
permanent residents of Estonia,
aliens residing in Estonia on the basis of temporary residence permits or temporary right of residence.

https://www.pensionikeskus.ee/en/i-p...ional-pension/

I Tjeckien är garantipensionen ca 1 500 kr/månad.

Citat:
Old-age pension
Edit
The old-age pensions (Czech: starobní důchod) are the monthly benefits for people who have reached retirement age or who have worked for the required number of years. It has two components: a basic amount, which is 2700 CZK and a percentage amount which is defined individually, but cannot be less than 770 CZK.[3]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pens...Czech_Republic

I Portugal är garantipensionen 228.62 euro.

Citat:
Portugal also has social old-age pension funds. These pension funds are means-tested. This is a pension for those with minimum resources who have no coverage under any contributory scheme.

To qualify for this pension, you must have been a resident in the country for at least three years and your monthly income must be less than 40% of the social pension benefit rate for a single person or 60% of the social benefit rate for a couple. This equates to single people earning an income of €171.54 or less per month, or €257.34 or less a month as a couple.

The social old-age pension in Portugal pays out at a flat-rate of €210.32 per month. There is also a supplement of €18.31 for those aged up to 70, and €36.60 for those older than 70 years. Long-term care supplements are also available, if necessary.

https://www.expatica.com/pt/finance/...rtugal-105266/

Börje i Portugal har all anledning att vara oroad!
Citera
2022-07-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Om du jobbat i ett flertal länder bör du om du jobbat i någorlunda civiliserade länder ha ett flertal pensioner att tillgodoräkna dig. Annars haft någorlunda inkomst så du haft möjlighet att avvara en del till en privat pensionsförsäkring alternativt skaffa dig en privata besparingar med passiva inkomster.

Jo, men det innebär att man fortfarande kan råka ut för att man bara kan ta ut i just ETT land, om lagstiftningen är densamma för alla dessa länder.
Citat:
Rimligen bör ju var individ med sunda värderingar inse att att man har ett visst ansvar även för sin försörjning för den tid man är äldre och inte förvärvsarbetar.

Ja jag förstår din tanke, men man räknar ju fortfarande med att man ska kunna ta ut och räkna med dessa pengar till pensionen.

Kalkylen brister ganska fort om man åker på en sådan smäll i ett olustigt läge.
Citat:
Vad är problemet med min syn på saken? Det kan knappast komma som en överraskning att du/vi blir äldre och inte orkar/vill förvärvsarbeta långt upp i åldrarna...?

Nej det är därför vi ska ha pension?
Citera
2022-07-27, 23:30
Medlem
Staten vill nog satsa pengarna de sparar på den sk "klimatomställningen". Ironiskt att de som flytt till sydliga latituder nu får ta sig hem och leva på staten.
Citera
2022-07-27, 23:58
Medlem
Träffade idag en gammal silverräv jag känner som berättade att han och fyra andra var på väg att hyra ett hus på Sicilien för att förbättra sina livsvillkor. Efter beskedet med g pensionen la dem ner planerna.
Citera
2022-07-28, 02:37
Medlem
Citat:
kommer ja kanske, men nu så pratar vi om pensionärer idag, inte om 50år.
Citera
2022-07-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloriaMundi
Finns många svenskar också som lever i utlandet. Tills de blir sjuka och behöver sjukvård. DÅ passar det att komma hit och åtnjuta förmåner man sluppit betala till.

Men vi ska ju alla vara Globalister, eller är det inte för pensionärer?
Volvo mfl nolltaxerar i Sverige vill jag minnas
Citera
2022-07-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Frågan är varför vill EU försvåra för fattigpensionärer som vill få lite sol på ålderns höst?
Min gissning är för att de rikare länderna inom EU roffar åt Sig ung arbetsför befolkning men sedan dumpar pensionärerna utomlands istället for att ge dem en dräglig tillvaro hemma I enlighet med gällande standard och köpkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in