Citat:
Ursprungligen postat av
2britter
Varför pratar inte socialdemokraterna någonting om hur dom tänkt sig politiken i framtiden? Magdalena säger ju bara att Sverige var tryggt. Hon hade simningen. Det säger ju ingenting om framtida skattepolitik eller fastighetsskatt, arvsskatt mm. Vad ska vi tro. Vi vet absolut ingenting om framtiden för övrigt. Detta med garantipensionen har ju tydligen europadomstolen bestämt har jag förstått nu efter att ha läst den här tråden, så det kan man ju inte skylla på något politiskt parti i Sverige för då. Men för övrigt tycker jag att mycket i framtiden framstår som mycket osäkert om inte politikerna vill ta bladet från munnen och säga något om vad de går och tänker på. Vad tyst det blev om ISK som skulle tas bort för en tid sedan och hur går det med NATO. Nej nu blev det visst för mycket off topic här.
Jag har också läst det i tråden som du pratar om samtidigt som jag har vänner från Norge. Jag har pratat med som inte känner till det här någonting alls. Och Tyskland, som jag känner också ett par stycken killar ifrån, säger bara att de kan ta ut hela sin pension på en och samma gång direkt, så jag tror inte att våra pensionssystem är helt identiska i Europa, även om nu Sveriges politiker gärna skyller på det.
När vi ändå pratar om pensionssystem så har jag en bekant som är sjukpensionerad från Tyskland och. Han har fortfarande exakt alla sina förmåner kvar och hans försäkring gäller, för han hade problem med sina tänder och kunde gå in och fixa det på Ett sjukhus här nere och sedan skickade han hem kvitton till Tyskland och fick tillbaka pengar av staten. Och jag tycker att det känns väldigt konstigt att det ska vara sådan skillnad om alltihopa nu är EU? Därför köper jag inte det här resonemanget helt rakt av att det bara skylla på EU. Varför verkar det finnas sådana stora skillnader mellan EU länderna om det nu är som sossarna säger.
När det sedan gäller Maggan så tror jag faktiskt hon är en förklädd Moderat för jag har aldrig sett en sosse jaga så förtvivlat efter pengar som hon gör. Fast hon sagt Sverige ekonomi är "URSTARK".
Känns ju lite suspekt om man samtidigt jagar livet ur utflyttade gamla svenskar men struntar i de stora problemen hemma i Sverige.
Dränera system gör ju faktiskt utlänningarna som bor kvar iSverige men skickar hem pengarna, Varför är det inte hårdare kontroller där??
Nej istället så jaga pensionärer och Börje i Portugal för de vill leva sista åren i värmen.
Kanske hade varit bäst låta gamlingarna då i Corona som regeringen verkade hålla på med innan.
Lite OT kanske men ändå ytterst relevant det du skriver.
Samt min bekant som jag känner som kom idag och var förtvivlad för hon hade också nu hört detta idag om hur hon nu skall göra med sitt boende om pensionen dras in.
Ingen information och ingen möjlighet till kunna överklaga. Tycker allt här känns så ytterst konstigt. Samma som vi inte fick lov att folkomrösta om NATO. Plötsligt skulle det bara bestämmas "över en kopp kaffe" i riksdagen.