2022-07-26, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det verkligen stämma? Har ju varit flera rapporter och inslag i både tv och press om att rika kommuner i Sverige skyfflar över sina socialfall och missbrukare till andra kommuner med ursäkten att där finns lediga billiga (och dragiga) bostäder. Bl.a skickade väl Göteborg många fattiga och utslagna till Åmål har jag för mig. Så visst kan du få socialbidrag i en kommun t.om om du bara är på tillfälligt besök även om det kanske inte är alldeles lätt. Ja om nu inte reglerna stramats åt.

Jojo , då har ju kommunerna kommit överens , säkert med statsbidrag inblandade. Som enskild kan du dock inte som tex värmländsk soc tagarare bara flytta till Sthlm och säga här är jag , ge mig bidrag !
Citera
2022-07-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Vore det inte bättre att se till så att folk FÖDDA i Sverige fortfarande behåller rätten till sin garantipension efter den här ändringen?

Eftersom det bölas i SR om detta så antar jag att förslaget inte kommer från sossarna? Dem ska säkert börja svartmåla något parti nu inför valet
Nej, bestämmelsen kommer ju från Europadomstolen.
Citera
2022-07-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det verkligen stämma? Har ju varit flera rapporter och inslag i både tv och press om att rika kommuner i Sverige skyfflar över sina socialfall och missbrukare till andra kommuner med ursäkten att där finns lediga billiga (och dragiga) bostäder. Bl.a skickade väl Göteborg många fattiga och utslagna till Åmål har jag för mig. Så visst kan du få socialbidrag i en kommun t.om om du bara är på tillfälligt besök även om det kanske inte är alldeles lätt. Ja om nu inte reglerna stramats åt.
"Om man är i behov av försörjningsstöd och vill flytta till en annan ort är det inte så enkelt. Det är oftast mycket svårt att få ett hyreskontrakt utan en fast inkomst. Och har man inte bostad kan man inte byta folkbokföringsort, och är man inte folkbokförd där man söker om försörjningsstöd så erbjuds man hemresa. Om man lyckas få tag i ett kontrakt på en annan ort är det den kommun man tidigare tillhörde som ska stå för hyra och försörjningsstöd den första månaden i den nya kommunen. Har man något annat stöd från socialtjänsten kan det hända att det fortsatt ska ges från den tidigare hemkommunen under flera ytterligare månader.

Därmed kan man konstatera att vissa saker är sig lika idag jämfört med på 1700-1800-talet. Det är inte så att det finns ett "flyttförbud" idag, men det är i praktiken mycket svårt att flytta om man inte har sin försörjning ordnad "på egen hand". Och förutom matpengar och hemresa är det ens "hemsocken" som är ansvarig för försörjning om man förflyttar sig bort från sin hemkommun tillfälligt". https://blogg.vk.se/monica-wahlstrom...d-for-fattiga/
Citera
2022-07-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Nej, bestämmelsen kommer ju från Europadomstolen.

Hm kunde inte Swe bara ge garantipension och inte behandla det som bidrag då hade dem kommit runt det hela. Dessutom är det ju det att i andra länder har betydligt färre garantipension då dem har automatisk statlig akassa och inte som i Swe och Finland där akssan är privat och därför är få som slås ut ur systemet i övriga EU till skillnad i Swe där många kommer att få gpension.
Citera
2022-07-26, 17:39
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abpial
Hm kunde inte Swe bara ge garantipension och inte behandla det som bidrag då hade dem kommit runt det hela. Dessutom är det ju det att i andra länder har betydligt färre garantipension då dem har automatisk statlig akassa och inte som i Swe och Finland där akssan är privat och därför är få som slås ut ur systemet i övriga EU till skillnad i Swe där många kommer att få gpension.

Du vet inte ett jävla skit vad du pratar om. Du är inte informerad. Du bara tycker samt gissar.
Citera
2022-07-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelDoffe
Du vet inte ett jävla skit vad du pratar om. Du är inte informerad. Du bara tycker samt gissar.

Vad menar du är fel av det jag säger ? Exemplifiera ?
Citera
2022-07-26, 18:01
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Det står ju klart och tydligt i artikeln!

Verkar som bara en bråkdel läst artikeln innan dom kommentera.

Beslutet togs av EU 2017 jag har vetat om detta länge och är ingen nyhet. Anledningen att pensionmymyndigheten inte gått ut med något är att det först nu är spikat att det inte blir mer utbetalningar, givetvis borde dock berörda parter fått information när regeringen gick ut med den temporära lagen att betala ut under tiden.
Nej, du kan inte tolka det så. EU har gjort det möjligt men nationerna har sedan fått välja om det ska införas eller ej. Sverige har valt att göra det.
Citera
2022-07-26, 18:03
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Måste betyda att vi samtidigt kan stoppa alla pensionsutbetalningar till Afghanistan och andra mena-länder?
Hur många människor har inte kommit hit, blivit svenska medborgare och sen åkt tillbaka till landet de flydde från och forsatt få pengar från sverige?
Nej, detta gäller bara svenskar som bosätter sig i andra delar av Europa. Ett träffsäkert och preciserat beslut som enbart träffar svenskfödda medborgare, som alltid
Citera
2022-07-26, 18:18
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Detta är väl troligen för att klämma åt de som kommit hit, fått pensionen och sen åkt hem till hemlandet där en svensk garantipension är mycket pengar. Som vanligt kommer dock ”vanligt folk” i kläm, liksom med åtgärder mot bidragsfusk/assistansersättningsfusk.

Ja precis så ligger det till även om det inte sägs direkt ut av myndigheterna.
Vet flera stycken bara i mitt kvarter som flyttat tillbaka till sina hemländer där kostnadsläget är helt annorlunda dvs betydligt lägre , efter dom fått allmän pension , merparten har aldrig jobbat i Sverige.

Hade man inte gjort denna begränsning hade Pensionspengarna aldrig räckt utan flödat ut till länder i tredje världen
Citera
2022-07-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Majoriteten av svenskarna har röstat på den här politiken. Val har konsekvenser.
Europadomstolen har bestämmt detta. Inget särskilt parti ligger bakom.
Citera
2022-07-26, 18:29
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Varför pratar inte socialdemokraterna någonting om hur dom tänkt sig politiken i framtiden? Magdalena säger ju bara att Sverige var tryggt. Hon hade simningen. Det säger ju ingenting om framtida skattepolitik eller fastighetsskatt, arvsskatt mm. Vad ska vi tro. Vi vet absolut ingenting om framtiden för övrigt. Detta med garantipensionen har ju tydligen europadomstolen bestämt har jag förstått nu efter att ha läst den här tråden, så det kan man ju inte skylla på något politiskt parti i Sverige för då. Men för övrigt tycker jag att mycket i framtiden framstår som mycket osäkert om inte politikerna vill ta bladet från munnen och säga något om vad de går och tänker på. Vad tyst det blev om ISK som skulle tas bort för en tid sedan och hur går det med NATO. Nej nu blev det visst för mycket off topic här.

Jag har också läst det i tråden som du pratar om samtidigt som jag har vänner från Norge. Jag har pratat med som inte känner till det här någonting alls. Och Tyskland, som jag känner också ett par stycken killar ifrån, säger bara att de kan ta ut hela sin pension på en och samma gång direkt, så jag tror inte att våra pensionssystem är helt identiska i Europa, även om nu Sveriges politiker gärna skyller på det.

När vi ändå pratar om pensionssystem så har jag en bekant som är sjukpensionerad från Tyskland och. Han har fortfarande exakt alla sina förmåner kvar och hans försäkring gäller, för han hade problem med sina tänder och kunde gå in och fixa det på Ett sjukhus här nere och sedan skickade han hem kvitton till Tyskland och fick tillbaka pengar av staten. Och jag tycker att det känns väldigt konstigt att det ska vara sådan skillnad om alltihopa nu är EU? Därför köper jag inte det här resonemanget helt rakt av att det bara skylla på EU. Varför verkar det finnas sådana stora skillnader mellan EU länderna om det nu är som sossarna säger.

När det sedan gäller Maggan så tror jag faktiskt hon är en förklädd Moderat för jag har aldrig sett en sosse jaga så förtvivlat efter pengar som hon gör. Fast hon sagt Sverige ekonomi är "URSTARK".
Känns ju lite suspekt om man samtidigt jagar livet ur utflyttade gamla svenskar men struntar i de stora problemen hemma i Sverige.

Dränera system gör ju faktiskt utlänningarna som bor kvar iSverige men skickar hem pengarna, Varför är det inte hårdare kontroller där??
Nej istället så jaga pensionärer och Börje i Portugal för de vill leva sista åren i värmen.

Kanske hade varit bäst låta gamlingarna då i Corona som regeringen verkade hålla på med innan.
Lite OT kanske men ändå ytterst relevant det du skriver.

Samt min bekant som jag känner som kom idag och var förtvivlad för hon hade också nu hört detta idag om hur hon nu skall göra med sitt boende om pensionen dras in.
Ingen information och ingen möjlighet till kunna överklaga. Tycker allt här känns så ytterst konstigt. Samma som vi inte fick lov att folkomrösta om NATO. Plötsligt skulle det bara bestämmas "över en kopp kaffe" i riksdagen.
Citera
2022-07-26, 18:31
Medlem
Från pensionsmyndighetens sida:

Citat:
Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år. För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år fram till och med året innan det år då du har rätt till garantipension. Har du bott i Sverige kortare tid minskar garantipensionen med 1/40-del för varje år. Har du till exempel bott 27 år i Sverige får du alltså garantipension med 27/40-delar.

Du kan få garantipension om du bor i Sverige. Du kan också få garantipension tillfälligt om du bor eller flyttar till ett annat EU-land, ett EES-land eller i Schweiz före upphörandet av den tillfälliga lagen men bara om du tidigare bott i Sverige i minst tre år före 65 års ålder.

Din rätt till garantipension vid bosättning inom EU/EES eller Schweiz grundar sig på en tillfällig lag som upphör 1 oktober 2022. Om du har rätt till garantipension vid bosättning i annat EU-land, EES-land eller i Schweiz i september 2022 har du rätt att få behålla den till och med december 2022. Det krävs alltså att du under hela september bor i ett annat EU/EES-land och har rätt till garantipension under denna månad för att du ska få en fortsatt utbetalning resten av året. Från och med januari 2023 finns inte rätt att få garantipension vid bosättning utanför Sverige.

Under vissa förutsättningar kan du dock få garantipension utbetald om du bor i Kanada.

Tycker det säger det mesta och att beslutet är helt riktigt. Jag tolkar det i alla fall som att garantipensionen tydligen anses vara ett tillägg för att höja pensionen när man bor och lever i Sverige och den minsta standard man här anses skälig för den med låg eller ingen allmän pension i just Sverige. Sedan är det ju upp till den enskilde att fatta sina beslut om var man vill bo, utomlands eller hemmavid.
Och med tanke på dom små beloppen det handlar om så lär få bygga sin ekonomi på garantipensionen om man tänker utvandra till annat EU-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in