• 2
  • 3
2022-07-23, 03:32
Medlem
Den största anledningen till att Hasch är så vanligt i Sverige är för vi brukar mer hasch per capita än många andra länder som också har förbrukningen brottsrubricerat vilket gör det till en lukrativ marknad där det billigaste import alternativet är hasch. Om du köper grönt så är det troligen odlat inom landet då det tar upp större volym än hasch. Har en egen tes om att det säljs mer hasch då det är lättare och går fortare att göra edibles eller baka med än vad cannabis är då du kan blanda hasch direkt i smöret. Tror också de flesta pundare föredrar hasch då det är mer potent än plantan. Själv brukar jag mer hasch än cannabis då jag konsumerar edibles oftare än vad jag röker. (:
Citera
2022-07-23, 05:04
Medlem
Sverige är mer eller mindre självförsörjande när det kommer till gräs.

Hasch är enkelt stt smuggls i jämförelse och ärr jävligt billigt att köpa in.

Det är mer lukrativt att köpa stora mängder hasch för en billig slant från Marrocco än vad det är att köpa samma vikt/mängd av en svensk odlare.

Lyckas du med logistiken gör du dä mer cash per gram för hssch.
Kriminella väljer det som ger mest deg och kvantiteter, därför är nog hasch så vanligt.

Det är vanligt överallt i Europa, vill jag dock tillägga. Hela sydeuropa är hasch vanligast då det är billigast, ofts standard som kallas pollen.
Citera
2022-07-23, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjanist
Har varit i stort sätt i hela Europa, från öst till väst.
Det jag märker är att hash är väldigt vanligt här på gatan, medans i andra länder är det mest grönt.

Varför den här skillnaden?

När du säger från öst till väst? Vilka länder specifikt är det du pratar om i Europa? I Spanien och Frankrike till exempel är det mycket hasch. Danmark samma sak.

Man kan förenklat säga att den inhemska cannabis efterfrågan mättas först med det som finns närmast till hands (lokalt producerat till överkomligt pris) och räcker inte det, så tar man in hasch. Har man en omfattande inhemsk produktion av gräs som inte kostar skjortan så kommer således detta vara det som mest finns. Holland är ett sånt exempel. Finns ju hasch där också. Sen finns det ju också en efterfråga på hasch i många länder där gräs är relativt dyrt då blir hasch billigt jämfört med inomhusodlat gräs om man bor i tex Spanien, Sverige, Frankrike, Danmark. Hasch är också oftast det billigaste alternativet då man får mer THC för varje krona. Sen att vissa tycker att det är en annan karaktär på hasch kicken jämfört med gräs, är en annan diskussion.

Som du kanske förstår så finns det många olika parametrar som avgör. Allt beror helt enkelt på utbud och efterfrågan av både hasch och gräs eftersom att dom är varandras substitut.
Citera
2022-07-23, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MightyKatt
Den största anledningen till att Hasch är så vanligt i Sverige är för vi brukar mer hasch per capita än många andra länder som också har förbrukningen brottsrubricerat vilket gör det till en lukrativ marknad där det billigaste import alternativet är hasch. Om du köper grönt så är det troligen odlat inom landet då det tar upp större volym än hasch. Har en egen tes om att det säljs mer hasch då det är lättare och går fortare att göra edibles eller baka med än vad cannabis är då du kan blanda hasch direkt i smöret. Tror också de flesta pundare föredrar hasch då det är mer potent än plantan. Själv brukar jag mer hasch än cannabis då jag konsumerar edibles oftare än vad jag röker. (:

Det där med edibles stämmer inte. Det är jag ganska säker på. Du kan göra edibles på gräs också.

Att många inbitna rökare i Sverige föredrar hasch stämmer. Det är för att dom fattat att dom får mer THC för pengarna jämfört med gräs. En hasch bit för 500kr räcker längre än en påse gräs för samma peng.
Citera
2022-07-23, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Japp. På slutet av 60-talet, början av 70-talet handlade man tydligen ofta små hasch knatchar för 10kr styck. Gräs var inprincip icke existerande, iaf i Stockholm.

Jag personligen började se inomhusodlat gräs i början på 2000-talet i Sthlm. Sen har det bara exploderat. Varende knatte som kollar på wiz Khalifa och Snoop ju vill röka det dom röker. Så det har ju drivit på efterfrågan. Parallellt med att odlingsutrustning blivit enklare, bättre och billigare att få tag på.
Citera
2022-07-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjanist
Hmm, är Sverige det svåraste landet och smuggla till?
Seriös fråga

Seriöst svar: Sverige är ett helvete att smuggla till. Vi har ju ett hav som omgärdar oss och som gör det otroligt svårt att smuggla eftersom tullen kan koncentrera alla sina resurser till öresundsbron och en handfull med hamnar. Men ger man fan på att få över grejerna så går det. Antingen är man smart och nyttjar tex somrarna när det är mycket persontrafik och många tullare är på semester eller så gömmer man det bra och hoppas på det bästa. Smuggla inom väst Europa är en barnlek jämfört med att få över det till Sverige. Man kan gå över gränsen mellan Holland och Tyskland med en vandrings ryggsäck full med grejer och sen bara ta en lokal buss inne i Tyskland. Mellan Tyskland och Danmark är också en barnlek. Samma sak där. Man går över gränsen till fots eller på cykel och sen tar man en lokal buss. Jag vet för att jag har gjort allt det där. Sen blir sista bossen/etappen mellan Danmark och Sverige och då får man vara smart. Jag lyckades hitta en båtväg mellan Danmark och Sverige som var helt fri från tullare. Tog över en hel del genom den vägen. Dock var den vägen endast öppen på somrarna så då var det bara att ta över så mycket som möjligt och sen softa under resten av året. Idag håller jag inte på längre och lever ett skötsamt liv.
Citera
2022-07-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Svårast lär det knappast vara men den mesta smugglingen sker förmodligen via båt och då är det volymen på produkten som avgör då 100g hasch tar mindre plats än 100g grönt. Sen påverkas ju inte hasch på samma sätt som gräs av att bli liggandes i en container.

Bland länderna i Norden skulle jag säga Finland. Dom har två hav som man ska ta sig över. Öresund först och sen över Östersjön. Det är därför finländarna har en omfattande utomhusodling jämfört med oss.
Citera
2022-07-25, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Bland länderna i Norden skulle jag säga Finland. Dom har två hav som man ska ta sig över. Öresund först och sen över Östersjön. Det är därför finländarna har en omfattande utomhusodling jämfört med oss.

Varför skulle man ta sig till sverige först om man ändå ska till finland?
Känns onödigt
Citera
2022-07-25, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Varför skulle man ta sig till sverige först om man ändå ska till finland?
Känns onödigt

Det är den enklaste vägen. Jag säger inte att det alltid är så eftersom det finns ju färja mellan Finland och Tyskland men oftast är det via Sverige, om man inte vill ta landvägen via Östeuropa och Ryssland, vilket jag är säker på att dom flesta undviker. Kan tänka mig också att finska tullen är extra jobbiga när det kommer till färjor från Tyskland.
Citera
2022-07-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Det där med edibles stämmer inte. Det är jag ganska säker på. Du kan göra edibles på gräs också.

Att många inbitna rökare i Sverige föredrar hasch stämmer. Det är för att dom fattat att dom får mer THC för pengarna jämfört med gräs. En hasch bit för 500kr räcker längre än en påse gräs för samma peng.
Ursäkter för att jag är lite sen på svar och du har helt rätt självklart kan man även göra edibles på gräs syftade mer på att själva processen går snabbare med hasch gentemot gräs då det tar ett tag att extrahera thc från gräs i fett medans du endast behöver smula ned haschet så är jobbet gjort (:
Citera
2022-07-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MightyKatt
Ursäkter för att jag är lite sen på svar och du har helt rätt självklart kan man även göra edibles på gräs syftade mer på att själva processen går snabbare med hasch gentemot gräs då det tar ett tag att extrahera thc från gräs i fett medans du endast behöver smula ned haschet så är jobbet gjort (:

Det stämmer att det är enklare med hasch men det är inte orsaken till att det finns mer hasch i Sverige.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in