Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-02, 11:18
  #13
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
Jag har precis avslutat boken Breaking the Habit of Being Yourself av Joe Dispenza som även är författare av You are the Placebo och Becoming Supernatural.

Genom hela boken så nämns det hur man inte kan leva ett liv genom att ständigt tänka på det förflutna eller framtiden. Med att "leva ett liv" så menar författaren utvecklas.

Detta är exakt vad jag gör, mina tankar är aldrig i nuet. T.ex, ser jag en film så tänker jag bak när jag såg en bra film, skapar ofta drömmer om framtiden vilket jag inte förföljer, när jag har en konversation med någon så är mina tankar hela någon annanstans.

Är det någon annan som känner igen detta och har ändrat detta? Skulle även vara intresserad av att höra hur tankemönstret är hos de som alltid lever i "nuet", när ni lägger er i sängen, hur kan man inte tänka på något annat än nuet? När ni sätter er på muggen, hur man man inte tänka på något annat än i nuet? När ni äter ensamma, hur går era tankar?
Det är väldigt enkelt för mig. Jag ignorerar allt som inte är intressant. Tillfredsställer dina behov, gör något av vana, ha inget långsiktigt mål, bry dig inte om något. Om man planerar så gör man saker två gånger. Känn efter och säg istället "Jag vill..." och så gör du det som är så enkelt att det inte blir några men. Lyssna på musik. Byt så fort du tappar lusten. Om du känner dig som en zombie, skyll ifrån dig och normalisera. Gör något utmanande som kräver allt fokus. Gärna snabbt och skicklighetskrävande. Hur blir jag bättre på det jag gör. Tänk på det du gör. Känner du inte för att styckeindela så struntar du i det. Inte så svårt.
Citera
2022-08-03, 02:21
  #14
Avstängd
"nuet" är som att säga att Sverige är PK och duktiga haha.

Åtminstone när de har böcker märker jag...


// Källa av en ego död och upplyst Nirvana man
Citera
2022-08-07, 15:20
  #15
Medlem
staticages avatar
”Livet” är bara ihopdiktade historier,oftast med en massa lidande.Det förflutna/framtiden ständigt snurrande i skallen,aldrig i nuet.Allt är en dröm,även ”du” Livet skiter i dej,det klarar sej utan dej och dina historier,du är bara en gäst i en kötthög.Du är inte värden och du kontrollerar inte ett skit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback