Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-24, 11:59
  #445
Medlem
Precis som i Cali...Vindkraft fungerar inte miljömuppar.
Citera
2022-07-24, 12:56
  #446
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Vi som bor i lägenheter kan ju inte investera i elagragegat om elen går till kyl&frys.

Vad tror ni om en backswitch/battetiebackup? https://www.milleteknik.se
Citera
2022-07-24, 13:00
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Oskarshamn 2 har hunnit en bit i rivningsarbetet, så det lär ta ett par år att få igång den. För Ringhals 1 & 2 är rivningen planerad att påbörjas först om drygt ett år, så det kan gå fort att få igång dem igen. Något förenklat handlar det om att fylla på bränsle för att tuta och köra.
Är det så enkelt? Finns personalen kvar som "drifta" verken?
Citera
2022-07-24, 13:04
  #448
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Till hösten när vi blir av med sosseriet och miljömupparna åker ut
Det hoppas vi verkligen ingen vill ha strömavbrott
Citera
2022-07-24, 13:38
  #449
Medlem
wwrs avatar
EU har manipulerat våra politiker till att krascha Sveriges och Europas stömförsörjning, för att kunna kontrollera de europeiska länderna. Vi drar ned vår kärnkraft istället för att öka den. Vi säljer vår ström i Sydsverige till industrier i Tyskland och priserna rusar medan kraftbolagen gör storvinster.

Alla våra politiker är köpta av EU och inget parti vågar protestera. Alla partier har samma åsikt inför "valet".

Problemet går att förstå, men hur kommer man till en lösning?
Citera
2022-07-24, 13:52
  #450
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU har manipulerat våra politiker till att krascha Sveriges och Europas stömförsörjning, för att kunna kontrollera de europeiska länderna. Vi drar ned vår kärnkraft istället för att öka den. Vi säljer vår ström i Sydsverige till industrier i Tyskland och priserna rusar medan kraftbolagen gör storvinster.

Alla våra politiker är köpta av EU och inget parti vågar protestera. Alla partier har samma åsikt inför "valet".

Problemet går att förstå, men hur kommer man till en lösning?
Vi börjar leva på ett sätt som gör oss mer självständiga och oberoende av staten.
Citera
2022-07-24, 14:05
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHat
Förstörs mitt kött i frysen och dom inte ersätter det kommer jag att leta upp dom ansvariga och mörda dom.

Ja det verkar ju jätte normalt
Citera
2022-07-24, 14:25
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Är det så enkelt? Finns personalen kvar som "drifta" verken?

Du är inne på rätt tankar min vän. Tyvärr är det långt värre än så. Krisen vi ser nu är frukterna av många årtionden av idioti och/eller ondska. Hur många vill utbilda sig till kärnfysiker, oljeingenjörer etc när du har en bättre framtid som klimataktivist?(och säkert bättre betalt) Man har inte försökt utveckla fission/fusion särskilt mycket, visst det finns project men de är få och känns halvhjärtade och jag tror jag vet varför.

Att fasa ut kraftproduktion, förbjuda fossila bränslen och ersätta dessa med ineffektiv och dyr/begränsad produktion kommer ha flera effekter som vissa grupperingar ser som önskvärda. Fusion för allmänheten är absolut inte önskvärd om det är möjligt.

Vilka är då dessa effekter? 1. Kontroll och makt över andra människors framtid. Jag skulle tro att skaffa barn kommer kräva tillåtelse eller godkännande i explicit form inom en ganska kort tid. Det är den ultimata makten där digitala IDn och ransonering av resurser är den troligaste mekanismen för detta.

2. Om befolkningen ökar kommer det krävas att fler delar på en allt mindre del av kakan eller att tillgången på billig energi ökar.

3. Hur mycket extra energi som finns tillgänglig är vad som avgör om en ekonomi växer. Men om ekonomin växer så måste energi-uttaget också växa. Vilket i sin tur ger upphov till ökad befolkning.

Det är därför välfungerande och effektiv kärnkraft motarbetats. "Klimatkrisen" handlar om att framtiden för oss plebs (särskilt i på norra sidan av jordklotet) är ett problem. Det är kallt och jävligt här och således förbrukar vi resurser som kunde gå uteslutande till Bill Gates och hans framtida barn, barnbarn osv.
Citera
2022-07-24, 14:40
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU har manipulerat våra politiker till att krascha Sveriges och Europas stömförsörjning, för att kunna kontrollera de europeiska länderna. Vi drar ned vår kärnkraft istället för att öka den. Vi säljer vår ström i Sydsverige till industrier i Tyskland och priserna rusar medan kraftbolagen gör storvinster.

Alla våra politiker är köpta av EU och inget parti vågar protestera. Alla partier har samma åsikt inför "valet".

Problemet går att förstå, men hur kommer man till en lösning?

Flytta till till en Älv med släkt och familj. Hoppas på det bästa och försök göra vad man kan. Risken är överhängande att Europa blir ett bakvatten med våldsorgier och en allt snabbare spiral ner i källaren. Så länge vi inte får tag i mer energi, vilket lär hända när grisarna flyger så återstår vad jag kan se en "utjämning" genom att de fattigaste helt enkelt börjar avlida.

Det kan även ske här men inte av svält utan av kylan. Man lär bli motiverad att tänka ut nya smarta lösningar på värmesystem och energi när man måste tvätta pungen i isvatten.
Citera
2022-07-24, 14:43
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU har manipulerat våra politiker till att krascha Sveriges och Europas stömförsörjning, för att kunna kontrollera de europeiska länderna. Vi drar ned vår kärnkraft istället för att öka den. Vi säljer vår ström i Sydsverige till industrier i Tyskland och priserna rusar medan kraftbolagen gör storvinster.

Alla våra politiker är köpta av EU och inget parti vågar protestera. Alla partier har samma åsikt inför "valet".

Problemet går att förstå, men hur kommer man till en lösning?

Lösningen är och kommer alltid att vara frihet. Med frihet kommer lösningar automatiskt.
Citera
2022-07-24, 16:06
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Till hösten när vi blir av med sosseriet och miljömupparna åker ut
Tror jag på när jag ser det.
Citera
2022-07-24, 17:22
  #456
Medlem
Vad skulle saudierna säga om dom fick betala 23 kronor litern för bensin med ursäkten att länder som köper olja från saudi får betala dom priserna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback