Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-20, 19:46
  #1
Medlem
Kan man bli kallad till mönstring 2 gånger? Eller är det alltid bara en gång?
Citera
2022-07-20, 19:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Kan man bli kallad till mönstring 2 gånger? Eller är det alltid bara en gång?
Det beror väl på om du dyker upp vid första tillfället?

Jag är inte expert på området, men rent tekniskt borde man kunna bli kallad fler gånger. Det handlar väl mer om ifall du genomfört värnplikten. Den gör man bara 1 gång.

Blir du kallad, mönstrar, men sen blir avskriven av någon anledning, så KAN du ju bli kallad igen om behovet ändras.
Citera
2022-07-20, 20:07
  #3
Medlem
Jag har varit på två, men jag är dubbelmedborgare. Fick välja land.
Citera
2022-07-20, 20:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Det beror väl på om du dyker upp vid första tillfället?

Jag är inte expert på området, men rent tekniskt borde man kunna bli kallad fler gånger. Det handlar väl mer om ifall du genomfört värnplikten. Den gör man bara 1 gång.

Blir du kallad, mönstrar, men sen blir avskriven av någon anledning, så KAN du ju bli kallad igen om behovet ändras.

Du blir kallad om det sket sig eller utbildnings reserv.
Citera
2022-07-20, 21:15
  #5
Moderator
Eerieyes avatar
Myndigheterna kan nog kalla hur många gånger de vill. Särskilt om det är dom/strafföreläggande efter första tillfället.

Det är bara till att infinna sig.
Citera
2022-07-20, 22:24
  #6
Medlem
borrizs avatar
Begär du ommönstring så blir du kallad
Citera
2022-07-20, 22:45
  #7
Medlem
Jag var på två eller egentligen dag 1 och dag 2 med en helg emellan. Vet inte hur man gör idag men när jag mönstrade så var det två dagar med övernattning. Detta var omtalat då de hade fest på kvällen. Dessutom bussresa från Lund till Kristianstad där mönstringen var.

Men allt blev annorlunda då jag och de andra fick en fredag och måndag utan övernattning. Så det blev två bussresor t/r Lund Kristianstad. Det kanske är likadant idag att testerna tar två dagar att genomföra?!
Citera
2022-07-21, 08:13
  #8
Medlem
Jag har faktiskt lyckats med att bli kallad tva ganger.
Forsta gangen sa avgick bussen av nagon anledning for tidigt och vi var nagra stycken som stod dar lite snopa nagra minuter fore 05H50. Detta var innan tiden mobiltelefoner hade blivit vanliga sa vi kunde varken ringa innan klockan hade blivit 05H50 eller ta nagon bild. Tack och lov sa sprang vi pa en lokal polis som fick bli vart vittne.

Ett halvar efter denna nagot pinsamma handelse sa dok det upp en andra kallelse till monstring. Denna gang med tillagget att om man inte dok upp sa skulle det lamnas over till polisen!
Citera
2022-08-05, 17:56
  #9
Medlem
Bump/kapning
Hoppas det är ok att jag lånar denna tråden för en fråga till den/er som förhoppningsvis vet, jag ska mönstra till hösten men det har kört ihop sig lite med betygen för mig, jag tog gymnasieexamen 2011 och därför finns dem inte i sthlm stads arkiv/stadsbibliotekets och friskolan jag gick på har tydligen inte kvar det i systemet.
Kruxet kommer vid att mina underskrivna utgångsbetyg har längs åren försvunnit.

Frågan blir alltså eftersom jag har ett underskrivet betyg från åk2 i gymnasiet, är det giltigt eller måste det under alla omständigheter vara avgångsbetyget?
Och isåfall har någon provat och vet om det lirar med utskrift från antagning.se (då betygen finns registrerade där) som då vidimeras?

Vore trist om det föll på att man slarvat bort ett papper någon gång mellan 2011 och 2022.
Ska ringa pliktverket på måndag men jag kollar här tills dess och hoppas på tänt hopp
Citera
2022-08-05, 21:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldFantomen
Bump/kapning
Hoppas det är ok att jag lånar denna tråden för en fråga till den/er som förhoppningsvis vet, jag ska mönstra till hösten men det har kört ihop sig lite med betygen för mig, jag tog gymnasieexamen 2011 och därför finns dem inte i sthlm stads arkiv/stadsbibliotekets och friskolan jag gick på har tydligen inte kvar det i systemet.
Kruxet kommer vid att mina underskrivna utgångsbetyg har längs åren försvunnit.

Frågan blir alltså eftersom jag har ett underskrivet betyg från åk2 i gymnasiet, är det giltigt eller måste det under alla omständigheter vara avgångsbetyget?
Och isåfall har någon provat och vet om det lirar med utskrift från antagning.se (då betygen finns registrerade där) som då vidimeras?

Vore trist om det föll på att man slarvat bort ett papper någon gång mellan 2011 och 2022.
Ska ringa pliktverket på måndag men jag kollar här tills dess och hoppas på tänt hopp
Idag bör alla betyg vara lagrade digitalt, så pliktverket kan begära in dem om de vill.
Citera
2022-08-05, 21:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldFantomen
Bump/kapning
Hoppas det är ok att jag lånar denna tråden för en fråga till den/er som förhoppningsvis vet, jag ska mönstra till hösten men det har kört ihop sig lite med betygen för mig, jag tog gymnasieexamen 2011 och därför finns dem inte i sthlm stads arkiv/stadsbibliotekets och friskolan jag gick på har tydligen inte kvar det i systemet.
Kruxet kommer vid att mina underskrivna utgångsbetyg har längs åren försvunnit.

Frågan blir alltså eftersom jag har ett underskrivet betyg från åk2 i gymnasiet, är det giltigt eller måste det under alla omständigheter vara avgångsbetyget?
Och isåfall har någon provat och vet om det lirar med utskrift från antagning.se (då betygen finns registrerade där) som då vidimeras?

Vore trist om det föll på att man slarvat bort ett papper någon gång mellan 2011 och 2022.
Ska ringa pliktverket på måndag men jag kollar här tills dess och hoppas på tänt hopp
Stadsarkivet har helt klart det. Beställde själv ut en kopia, efter runt 30 år, då en förmodad arbetsgivare krävde se betyget och jag hittade inte det. Så sök i den kommun där skolan ligger/låg.
Citera
2022-08-06, 10:26
  #12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Kan man bli kallad till mönstring 2 gånger? Eller är det alltid bara en gång?

Det kan du.

Gången är att du kallas och sedan bekräftar kallelsen. Bekräftar du inte kallelsen upprepas den. Därefter (om du fortsätter att hålla dig undan) drabbas du av samhällets vrede...

En annan möjlighet är att du kallas till utökad mönstring, beroende på vad den ursprungliga mönstringen landat i och befattningen du fått/önskat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback