Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-14, 23:40
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
The Bible warns of Satan’s grave threat to humanity by referring to him as “the god of this age” (2 Corinthians 4:4) who “prowls” the earth “looking for someone to devour” (1 Peter 5:8). Demons are no less dangerous, as the Bible describes them as: “impure spirits” (Mark 1:27), “deceiving spirit[s]” (1 Kings 22:23), “the powers of this dark world” and “the spiritual forces of evil” (Ephesians 6:12), and as Satan’s “angels” (Revelation 12:9).

The Bible tells us that Satan and his demons can inflict harm on earth by:

Possessing people to cause them physical and spiritual harm (Matthew 12:22; Mark 5:1-20) and to make them do evil (Luke 22:3-4)
Blinding the minds of unbelievers so that they cannot see the light of the Gospel (2 Corinthians 4:4)
Deceiving people by disguising themselves as “servants of righteousness” (2 Corinthians 11:14-15)
Promoting false doctrine (1 Timothy 4:1) and performing signs to deceive humans (Revelation 16:14)
Tormenting believers (2 Corinthians 12:7)

Finns fler exempel men sen om det är satan just som finns i närheten kan ju ingen bevisa heller.

Är ju väldigt kontroversiellt ämne demoner många kristna väljer att inte tro på de alls.
Så inget specifikt om att satan kan inge en kärlekskänsla i hjärtat? Nej, och då är det som Bibeln säger att endast Guds kraft kan göra det. Dessutom är den som har fått Guds ande skyddad från att bli besatt. Satan for in i Judas Iskariot när Jesus överlämnade honom till satan. Guds ande hindrar inte onda andar att tala och påverka dig på samma sätt som människor, utifrån. Exempel: Jesus frestades av satan.

Böj er alltså under Gud. Stå emot djävulen, och han skall fly för er. Närma er Gud, och han skall närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna. Jak 4
Citera
2022-08-15, 01:10
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så inget specifikt om att satan kan inge en kärlekskänsla i hjärtat? Nej, och då är det som Bibeln säger att endast Guds kraft kan göra det. Dessutom är den som har fått Guds ande skyddad från att bli besatt. Satan for in i Judas Iskariot när Jesus överlämnade honom till satan. Guds ande hindrar inte onda andar att tala och påverka dig på samma sätt som människor, utifrån. Exempel: Jesus frestades av satan.

Böj er alltså under Gud. Stå emot djävulen, och han skall fly för er. Närma er Gud, och han skall närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna. Jak 4

Man kan bli lurad av demoner som manifesterar sig som änglar.
Tyvärr tror jag det kan va svårt avgöra markant skillnad.
Citera
2022-08-15, 10:31
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Man kan bli lurad av demoner som manifesterar sig som änglar.
Tyvärr tror jag det kan va svårt avgöra markant skillnad.
Att du förstår vad du läser innebär att Guds ord har hamnat i god jord.

Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen. Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er är större än han som är i världen. 1Joh 4

en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal. 1Kor 12:10

Så om du vill kunna skilja mellan olika andar, be Herren om den gåvan.

Jag blev lite skeptisk till Johannes ord eftersom jag läst Matt 8:29. Men sen kom jag ihåg att Jesus förbjöd demonerna att tala om honom. De vet vem han är. Smart!
Citera
2022-08-15, 10:40
  #244
Medlem
Tror ni den heliga anden går sönder eller?
Den varar för evigt.
Citera
2022-08-16, 11:52
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Tror ni den heliga anden går sönder eller?
Den varar för evigt.
Man kan prova att locka Mars eller inte genom att vid varje argt tillfälle eller argumentation ge minst fyra olika svordomar, eller fyra exempel som passar in i ens argument eller beskrivning vilket i sig gör det svårare men ger en del mer annorlunda energi att tala om kombinerat, om det är det som menas med "sönder". Man kan också testa att misshandla ihjäl ens förälskades fader i huvudet argt. Prokopius och Saxo Grammaticus vittnar om fadersmord(snarare nämnda sk. 'demoner' om man vill.) Ej att förväxla med den fixerade satan.
Citera
2022-08-17, 18:10
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daligt
Man kan prova att locka Mars eller inte genom att vid varje argt tillfälle eller argumentation ge minst fyra olika svordomar, eller fyra exempel som passar in i ens argument eller beskrivning vilket i sig gör det svårare men ger en del mer annorlunda energi att tala om kombinerat, om det är det som menas med "sönder". Man kan också testa att misshandla ihjäl ens förälskades fader i huvudet argt. Prokopius och Saxo Grammaticus vittnar om fadersmord(snarare nämnda sk. 'demoner' om man vill.) Ej att förväxla med den fixerade satan.
Har du inte läst vad Jesus sa?

Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Matt 12:30

Och jag, och inte bara jag, har makten att överlämna gudlösa lögnare och förtalare till satan. Hans dotter kan än så länge omvända från sin otrohet.
Citera
2022-08-21, 12:44
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Har du inte läst vad Jesus sa?

Därför säger jag er: all synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Matt 12:30

Och jag, och inte bara jag, har makten att överlämna gudlösa lögnare och förtalare till satan. Hans dotter kan än så länge omvända från sin otrohet.

Vad sägs om att man kanske vill välja ingen då?
Citera
2022-08-21, 13:10
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Vad sägs om att man kanske vill välja ingen då?
Du vill inte välja mellan din far och din personliga frälsning?

Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender. Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Matt 10

I say what he said. Det tog mig många år att inse att jag inte kan komma överens med min familj och släkt på grund av min tro. Så jag är den sista att klandra dig för dina betänkligheter. Herren sa redan till Adam och Eva att en man ska överge sin far och mor och hålla sig till sin hustru. Du har säkert hört om svärmorsdrömmen. Att svärfar likt ett Mumintroll har åsikter om det mesta. Min mor och syster är sådana som lägger sig i andras angelägenheter. Jag är inte intresserad av det. Men jag brukade ställa upp och hjälpa till när de bad om det. Jag bad inte de om hjälp, ändå la de sig i allt möjligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback