• 1
  • 2
2022-07-18, 08:18
Medlem
Hej! Har en ca 10 år gammal dator. Den har fungerat bra fram tills för några veckor sedan då jag flyttade den till ett annat hus. Den fungerar fortfarande bra att spela på men fläktarna har börjat låta som fan och känns som att den får jobba hårdare för att klara av spelen. Känns som jag har slått i något eller att något hänt då jag flyttade på datorn. Cpu- tempen ligger på 90-100grader. Hur kan jag testa / åtgärda detta? Mvh
Citera
2022-07-18, 08:23
Medlem
ayeflatowls avatar
Du kan ju börja med att öppna den och se vad som händer. Troligen har du stött i något så fläkten börjar stöta in i sig själv när den försöker snurra, detta leder till högre temp då den inte kan kyla ordentligt.

Man behöver inte vara en raketforskare för att reda ut detta. Fixa det, är enkelt.

Passa sedan på att rengöra din äckliga dator på damm, du har antagligen inte rengjort den sedan tidens begynnelse.
Citera
2022-07-18, 09:42
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Som ovanstående sa, rengör din äckliga skitdator på allt skit du skitit i senaste 10 åren, sen får du väl byta kylpasta (till MX-4) på processor och grafikkort, så kommer den hålla i 10 år till minst. Din slusk.
Citera
2022-07-18, 09:51
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Hej! Har en ca 10 år gammal dator. Den har fungerat bra fram tills för några veckor sedan då jag flyttade den till ett annat hus. Den fungerar fortfarande bra att spela på men fläktarna har börjat låta som fan och känns som att den får jobba hårdare för att klara av spelen. Känns som jag har slått i något eller att något hänt då jag flyttade på datorn. Cpu- tempen ligger på 90-100grader. Hur kan jag testa / åtgärda detta? Mvh

Jag hade börjat med att öppna datorn MED ETT ESD-ARMBAND och undersöka orsaken..
Kan t.ex. kylningen på processorn ha halkat snett (då satt den inte korrekt från början), osv..

Det är enda sättet att gå vidare!
Citera
2022-07-18, 09:54
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag hade börjat med att öppna datorn MED ETT ESD-ARMBAND och undersöka orsaken..
Kan t.ex. kylningen på processorn ha halkat snett (då satt den inte korrekt från början), osv..

Det är enda sättet att gå vidare!

Varför köpa ett antistatband för 90kr när det antagligen kostar mer än vad värdet på datorn i sin nuvarande form är? Antistatband är en meme.
Citera
2022-07-18, 09:57
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Varför köpa ett antistatband för 90kr när det antagligen kostar mer än vad värdet på datorn i sin nuvarande form är? Antistatband är en meme.

Och du tror på jultomten också!
Citera
2022-07-18, 09:58
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Och du tror på jultomten också!

Det är ju du som tror på en massa humbug. Antistatband är för idioter.
Citera
2022-07-18, 11:04
Medlem
Låter som att ett antistatband kan ha fastnat i modermodemskylaren.
Citera
2022-07-18, 11:32
Medlem
Damma ur datorn med tryckluft på burk.
Citera
2022-07-18, 11:36
Medlem
swebarbs avatar
ja öppna datorfan och blås rent på damm, jag är förvånad den inte lagt ner måste se förjävligt ut därinne så prova det så ska du se blir skillnad.
Citera
2022-07-18, 14:26
Bannlyst
Det är nog fel på S100 bussen som som har IRQ konflikt med ISA bussen..:-)

Ta loss fläkten, rengör toppen på cpu dvs ta bort gamla kylpasta och smeta på ny kylpasta.
Citera
2022-07-18, 16:53
Medlem
Tack för tipsen 👍🏻
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem