Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-17, 23:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
ICBM har fördelen av att vara billigare, att man kan använda större robotar*, att varje enskild ICBM i silo kräver en enskild stridsspets för att slå ut (till skillnad från SLBM eller strategiskt bombflyg, där en enda stridsspets kan slå ut många SLBM eller många bombflygplan) samt att det är det system som har högst eldberedskap.

En skjutorder till en SSBN kan ta lång tid på sig att komma fram, och det kan ta tid för en SSBN att gå upp mot ytan för att skjuta.

Bombflyget erbjuder kapacitet till uppföljningsanfall efter målutvärdering, men är så klart f.f.a. mest användbar i den konventionella rollen.

(*) Vilket t.ex. kan möjliggöra andra banor och/eller högre hastighet och/eller mera motmedel och/eller fler verkansdelar.
Har hört rykten på underjordiska järnvägs baserade ICBM för flera år sen. Hur går utvecklingen kring detta tror du?
Citera
2022-07-18, 12:39
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsloveme
Öhhh.. Du vet att världen var på väg att blåsa i luften på grund av norrmän någon gång efter nazitysklands förfall va?

Hela världen stod redo att börja trycka på knapparna.. Då ryssen får se något på radarn.. Då har dom där jävla norrmännen fått för sig att gå ut o provskjuta en missil från ingenstans mitt i allt det där?

Det jag har hört var att man sköt upp en väderraket från Esrange i Kiruna och att amerikanarna misstog det hela för en uppskjutning i Ryssland. Amerikanska presidenten blev väckt mitt i natten på grund av detta, innan man kom fram till att det var falskt larm.

Det har varit många falsklarm där olika länder har varit nära att trycka på knappen.
Jag pratar om när hotade Ryssland senast med kärnvapen?
För det är bara taget ur luften att de håller på att hotar i tid o otid.
Citera
2022-07-18, 18:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det jag har hört var att man sköt upp en väderraket från Esrange i Kiruna och att amerikanarna misstog det hela för en uppskjutning i Ryssland. Amerikanska presidenten blev väckt mitt i natten på grund av detta, innan man kom fram till att det var falskt larm.

Det har varit många falsklarm där olika länder har varit nära att trycka på knappen.
Jag pratar om när hotade Ryssland senast med kärnvapen?
För det är bara taget ur luften att de håller på att hotar i tid o otid.
Hej rysstroll, vilka fler falsklarm har det varit förutom 1995 och 1983?
Citera
2022-07-18, 23:17
  #16
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokeman66
Har hört rykten på underjordiska järnvägs baserade ICBM för flera år sen. Hur går utvecklingen kring detta tror du?

Både USA och Sovjetunionen hade rälsgående ICBM (LGM-118 Peacekeeper och RT-23 Molodets) under utveckling, men bara Sovjetunionen tog dem i tjänst under 1980-talet och behöll dem till 2005.

Hjulgående ICBM tog över utvecklingen istället (MGM-134 Midgetman och RT-2PM Topol), men återigen så var det bara Sovjetunionen som tog dessa i tjänst och sedan dess har ytterligare två olika hjulgående system tagits i bruk av Ryssland. Alla tre är fortfarande i tjänst, men Ryssland älskar ju att göra underhåll, reparationer, utbildning och uppgraderingar så svåra som möjligt, samtidigt som man älskar att göda oligarkerna, genom att ha en massa olika modeller.

Hjulgående ICBM är för övrigt extremt sårbara, eftersom de nästan alltid finns hopklumpade och oskyddade i sina baser.
Citera
2022-07-18, 23:52
  #17
Medlem
Det finns en politisk dimension på detta val också, varför man inte valt att helt gå över till SLBM, och det är att politiker från de delstater där Minuteman III idag är stationerad har motsatt sig detta och istället önskat sig en ersättare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback