Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-17, 08:06
  #1
Medlem
Har ett flugspö där keramiken i en av öglorna som linan löper igenom har lossnat så att det bara är en ögla av stål. Hur hade ni fixat det för att minska skavet mot linan?
Citera
2022-07-17, 10:56
  #2
Moderator
pbos avatar
Utbrutet som trådstart från:
(FB) Laga knäckt spö i fästet?

/mod
Citera
2022-07-17, 11:45
  #3
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av re1Y
Har ett flugspö där keramiken i en av öglorna som linan löper igenom har lossnat så att det bara är en ögla av stål. Hur hade ni fixat det för att minska skavet mot linan?
Limma dit ringen igen.
Citera
2022-07-17, 11:59
  #4
Medlem
solhatts avatar
Det där har hänt mig också.
Jag klippte av hela öglan.
Spöt fungerar ändå
Citera
2022-07-18, 07:32
  #5
Medlem
OK gubbar, lägger det på is (vinden) några år till. Vill helst lämna in och betala 100 kr skattefritt + materialkostnad för att någon ska knipsa öglan, trycka in ny keramikring, löda ihop och lacka eller limma över.
Citera
2022-07-19, 12:58
  #6
Medlem
448s avatar
Våtslippa öglans metall med 1200papper
Citera
2022-07-20, 00:16
  #7
Medlem
Mysquos avatar
Fixa en påse öglor från wish/amazon/aliexpress, tvåkomponent epoxylim och en stark sytråd. Fila bort öglan och lim och lack som håller den på plats. Sätt dit en ny ögla och vira fast hårt den med sytråden.
Pensla över tråden med epoxylim. Låt limmet torka och härda. Sedan är spöt som nytt igen.
Citera
2022-07-20, 07:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Våtslippa öglans metall med 1200papper

Den kommer fortfarande vara vass.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Fixa en påse öglor från wish/amazon/aliexpress, tvåkomponent epoxylim och en stark sytråd. Fila bort öglan och lim och lack som håller den på plats. Sätt dit en ny ögla och vira fast hårt den med sytråden.
Pensla över tråden med epoxylim. Låt limmet torka och härda. Sedan är spöt som nytt igen.

Funkar men stor risk att det blir fult om jag byter i fästet. Är lite nostalgisk kring det och spöt är snyggt som ett konstverk.
Citera
2022-07-20, 09:16
  #9
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av re1Y
Den kommer fortfarande vara vass.



Funkar men stor risk att det blir fult om jag byter i fästet. Är lite nostalgisk kring det och spöt är snyggt som ett konstverk.

Du runda öglan med sanpapper , fittigt jobb dock...
Citera
2022-07-21, 07:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du runda öglan med sanpapper , fittigt jobb dock...
Ändå för vass pga liten diameter på ståltråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback