Citat:
Ursprungligen postat av
Tillfkonto12
Gränsen blir allt suddigare mellan vad som kan anses medvetet och vad som bara är algoritmer som snurrar runt på ett kretskort. AI blir allt skickligare på att simulera mänskligt tänkande och beteende, till den grad att de till slut kommer att bli svåra att skilja från människor. Kommer robotar därmed att räknas som subjekt och bli ansvariga i juridisk mening? När uppstår ett subjekt i en maskin? Kan en maskin utan medvetande i mänsklig mening ändå anses vara ett subjekt? Kan man enbart utifrån beteende deducera om något har en "själ"?
Kul frågeställning i alla fall...
För ett par hundra år sedan kunde djur ställas inför rätta i England.
Ett djur som t.ex. bitit någon, ansågs vara juridiskt ansvarig för sina handlingar.
En maskin som är programmerbar är förstås som ett redskap som knappast kan anses ha något juridiskt ansvar.
Men sedan kommer frågan i en annan dager ifall maskinen själv gjort egna kalkyleringar, och infört förändringar som den ursprunglige programmeraren inte kan ställas till ansvar för - och maskiner kan ställa till med stor skada.
Det finns ju redan sådana apparater som anpassar programmet efter uppgiften. Men om roboten på eget bevåg skapar och lägger till en applikation, vad händer då när den gör fel. En siffra fel och maskinen spottar ur sig flera tusen meter av någon vara. Ställer till med en miljökatastrof.
Idag kan ju människor bli anklagade och straffade för de skrivit något i en app, som någon annan uppfattat som kränkande. Tänk om maskinen skriver något konstigt?
jag har tyvärr Facebook, och där kommer dagligen förslag på bekantskaper. Av någon anledning är det bara kvinnliga bekantskaper som föreslås. Jag känner mig kränkt bara av att en maskin ska tillåtas föra samman människor. Alltså känner mig obehaglig till mods att någon person eller maskin tar sådana närgångna steg. Gränsen är hårfin att dra ifall maskinen faktiskt för samman oss - och var ligger ansvaret ifall något galet sker?
Antagligen har de skrivit något finstilt.
Tänk på tobaksvaror som måste förses med varningstext.