Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-24, 02:40
  #13
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Stämmer det att man kan köpa vapen svart på vapenmässor i USA? Kollar aldrig polisen dessa mässor?

Gun show loophole är en myt.

https://www.reddit.com/r/progun/comm...yth_originate/

Mässorna har ordentlig säkerhet med väktare, videoövervakning mm. Alla vapen som ställs ut förses med pluggar som bara kan låsas upp av utställaren vid utcheckningen.

Däremot finns det ju loppis och folk som säljer begagnat kontant.
Citera
2022-07-24, 15:33
  #14
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Gun show loophole är en myt.

https://www.reddit.com/r/progun/comm...yth_originate/

Mässorna har ordentlig säkerhet med väktare, videoövervakning mm. Alla vapen som ställs ut förses med pluggar som bara kan låsas upp av utställaren vid utcheckningen.

Däremot finns det ju loppis och folk som säljer begagnat kontant.

Den här youtubern har enligt egen uppgift köpt vapen olagligt privat: ContraPoints

Varje gång jag förbannar att jag inte kan köpa en pistol som en fri man så känner jag ändå en viss bitter triumf i att de flesta svenska "män" som äger lagliga vapen är fegare än en nerknarkad transsexuell låtsasintellektuell.
Citera
2022-07-24, 15:39
  #15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Den här youtubern har enligt egen uppgift köpt vapen olagligt privat: ContraPoints

Varje gång jag förbannar att jag inte kan köpa en pistol som en fri man så känner jag ändå en viss bitter triumf i att de flesta svenska "män" som äger lagliga vapen är fegare än en nerknarkad transsexuell låtsasintellektuell.

Du länkade inte en video utan en kanal.

Det är inte omöjligt att köpa svarta vapen i något land, kolla bara hur många skjutningar vi har i Sverige t.ex.

Att en nedknarkad transvestit i Virginia, USA gör det är knappast sensationsstoff.
Citera
2022-07-24, 15:43
  #16
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Du länkade inte en video utan en kanal.

Det är inte omöjligt att köpa svarta vapen i något land, kolla bara hur många skjutningar vi har i Sverige t.ex.

Att en nedknarkad transvestit i Virginia, USA gör det är knappast sensationsstoff.

Jag minns inte vilken video det sas i eller om det sas på twitter eller något, men jag vet att "hon" har berättat om det vid något tillfälle.

Det är givetvis inte omöjligt att köpa svarta vapen i Sverige, men man måste vanligen vara gängkriminell för att ha kontakterna. I USA däremot kan vem som helst som inte är helt socialt handikappad lyckas med det. Det var poängen. Vad jag menar är naturligtvis att de flesta svenska vapenägare är ynkryggar, eftersom de accepterar vapenlagen. De vill inte ha fria vapen. De vill vara statens slavar.
Citera
2022-07-25, 00:12
  #17
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svarta vapen handlar väl mer om spökvapen. Alla dessa moderna vapen har ju oftast ett spår för polisen att kunna följa. Om via serienummer eller skjuttest. Vapen poppis på den svarta marknaden är ju sådana som inte går att spåra. Gärna tillverkade svart utomlands.

Serienummer har mycket lite verkan då det inte finns något centralt register att kolla mot, och ny pipa kan man köpa över disk eller på nätet om man nu begått brott med vapnet. Det enklaste sättet att skaffa vapen utan ID-koll är helt enkelt att köpa t.ex. en AR-15 i delar med en 80% lower receiver. Har man tillgång till enklare metallverkstad lägger man sedan jig-nyckeln på plats och fixar de resterande 20%. Just AR-15 är extremt enkla att bygga; det tog under en timme när jag byggde min och jag har tummen mitt i handen.
Citera
2022-07-31, 22:23
  #18
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Gun show loophole är en myt.

https://www.reddit.com/r/progun/comm...yth_originate/

Mässorna har ordentlig säkerhet med väktare, videoövervakning mm. Alla vapen som ställs ut förses med pluggar som bara kan låsas upp av utställaren vid utcheckningen.

Däremot finns det ju loppis och folk som säljer begagnat kontant.
Halvsant. "The gun show loop hole" ar forvisso en hardlivad myt, pa en vapenmarknad galler faktiskt samma lagar som utanfor marknaden. Videobevakningen dock ar dalig eller obefintlig pa de flesta stallen jag besokt. Grejen for svenska vapenrunkare ar att marknaderna brukar ha mangder av privata saljare som inte bryr sig mycket om vem de saljer till. Det gar nog inget vidare att kopa om man star dar och svettas, dreglar, har stakuk och foroker forklara pa knagglig skolengelska att man vill ha en Desert Eagle, men om man ar bevandrad i spraket och agerar pa ett seriost satt gar det bra. De flesta privata saljare ar dar for att salja, och det ar precis det de gor om det inte finns en omedelbar anledning att inte gora det. Kan man bara uppfora sig normalt och talar bra engelska ar det ar bara att aka till en lamplig delstat och handla. Detta sagt av en som agnat nastan 25 ar at att utoka mitt "home security system"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback