• 1
  • 2
2022-07-15, 23:29
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det finns airfryer som inte har någon korg. De ser ut som små ugnar.

Här är ett exempel på en sådan
https://www.hamiltonbeach.se/11-l-di...air-fryer.html

Korg och korg, den har ju bl a en "cylindrisk" korg med lock (likn tvättmaskin), "platta" korgar - dvs ram med nät i typ bricka.
Inget fel på Hamilton Beach dock, gillar deras produkter.

Fritering är ju när något nedsänkes i och täcks av ett upphettat matfett. Medelst korg eller hålslev eller bara kastas i och så får man fiska upp objektet. Korv, köttbullar, vårrullar, bakverk (klenätter, strudel) m.m. Inga med frityrsmet!
Citera
2022-07-16, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacrex
Korg och korg, den har ju bl a en "cylindrisk" korg med lock (likn tvättmaskin), "platta" korgar - dvs ram med nät i typ bricka.
Inget fel på Hamilton Beach dock, gillar deras produkter.

Fritering är ju när något nedsänkes i och täcks av ett upphettat matfett. Medelst korg eller hålslev eller bara kastas i och så får man fiska upp objektet. Korv, köttbullar, vårrullar, bakverk (klenätter, strudel) m.m. Inga med frityrsmet!

Hamilton beachen har både plåt, trumma och roterande grillspett. Den är betydligt mer mångsidig än en traditionell air fryer som bara har en korg.

Men jag håller med dig om att fritera gör man i olja och inget annat.

En air fryer kan även den ha sin plats i köket. Man kan få en liknade karaktär på maten i en air fryer. Ofta kan man få en liknade yta som I en traditionell fritös. Men smakmässigt kommer det att vara annorlunda än om man hade tillagat det I en fritös.

Däremot så gillar jag varken det engelska eller det svenska namnet. Detta pga av att många tror då att det är en magisk sak som kan fritera utan olja.
Citera
2022-07-16, 11:35
Medlem
Sladdarens avatar
Kanske en rostning snarare, jag vet inte även om du sprayar olja på eller penslar smör på ? Men jag använder airfyern till det mesta "friterad" kyckling och fisk med nån form av panering
Citera
2022-07-17, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffesmakarn
Jag hamnade i en diskussion kring huruvida sk luftfritering faktiskt kan kallas fritering. För mig är fritering när något doppas i kokande olja eller annat matfett, men vissa påstår att det går att fritera mat i luft till liknande resultat! Vad tycker ni?

Det är så enkelt som att det har blivit galet i översättningen när air fryer skulle marknadsföras i Sverige.

Fry på engelska betyder egentligen bara steka.
I hälsogalna Kalifornien, som var först med att använda air fryer till hemmabruk, marknadsfördes den som vad det är - en liten högeffektiv varmluftsugn som kan ge ett deep fry-liknande resultat utan olja.
Inte som här där det blev översatt till luftfritös och hemmapulare trodde att den i princip fyllde samma funktion som en oljefritös.
Citera
2022-07-17, 10:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstroAnders
Jag fattar inte den hype som funnits de senaste år kring dessa. Fick en gratis för några år sen som jag använde några gånger, men det är ju bara en liten varmluftsugn som tar en jävla massa extra plats.
och väsnas som en popcornmaskin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in