Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Enda gången i hela mitt liv jag skulle kunna tänka mig att åka längre än till närmsta köpcentrum för en "matupplevelse" är för att besöka "Lilla Napoli" i Falkenberg. Dels för att ägaren verkar störtskön som person och företagare men framförallt för att han vigt hela sitt liv åt att göra godaste möjliga Napolitanska pizza och lyckas fånga mig, som är totalt ointresserad av matlagning, och mitt intresse i halvtimmar i sina Youtube videos.
Är det förresten någon som käkat där?
Jag har varit där och tyckte det var riktigt bra. Nu har jag iofs inte så mycket att jämföra med i den kategorin av pizza så jag ska kanske inte uttala mig allt för mycket om just maten men kan väl säga några ord om upplevelsen och stället i sig.
Tidigare höll man till i en gammal kiosk/bensinstation kompletterat med ett simpelt partytält. Köket finns idag fortfarande i kiosken men partytältet har bytts ut mot en lite stabilare konstruktion. Precis som du skriver så har killarna (de är två om jag inte minns fel) vigt sina liv och lagt väldigt mycket tid och energi på att fullända konsten att göra en napolitansk pizza. Det betyder att allt annat har blivit lidande, men det är väl en del av charmen. De har till exempel inga kypare som springer omkring och frågar om det smakade bra, ska det vara någonting mer, vill ni se menyn igen etc... De tar inte ens betalt, det förväntas du göra själv genom Swish!
Tittar man på Google
https://www.google.se/maps/place/Lil...!9m1!1b1?hl=sv
så har de 4,7 i betyg med 3100 recensioner, det är ganska bra. Många av de som har gett lågt betyg är folk som är missnöjda med att man är tvungen att förboka, och har alltså inte ens ätit där.
Slutligen, om man är van vid turkpizza och förväntar sig att detta ska vara något liknande fast bättre, så blir man besviken. Det är egentligen två helt olika maträtter som mest bara delar namn och utseende.
Edit:
Har man sett Seinfeldavsnittet "The Soup Nazi" så har man lite grann fått en bild av hur det här stället funkar.

Menyn är som den är, försök inte lägga till eller ta bort något från pizzan. Krångla inte. Är du glutenallergiker - ät inte här. Vill du ha "extra allt" på pizzan - ät inte här. Behöver du 10 minuter för att välja från menyn - ät inte här. Är du på genomresa och känner för ett spontant besök - glöm det (åtminstone under semestertider).