Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-07-25, 16:42
  #37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad jag inte förstår är att det faktum att du insett att det finns något som kallas "splittrad vilja" inte samtidigt får dig att inse att begreppet "fri vilja" bara är en illusion.
Om en motståndare förslavar dig har du inte fri vilja men kanske en svag och splittrad vilja. Men alla som är informerade om Guds vilja kan försöka göra Guds vilja.

Att något tycks motsägelsefullt för dig betyder inte att det är motsägelsefullt för alla. Att något är motsägelsefullt för dig men inte för mig betyder inte att jag kan förklara för dig.
Citera
2022-07-25, 19:51
  #38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Om en motståndare förslavar dig har du inte fri vilja men kanske en svag och splittrad vilja. Men alla som är informerade om Guds vilja kan försöka göra Guds vilja.

Alltså är "fri vilja" villkorlig, inser du inte det?
Citera
2022-07-25, 20:50
  #39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Alltså är "fri vilja" villkorlig, inser du inte det?
Den är inte lika för alla men den finns. Vi har fått liv och vilja men kan förlora båda.
Citera
2022-07-25, 21:06
  #40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den är inte lika för alla men den finns.

Du påstår det, ja, men dina exempel visar något helt annat.
Och att "fri vilja" inte skulle vara lika för alla har du bara hittat på. Det står inget om det i någon text som jag läst i ämnet.
Citera
2022-07-25, 21:09
  #41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du påstår det, ja, men dina exempel visar något helt annat.
Och att "fri vilja" inte skulle vara lika för alla har du bara hittat på. Det står inget om det i någon text som jag läst i ämnet.
Det är välkänt att människor är olika viljestarka.
Citera
2022-07-25, 21:10
  #42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är välkänt att människor är olika viljestarka.

Vad har det med "fri vilja" som koncept att göra?
Citera
2022-07-25, 21:12
  #43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad har det med "fri vilja" som koncept att göra?
Kan du beskriva en ofri vilja?
Citera
2022-07-25, 22:37
  #44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kan du beskriva en ofri vilja?

Jag? Varför då? All vilja är påverkad av något.
Jag trodde att det var du som påstod att det finns en fri vilja. Jag har varit tydlig med att jag anser att det bara är en utopi eller illusion, och vad du har skrivit hittills har styrkt det, inte emotsagt det.
Citera
2024-04-13, 15:21
  #45
Medlem
Elakt eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
kan kolla lite närmre på motsägelserna som existerar med gudsbegreppet, ifrågasätt det, utveckla det eller kom med andra kommentarer och förslag. Vi säger kanske ingenting om en varelse med dessa attribut existerar eller inte.
Vilka attribut är logiskt oförenliga och därmed också omöjliga att samexistera?

Det finns en del versioner av "Gud". Här är Gud definierad som följande:
Gud är en fulländad entitet, är man fulländad så bär man en perfektion, man är perfekt i alla avseenden.

Egenskaper som den fulländade entiteten Gud har är:

Omnipotens - allsmäktig.
Omniscient - allvetande.
Omnibenevolent - helt välvillig och god.
Immutability - oföränderlighet
Impassible - erfar inga känslor, kan inte lida.
Incorporeality - en helt och hållet andlig varelse, en själ utan kropp.

...
Ta t.ex. Romarbrevet 1:18-32. Om Gud inte erfar några känslor, vad är då "Guds vrede" som däri hänvisas till?

Citat:
Ursprungligen postat av Galant-Rabalder
...
Omniscient - allvetande.
Omnibenevolent - helt välvillig och god.
...
Enligt 1 Moseboken 22 ("Gud prövar Abraham") uppmanar Gud Abraham att offra sin son som brännoffer. Hur rimmar det med "välvillig och god"?
Se https://www.bible.com/sv/bible/160/GEN.22.SFB98

Går vi framåt i berättelsen till 22:12 så står det:
"Då sade han: "Lyft inte din hand mot pojken och gör honom ingenting. Nu vet jag att du fruktar Gud, då du inte ens har undanhållit mig din ende son."

Ska det verkligen behövas? Om Gud är allvetande så vet han exakt hur Abraham tänker, känner och upplever världen. Då kan A:s gudsfruktan inte vara obekant för Gud! Alltså är prövningen onödig. Åtminstone för en allvetande gud, ty han kan redan allt och vet allt.

Så varför då utsätta A för denna vånda och förtvivlan? Är det en god Gud som beter sig så?

Betrakta nu Första Moseboken 11:7-9 ("Babels torn och språkförbistringen").
”Låt oss stiga ner och förbistra deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger.”
Så spred Herren ut dem därifrån över hela jorden, och de slutade bygga på staden. Den fick namnet Babel, eftersom Herren där förbistrade hela jordens språk, och därifrån spred han ut dem över hela jorden.


Är det ännu en av Guds godhets manifestationer som vi ser prov på?

Det är märkligt att en god, allsmäktig och allvetande gud beter sig så okunnigt, småsint och tarvligt.
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2024-04-13 kl. 15:53.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback