Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-18, 23:59
  #13
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Förstår hur du menar, dock har jag ingen separat mik till att börja med. Investerar hellre i ett par stativ så jag kan få till 2 schyssta kameravinklar. Vill även göra det så lätt det bara går för mig själv med redigeringen. Kommer köra 2 kameror parallelt hade jag tänkt. Då blir det enkelt att i redigeringen hoppa mellan dessa. Vid closeups och dylikt så flyttar jag naturligtvis runt på den ena. Jag hoppas att ljudet i från en iphone och ipad blir tillräckligt bra för att börja med.

Lättaste du kan göra är med ljudet kolla vilken av telefonerna som ger bäst ljudupptagning när du gör en test video.

Klappa händerna en gång innan du börjar för att få en marker i båda telefonerna så får du det lättare att kunna synca ljudet om du måste från båda av någon anledning. (t.ex ena börjar brusa mycket mitt i inspelningen)

Annars är det ju bara att använda ljudet från den ena telefonen och använda bild från den andra i redigeringen.

Annars kan du börja med att skriv ett manus som du kan ha framför dig utan att säga något under inspelningen så man får ljudet av det du har och sedan sitta med ett headset eller liknande spela in manuset (vilket blir lättare att kunna redigera om du säger något fel, hakar upp dig) i efterhand.

Sedan lägger du ihop allt i post.
Citera
2022-08-05, 12:54
  #14
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Jag funderar på att börja göra lite youtube. Tanken är att syssla med recensioner och unboxing, ev lite tester och jämförelser. Om allt tar fart och jag tycker det är kul vill säga. Behöver lite tips på grundläggande startutrustning. Till en början så tänker jag filma med 2 st iphones. En på högt stativ och en på bordsnivå. Jag tänker att dessa vinklar kan jag växla mellan för att ge tittaren lite variation. Jag tänker att så länge jag spelar in i dagsljus så behöver jag inga extra ljus. Till en början så kommer allt att vara statiskt, dvs endast filma ett bord framför mig där jag gör min grej. Inget flashigt.

Ljudet är jag lite mer osäker på. Funkar det att köra live direkt i från telefonerna samtidigt som jag spelar in, eller måste jag separera ljudet i från bilden och hålla på att krångla med det i redigeringen efteråt? Jag vet ju inte om detta är något för mig och jag vill hålla projektet så simpelt och billigt det bara går till en början - med ett hyfsat resultat. Jag vill ju inte framstå som en total idiot.

Alla tips, synpunkter och tricks tas tacksamt emot! 😊
Hur går det? Får vi se?
Citera
2022-08-08, 23:58
  #15
Medlem
Twizzs avatar
Jag gör lite blandat på min kanal. Varit lite slö sista tiden och anvönt min s21 ultra och filma med och även använda ljudet från den.
Har även en zoom h1 och h3 som jag borde använda.

Testa olika vinklar det ger mycket mer än att bara titta på en vinkel. Vissa saker räcker ibland med en enda kamera.

Gäller bygga upp en fan base det har jag inte lyckats med. Är för spretig tyvärr många olika genre.
Citera
2022-08-09, 10:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesertBeagle
Förstår hur du menar, dock har jag ingen separat mik till att börja med. Investerar hellre i ett par stativ så jag kan få till 2 schyssta kameravinklar. Vill även göra det så lätt det bara går för mig själv med redigeringen. Kommer köra 2 kameror parallelt hade jag tänkt. Då blir det enkelt att i redigeringen hoppa mellan dessa. Vid closeups och dylikt så flyttar jag naturligtvis runt på den ena. Jag hoppas att ljudet i från en iphone och ipad blir tillräckligt bra för att börja med.
Bra ljud är mycket viktigare än kameravinkel...
Du kan fan tejpa en telefon på en stol och ställa på skrivbordet om det kniper, men du kan inte trolla fram bra ljud med en konservburk och ett snöre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback