Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-13, 18:08
  #1
Medlem
Mondhers avatar
Brukar inte skriva här så mod får flytta tråden om den ligger fel.

När jag skriver något typ ett inlägg på Flashback eller ett mail eller liknande och sen efter en stund när jag går och tänker fortfarande på mailet eller inlägget kan jag ibland plöstligt få för mig att jag inte skrev det jag hade tänkt skriva (alltså i en viss mening) men sen när jag går tillbaka och titta så ser jag att jag visst skrev det jag hade tänkt skriva. Ibland får jag nästan panik men som sagt i 99% av fallen helt i onödan. Nån som känner igen sig?
Citera
2022-07-13, 18:26
  #2
Medlem
Finisterres avatar
Det låter som du lider av någon diagnos. Möjligen Klinefelters eller Aspergers. Försök koppla av med minfullness, testa ta jättemycket mängder benzo.
Citera
2022-07-13, 18:57
  #3
Medlem
Milton.Millss avatar
Låter som OCD, det enklaste sättet att träna bort det är att inte gå och kolla mejlen när impulsen uppstår. Det är ändå försent att ångra sändningen av mejlet, eller hur?

Det värsta som kan hända är ju att du förolämpar mottagaren av mejlet, men det lär inte vara så lätt hänt heller. Dricker du alkohol så ska du givetvis inte vara inne på mejlen när du är påverkad. Helst offline totalt, jag vet hur svårt det är, har själv skrivit massa dumheter på fyllan, tyvärr ofta av mildare sexuell karaktär (inte på mejlen då men i sociala medier).
Citera
2022-07-14, 16:10
  #4
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Låter som OCD, det enklaste sättet att träna bort det är att inte gå och kolla mejlen när impulsen uppstår. Det är ändå försent att ångra sändningen av mejlet, eller hur?

Det värsta som kan hända är ju att du förolämpar mottagaren av mejlet, men det lär inte vara så lätt hänt heller. Dricker du alkohol så ska du givetvis inte vara inne på mejlen när du är påverkad. Helst offline totalt, jag vet hur svårt det är, har själv skrivit massa dumheter på fyllan, tyvärr ofta av mildare sexuell karaktär (inte på mejlen då men i sociala medier).

Nej det är inte riktigt så jag menar utan mer att jag tänker ifall jag verkligen formulerade mig på det sätt som jag hade tänkt och som var fint eller ändrade jag det i sista sekund och skrev på ett annat mindre fint sätt. Alltså det handlar mer om hur jag uttrycker mig än hur mottagaren eventuellt kan uppfatta det.
__________________
Senast redigerad av Mondher 2022-07-14 kl. 16:17.
Citera
2022-07-14, 16:26
  #5
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Nej det är inte riktigt så jag menar utan mer att jag tänker ifall jag verkligen formulerade mig på det sätt som jag hade tänkt och som var fint eller ändrade jag det i sista sekund och skrev på ett annat mindre fint sätt. Alltså det handlar mer om hur jag uttrycker mig än hur mottagaren eventuellt kan uppfatta det.
OCD är det i vilket fall som helst. Sluta kolla mejlen helt enkelt, låt bli. Ta en joggingtur eller liknande när impulsen uppstår.
Citera
2022-07-15, 06:05
  #6
Medlem
Det är väl vanligt dubbelkollande, så länge det inte upptar mycket tid och skapar ångest? Har du mycket kontrollerande och ritualer för dig även annars så kan det ju vara OCD, men det ska som sagt vara omfattande och skapa lidande i vardagen isåfall.

Det du beskriver i inlägget låter helt normalt. Vissa av oss är såna som gärna dubbel-, och trippelkollar saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback