Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-12, 23:15
  #1
Medlem
144hzs avatar
Blivit antagen till systemutveckling på Malmö universitet och har bra reservplats på systemvetenskap på Lunds universitet. Känner mig dock mer sugen på Malmö då det blir mer smidigt för mig, men hur stor roll spelar det egentligen vart man utbildat sig? Lund är ju Lund..
Citera
2022-07-12, 23:31
  #2
Medlem
covfefe...s avatar
Enligt alla jag träffat som studerat i Örebro, Mittuniversitetet, etc. spelar det ingen roll.

Jag är dock hyfsat säker på att en chef skulle välja en student från ett traditionellt universitet före någon Göran Persson-insitution om övriga meriter vore desamma. Många chefer (däribland jag) är äldre och förstår inte riktigt hur nyare universitet står sig. Men man vet som sagt att Lund är Lund.
Citera
2022-07-13, 00:17
  #3
Medlem
Laertess avatar
Spelar i princip ingen roll.
Citera
2022-07-14, 13:12
  #4
Medlem
I Sverige spelar lärosäte ingen roll för att få jobb inom programmering, generellt.
Detaljer om utbildningen spelar mest roll när det gäller ditt första jobb - sen tappar det lite betydelse för varje år du jobbar.

Som exempelvis webbutvecklare skiter man fullständigt i var du pluggat.
Chefer och rekryterare har oftast inte pluggat utveckling själva så de har ingen åsikt om vilka lärosäten som är bäst, sånt lämnas ofta till de som ska sköta den tekniska intervjun - vilket oftast är utvecklare i teamet som inte bryr sig om fancy lärosäten.

Ibland kan kända fina lärosäten till och med ha negativa fördomar om sig. Min bild av KTH är exempelvis att de läst lite för mycket teori och kan mindre än snittet om praktisk webutveckling.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-07-14 kl. 13:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback