• 1
  • 2
2022-07-12, 22:12
Medlem
Norrlandplatinums avatar
Hej!

Jag älskar Protonmail och alla deras tjänster.
Har testat Tutanota och de kommer inte i närheten av design, UX, tjänster, m.m.

Problemet är att jag sedan 3-4 år tillbaka har missbrukat deras mailtjänst,
Utöver att jag hade 2 betalda konton med 40+ aliaser så hade jag -
skapat "gratis" konton för att "farma" bonusar på olika spelsidor och dyl.
(Jag handlar sneakers automatiskt med hjälp av programvaror, för att sedan sälja dem för 2-3x priset)

Nyligen så loggades alla mina konton ut och jag dirigerades till att kontakta abuse avdelningen.
Där sa dem att deras automatiska system hade flaggat mig och att alla mina konton kommer förbli frysta permanent. Jag frågade om jag fick skapa ett betalt konto igen, svaret var nej.
Notera att det var över 40 mejlkonton, vissa av dessa har jag inte loggat in på på över 1 år, skapade genom äldre telefoner som jag inte längre har. Cookies?

Jag kan inte riskera att mina framtida mejlkonton deaktiveras igen då det är ett helvete att återställa allting. Jag har förlorat åtkomst till väldigt många sidor och tjänster redan på grund av detta.

Så jag undrar hur jag kan göra för att skapa ett konto utan att deras system upptäcker att det är jag.

Mina tankar:
1. Device ID/HWID: Inte göra det/logga in någonsin från samma mobil där kontona stängdes ifrån, och app från appstore, för det kan se mobilens HWID om jag loggar in genom deras app, rätt?
2. Inte logga in från samma Macbook
3. IP kan väl inte spela någon roll, för tusentals använder samma IP adresser från VPN leverantörer som Mullvad
4. Inte betala med samma kort som jag har betalat med förut eller använda liknande användarnamn
5. Inte skapa bulk adresser

Vad mer kan jag ha missat?
Senast redigerad av Norrlandplatinum 2022-07-12 kl. 22:15.
Citera
2022-07-12, 22:28
Medlem
Gladaluvans avatar
På vilket sätt missbrukade du tjänsten? Mvh orolig Protonmail-användare som har ca 10 konton till olika ändamål. Dock inget spammande eller så utan bara fördelat upp forumkonton på den mejlen och shopping på den mejlen och sociala medier på den mejlen osv.
Senast redigerad av Gladaluvan 2022-07-12 kl. 23:12.
Citera
2022-07-12, 22:53
Medlem
Utöver det du har nämnt kan det finnas annat, tex det ID-sträng som din browser skickar till alla servrar som den "pratar" med. Där brukar det ingå tex operativsystem, browser och versionsnummer, vilka (eventuella) plugins du har, vilka språk din browser kan hantera osv. Om denna sträng är tillräckligt ovanlig kan den användas för att med tillräcklig säkerhet (tillsammans med tex din IP-adress och/eller sätt att använda tjänsten) identifiera dig.
Citera
2022-07-12, 23:26
Moderator
Siegfrids avatar
Skaffa en egen server som du konfigurerar som mailserver, då får du hur många konton du vill.
Citera
2022-07-12, 23:52
Medlem
Norrlandplatinums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Skaffa en egen server som du konfigurerar som mailserver, då får du hur många konton du vill.
Men inte tjänsterna som Proton erbjuder och en massa, massa annat.
Citera
2022-07-12, 23:53
Medlem
Norrlandplatinums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
På vilket sätt missbrukade du tjänsten? Mvh orolig Protonmail-användare som har ca 10 konton till olika ändamål. Dock inget spammande eller så utan bara fördelat upp forumkonton på den mejlen och shopping på den mejlen och sociala medier på den mejlen osv.
Bråk i en Discord server ledde till (min teori) att en missnöjd/avundsjuk jävel rapporterade mig.
Citera
2022-07-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandplatinum
Där sa dem att
Antagligen är det cookies, ja. De lär ju lagra en cookie eller något i LocalStorage om att du loggat in 20 gånger på 20 konton.

PS. https://panang.se/tips-guider/sa-enk...an-de-och-dem/

Citat:
Bråk i en Discord server ledde till (min teori) att en missnöjd/avundsjuk jävel rapporterade mig.
Överväg skaffa en annan tjänst bara. Telios erbjuder alias, obegränsat vad jag vet.
Citera
2022-07-13, 00:21
Medlem
Norrlandplatinums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Antagligen är det cookies, ja. De lär ju lagra en cookie eller något i LocalStorage om att du loggat in 20 gånger på 20 konton.

PS. https://panang.se/tips-guider/sa-enk...an-de-och-dem/

Överväg skaffa en annan tjänst bara. Telios erbjuder alias, obegränsat vad jag vet.
Telios såg bra ut men har tyvärr ingen App.
Jag behöver ha app på telefonen, inte logga in genom Safari eller använda Outlook etc.

EDIT: Jag är ute efter stabilitet, Protonmail är ett stort företag och kommer finnas i många år till
Tutanota vet jag inte, Telios vet jag inte, därför vill jag tillbaka till Protonmail.
Men jag är så rädd för att börja använda Protonmail, för att 1v-1mån-1år senare bli "fångad"
Man bygger ju hela sitt liv kring sin mejladress. Myndigheter, sidor, allt möjligt.
Senast redigerad av Norrlandplatinum 2022-07-13 kl. 00:25.
Citera
2022-07-13, 00:27
Medlem
Citat:
Telios såg bra ut men har tyvärr ingen App.
Jag behöver ha app på telefonen, inte logga in genom Safari eller använda Outlook etc.

EDIT: Jag är ute efter stabilitet, Protonmail är ett stort företag och kommer finnas i många år till
Tutanota vet jag inte, Telios vet jag inte, därför vill jag tillbaka till Protonmail.
Men jag är så rädd för att börja använda Protonmail, för att 1v-1mån-1år senare bli "fångad"
Man bygger ju hela sitt liv kring sin mejladress. Myndigheter, sidor, allt möjligt.
Telios ska lansera en app nu i sommar, så överlev någon månad till.

En annan idé är ju att ha 1 konto och sen använda alias för dem via någon annan sida. DuckDuckGo har alias numera, t.ex. Går att generera i deras app.
Citera
2022-07-13, 00:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej!

Jag älskar Protonmail och alla deras tjänster.
Har testat Tutanota och de kommer inte i närheten av design, UX, tjänster, m.m.

Problemet är att jag sedan 3-4 år tillbaka har missbrukat deras mailtjänst,
Utöver att jag hade 2 betalda konton med 40+ aliaser så hade jag -
skapat "gratis" konton för att "farma" bonusar på olika spelsidor och dyl.
(Jag handlar sneakers automatiskt med hjälp av programvaror, för att sedan sälja dem för 2-3x priset)

Nyligen så loggades alla mina konton ut och jag dirigerades till att kontakta abuse avdelningen.
Där sa dem att deras automatiska system hade flaggat mig och att alla mina konton kommer förbli frysta permanent. Jag frågade om jag fick skapa ett betalt konto igen, svaret var nej.
Notera att det var över 40 mejlkonton, vissa av dessa har jag inte loggat in på på över 1 år, skapade genom äldre telefoner som jag inte längre har. Cookies?

Jag kan inte riskera att mina framtida mejlkonton deaktiveras igen då det är ett helvete att återställa allting. Jag har förlorat åtkomst till väldigt många sidor och tjänster redan på grund av detta.

Så jag undrar hur jag kan göra för att skapa ett konto utan att deras system upptäcker att det är jag.

Mina tankar:
1. Device ID/HWID: Inte göra det/logga in någonsin från samma mobil där kontona stängdes ifrån, och app från appstore, för det kan se mobilens HWID om jag loggar in genom deras app, rätt?
2. Inte logga in från samma Macbook
3. IP kan väl inte spela någon roll, för tusentals använder samma IP adresser från VPN leverantörer som Mullvad
4. Inte betala med samma kort som jag har betalat med förut eller använda liknande användarnamn
5. Inte skapa bulk adresser

Vad mer kan jag ha missat?

IP spelar roll! Det är antagligen där du så att säga har missat. Om du alltså kört samma IP "hela tiden".
Kolla gärna GRC:s "Shields Up", där ser du din "publika" IP-adress i klartext, och vad ditt system eventuellt avslöjar om dig. Förslagsvis så kör du "Shields Up" på alla dina enheter som du använder, och kollar om det finns några likheter mellan enheterna. Där har du antagligen svaret varför "Proton" har kunnat spåra dig. Dvs. den "gemensamma nämnaren".

https://www.grc.com/shieldsup
Citera
2022-07-13, 00:35
Medlem
Norrlandplatinums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Telios ska lansera en app nu i sommar, så överlev någon månad till.

En annan idé är ju att ha 1 konto och sen använda alias för dem via någon annan sida. DuckDuckGo har alias numera, t.ex. Går att generera i deras app.
Jo, jag vet att man kan använda alias tjänster som t.e.x https://anonaddy.com/
Men det är som sagt Protonmails design utifrån ut och andra tjänster som alla andra leverantörer saknar
Det är småsaker och detaljer till större tjänster, integration av alltihop, att företaget har funnits i väldigt många år.

Jag funderar på att köpa en helt ny telefon, skapa ett betalt konto där och testa under en 1 månads period. Stängs den ner så skiter jag i det.

Men för att inte stängas ner undrar jag hur de identifierar en.
För det kan ju vara så att den personen jag säljer min telefon till, skapar ett protonmail konto,
Då kommer ju hans konto att stängas ner på grund av mina misstag. Kan det vara så primitivt?
Eller att det bara är IP?

Jag förstår inte hur de har länkat 40 adresser (inte alias) till mitt huvudkonto, vissa av dessa adresser är 6-18mån gamla. Vissa av adresserna har jag inte loggat in på väldigt länge. Vad är länken?
Citera
2022-07-13, 07:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Men för att inte stängas ner undrar jag hur de identifierar en.

Lär dig basic datorsäkerhet. Det räcker att du har javascript aktiverat för att din browser ska läcka massa privatinfo.

Tryck på den här länken så ser du vad som kommer up direkt: https://browserleaks.com/javascript

Sen kan de använda javascript för att fingerprinta din dator med hjälp av ditt grafikkort och dylikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in