2024-10-19, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GAMLE SVARTEN
Har ett ärvt hus byggt tidigt -70 tal i en kommun med ca 60 000 innevånare i Västra Götaland. Tak och fönster bytta. Viss renovering utförd invändigt. Typ ommålat och nya golv. Nya toaletter, handfat och klinkers i badrum. När jag jämför boendekostnaden de bud vi fått resulterar i (räntekostnad efter räntereduktion samt driftskostnader exklusive amortering) för fastigheten och jämför med hyreskostnaden för lediga hyresrätter finner jag att det är billigare att köpa än att hyra. Hyresrätterna är mindre och ligger i betydligt sämre områden men har en högre invändig standard. Det här förvånar mig. Borde inte marknaden värdera en friliggande fastighet i ett bättre villaområde högre än mindre hyresrätter i sämre lägga?

Jag äger. Jag vill dock hävda att det är myt/en seglivad tro bland svenskarna att detta med att hyra alltid är sämst. En sak är skatten vid försäljning. Den blir lätt stor och avgör. Under tiden kan du åkt på större renoveringar och då pratar jag inte fasad och liknande krafs utan stora saker såsom nya rör i ett åldrat hus. Att äga är verkligen inte fantastiskt. Problemet är snarare att hyresrätterna kan ha taskiga lägen eller så är det enormt långa köer till de bra lägena.
Senast redigerad av AfghanMupp 2024-10-19 kl. 08:50.
Citera
2024-10-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Beror såklart mycket på kåkens skick. Måste man ta med i kalkylen att det snart behövs värmeanläggning och dränering av grunden för 500.000 kr? I en hyreslägenhet drabbas du aldrig av plötslig iskyla inomhus och en källare med grava fuktproblem. Man måste se till helheten. En villa kan, lite förenklat, drabbas av fem jävligt stora utgifter: tak, grund, värmeanläggning, fönster och stammar. Två av fem är fixade i er kåk, resten obekant.

Nog för att renovera är svindyrt men 500k för detta är i överkant.
Citera
2024-10-19, 10:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nog för att renovera är svindyrt men 500k för detta är i överkant.
Nej, den angivna summan 500.000 överensstämmer ganska exakt med verkligheten. Jag har nämligen nyligen pungat ut med just den summan för värme+dränering. Jag valde att nämna de åtgärderna eftersom jag kunde ange ett pris överensstämmande med verkligheten.

Nibe bergvärmepump 118.000 kr
Borrning av hål 300kr/m + kostnad foderrör, samt avgift till kommun 117.000 kr
Konvertering system för direktvärme (el) till vattenburet system inklusive radiatorer 135.000 kr
+
Dränering, medelstor villa. 36 meter à 3.400kr, inkl. material, isolering, bortforsling av schaktmassor mm ca 125.000 kr

Summa summarum ≈ 500.000 kr
Citera
2024-10-19, 12:39
Medlem
Citat:
Nej, den angivna summan 500.000 överensstämmer ganska exakt med verkligheten. Jag har nämligen nyligen pungat ut med just den summan för värme+dränering. Jag valde att nämna de åtgärderna eftersom jag kunde ange ett pris överensstämmande med verkligheten.

Konvertering system för direktvärme (el) till vattenburet system inklusive radiatorer 135.000 kr
+
Dränering, medelstor villa. 36 meter à 3.400kr, inkl. material, isolering, bortforsling av schaktmassor mm ca 125.000 kr

Ja om du väljer att borra bergvärme OCH måste konvertera direkt-el till vatten så blir det ju dyrare.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det dock korkat i en medelstor villa på typ 150 kvm. Du kan sätta in två LLVP, en på vardera våning för 40-50k och behålla direktelen. Diffen mellan detta och bergvärme i bästa fall är MAX 5000 kwh per år. Förmodligen mindre. Dessutom har du då ac på sommaren.

Då sparar du bara i bästa fall 10k per år vid 2kr per kwh i snitt. Du behöver bo där i 30 år för att ens nå break even.

Grannen har två LLVP och hans el-element går enkom när det är typ -15 grader.

Men visst. Bor du i typ Arvidsjaur och har svinkalla vintrar så
Senast redigerad av flanders 2024-10-19 kl. 12:42.
Citera
2024-10-19, 14:05
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:

+

Intressant! Hur har du räknat på bergvärme investeringen? Typ hur fort får du tillbaka pengarna i minskade kostnader?
Citera
2024-10-19, 14:37
Medlem
Citat:
Intressant! Hur har du räknat på bergvärme investeringen? Typ hur fort får du tillbaka pengarna i minskade kostnader?

Det går i princip inte att ta igen med en standardvilla.

Det är om du har typ 250+ kvm plus pool det blir lönsamt
Citera
2024-10-19, 14:41
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Oklart om jag hinner tjäna in beloppet räknat endast på fakturorna från elbolagen. Jag planerar nämligen att bo här i max 8-10 år till. Kan funka, den okända faktorn elpriset avgör.

Däremot räknar jag med att med råge få igen pengarna vid en försäljning eftersom ett hus uppvärmt med direktverkande el idag betraktas som ett dåligt skämt (och ett ännu sämre skämt i framtiden) — i synnerhet med (närapå) landets högsta villapriser som gäller på min bostadsort. Här förväntas husen ha modern bergvärme och vattenburna system. Med borrat hål och anläggningen klappad och klar på plats slipper jag skrämma bort tre fjärdedelar av av de framtida spekulanterna.
Citera
2024-10-19, 15:55
Medlem
Citat:
Oklart om jag hinner tjäna in beloppet räknat endast på fakturorna från elbolagen. Jag planerar nämligen att bo här i max 8-10 år till. Kan funka, den okända faktorn elpriset avgör.

Däremot räknar jag med att med råge få igen pengarna vid en försäljning eftersom ett hus uppvärmt med direktverkande el idag betraktas som ett dåligt skämt (och ett ännu sämre skämt i framtiden) — i synnerhet med (närapå) landets högsta villapriser som gäller på min bostadsort. Här förväntas husen ha modern bergvärme och vattenburna system. Med borrat hål och anläggningen klappad och klar på plats slipper jag skrämma bort tre fjärdedelar av av de framtida spekulanterna.
Helt rätt. Det många inte förstår är att värdet på fastigheten ökar med minst det du investerat. Samma sak med solceller.
Så det är ren vinst från dag 1.
Citera
2024-10-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Helt rätt. Det många inte förstår är att värdet på fastigheten ökar med minst det du investerat. Samma sak med solceller.
Så det är ren vinst från dag 1.

Om du har vattenburen värme med elpanna och sätter in en luft-vattenpump lägger du bara kanske 120k och det får du igen på 10-15 år samt att det höjer värdet om du säljer i närtid.

Att lägga 500k på att göra om direktel till bergvärme däremot är mer tveksamt att du får tillbaka. Då ska kåken ligga väldigt attraktivt. Få utvalda delar av premiumlägen.
Citera
2024-10-19, 16:25
Medlem
Citat:

Om det ska funka behöver du ha typ ett världskrig och elpriser på 8 kr per kwh.

Du kanske sparar max 5000 kwh per år vilket med ett normalt kwh-pris ger 10k per år. Du har igen 1/4 av dina 350k på 10 år.

Detta om du betalat cash och saknar bolån. Ett bolån på 350k a 3% kostar dig 7-8k per år efter avdrag.

Mao går du sannolikt med 2-3k i vinst per år på detta kalas :-D

Man får också komma ihåg att en normal börsavkastning på 7% vida överstiger de kwh-timmar du sparar i värde.

Det många glömmer är att el-element kan hålla fint i 60-70 år medan en bergvärmepump har en livslängd på 15-20 år.
Senast redigerad av flanders 2024-10-19 kl. 16:45.
Citera
2024-10-19, 17:00
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Om du har vattenburen värme med elpanna och sätter in en luft-vattenpump lägger du bara kanske 120k och det får du igen på 10-15 år samt att det höjer värdet om du säljer i närtid.

Att lägga 500k på att göra om direktel till bergvärme däremot är mer tveksamt att du får tillbaka. Då ska kåken ligga väldigt attraktivt. Få utvalda delar av premiumlägen.
Nej, det kostade inga 500.000. Som jag skrev kostade dräneringen ca 125.000 kr — har ju inget med bergvärmen att göra.

Ca 370.000 blev utgiften för värmen och dess kringkostnader.
Citera
2024-10-19, 17:09
Medlem
Citat:
Nej, det kostade inga 500.000. Som jag skrev kostade dräneringen ca 125.000 kr — har ju inget med bergvärmen att göra.

Ca 370.000 blev utgiften för värmen och dess kringkostnader.

Såg det nu. Men hur tror du att du ska få igen detta i ett medelstort hus? Du hade kunnat sätta in två llvp a 50k. Det du sparar då med bergvärme och vattenburet är max max max 5000 kwh per år. Den besparingen betalar knappt räntekostnaden per år för 300k.

Sen är som sagt livslängden på en bergvärmepump 15-20 år och då måste man punga ut med 150k till för installation av en ny.

Du får möjligen igen detta på försäljningen i ett premiumonråde om du säljer. Men utöver det är det en rätt urkass investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in