2022-07-08, 01:29
Medlem
fittas avatar
För att göra dig lite lugnare eller muntrare över din situation kan jag säga att jag har många vänner som under några år mellan 20-35 bara gav upp allt och inte pallade mer.

I princip alla har förr eller senare ordnat upp sina liv, skaffat sig okej arbeten, kanske en familj, ett hus, en hobby eller så. Det jag menar är att det är okej att ge upp ett tag, vill man inte så vill man inte helt enkelt. Det betyder inte att ditt liv är förgäves eller slut på något vis.

Ta en paus från allt nu, skit i att jobba, sök nå bidrag om det behövs eller lev på botten ett tag. Det är okej och du kommer inte att dö av det och alla möjligheter finns kvar den dagen du känner dig redo igen!
Citera
2022-07-08, 01:37
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hatar jobbet och det betalar dåligt. Jag vill inte jobba längre, har ingen lust. Är det lugnt att skita i att jobba helt? Jag vill bara ligga på soffan och kolla på film å äta chips varje dag. Kanske gå ut med hunden ibland. Och till vårdcentralen när jag behöver pepp för att sluta röka.

Om jag skiter helt i jobbet, kommer polisen eller vad händer? Blir det fängelse?

Man hör ju ibland om folk som flyttar ut i skogen och lever nomadiskt men går det verkligen? Jag kanske ska dra till Thailand.... Känner att jag hursom har lust att skita i jobbet och bara såsa slut på hela livet. Vill bara leva som ett socialfall i alla ändens dagar och lyfta bidrag. Är det okej? Eller blir det några problem? Jag bara orkar inte längre. Jag kan på min höjd söka något bidrag om jag måste för att överleva. Men jobb är inte för mig.

Nån annan som är i samma sits? Spyr på jobb. Vet ni vad jag menar? Pallar fan inte med tråkigt jobb för att ha råd med någon extra mat. Borde väl kunna leva utan jobb?

Du ska få ett tips. Du vet att man kan byta jobb? Du måste inte jobba med samma tråkiga jobb. Sen kan man utbilda sig för att skaffa ett annat jobb, i en annan bransch. Du kanske inte har tänkt så långt än! Dessutom skriver du ju inte ens vad du jobbar med?

"Kommer polisen? Blir det fängelse?" Fick mig ett gott skratt! 😂
Det är ju toppen att du i alla fall lyckats få ett jobb.....
Citera
2022-07-08, 01:37
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Du kan ju ställa dig själv frågan om du skulle ångra dig när du väl kommer behöva leva på din pension, vilket kommer vara bedrövligt om du inte tänker arbeta resten av ditt liv.

Pensionen är redan förkastlig som den är för folk som arbetat hela sitt liv, då kan du föreställa dig hur den kommer se ut den dagen du är pensionär.
Det är redan idag ingen större skillnad på pensionen mellan den som arbetat ett helt liv och den som inte gjort det. Det handlar om några hundralappar, så pensionen i sig är inget incitament för ett helt livs slit. Dessutom, och detta är något många missar, så är den pension man spar ihop till under sitt arbetsliv inget som staten lägger på hög och sparar åt dig. Vi kan alltså utgå ifrån att vi som har tjugo år kvar till pensionen troligtvis inte kommer att få ett öre eftersom samhället hunnit braka ihop innan dess. Ni går alltså och knegar i detta nu för att försörja dagens pensionärer men själv kommer ni inte att få ett öre när det väl är er tur för då är ladorna tomma.

Hade jag varit som TS hade jag givit fan i alltihop. Dra ner på utgifterna, lägg om ditt liv och jobba så lite som möjligt. Utverka någon form av bidrag eller ersättning ifall det är möjligt att mygla dig till det. Skippa bil, utlandsresor och annat onödigt. Livet är för kort för att man ska kasta bort hälften av det på kneg och knog och sedan inte få ett skit för det när man är gammal och utsliten.
Citera
2022-07-08, 01:46
Medlem
1. Lev på föräldrarna (douchit dock)
2. Försök få sjukskrivning (svårt)
3. Lev på a-kassa
4. Lev på soc och sök jobb som ett CP
5. Gift dig rikt (svårt)
6. Skaffa husvagn och lev billigt
7. Jobba deltid (helger betalar bra)
8. Fängelse (utan chips då)
9. Bli inneboende hos en kompis

Blir det inte jobbigt i längden med massa tv o chips? Kanske kul nåt år eller är dagens unga så här osociala?

Jag tror på dej Vi födds och ska tvingas jobba...
Senast redigerad av 400Ben 2022-07-08 kl. 01:50.
Citera
2022-07-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är redan idag ingen större skillnad på pensionen mellan den som arbetat ett helt liv och den som inte gjort det. Det handlar om några hundralappar, så pensionen i sig är inget incitament för ett helt livs slit. Dessutom, och detta är något många missar, så är den pension man spar ihop till under sitt arbetsliv inget som staten lägger på hög och sparar åt dig. Vi kan alltså utgå ifrån att vi som har tjugo år kvar till pensionen troligtvis inte kommer att få ett öre eftersom samhället hunnit braka ihop innan dess. Ni går alltså och knegar i detta nu för att försörja dagens pensionärer men själv kommer ni inte att få ett öre när det väl är er tur för då är ladorna tomma.

Hade jag varit som TS hade jag givit fan i alltihop. Dra ner på utgifterna, lägg om ditt liv och jobba så lite som möjligt. Utverka någon form av bidrag eller ersättning ifall det är möjligt att mygla dig till det. Skippa bil, utlandsresor och annat onödigt. Livet är för kort för att man ska kasta bort hälften av det på kneg och knog och sedan inte få ett skit för det när man är gammal och utsliten.

Du har ju inte koll alls.

1. Det skiljer mer än 100-lappar. De som jobbar hamnar på ca 14k (60 % av lönen) och de som inte jobbar på ca 5k. Soc kan gå in och täcka upp till ca 8k.

2. Nej dagens arbetare försörjer inte pensionen idag. Det ligger massa pengar i systemet från 50-70 år tillbaka. Skatt går inte till pension!
Senast redigerad av 400Ben 2022-07-08 kl. 02:00.
Citera
2022-07-08, 02:05
Medlem
turn-n-burns avatar
Men lille vän! Det ÄR fruktansvärt att jobba, åtta timmar är för stor del av ens dag och när man tjänar lite är det nattsvart. Inte ens att jobba med det man tycker om kan jag rekommendera, det tar all charm ur det.

Börja plugga nån kort yh-utbildning. Kul att träffa nytt folk, csn duger i två år sen ut i hamsterhjulet igen med ny energi. Välj en bransch med bra framtidsutsikter och släpp helt tanken på att jobb är "kul" satsa på roliga kollegor istället det kommer man långt på.
Citera
2022-07-08, 03:03
Medlem
Det är helt okej! Du har mitt stöd i alla fall.
Citera
2022-07-08, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben

1. Det skiljer mer än 100-lappar. De som jobbar hamnar på ca 14k (60 % av lönen) och de som inte jobbar på ca 5k. Soc kan gå in och täcka upp till ca 8k.

2. Nej dagens arbetare försörjer inte pensionen idag. Det ligger massa pengar i systemet från 50-70 år tillbaka. Skatt går inte till pension!

Nja. https://www.pensionsmyndigheten.se/f...rsorjningsstod "skälig levnadsnivå räknas 6 181 kronor" + "skälig bostadskostnad, det vill säga upp till 7 500 kronor i månaden" = ca 13,5k/mån, det skiljer sig med andra ord "några hundralappar", precis som den du citerade nämnde.
Citera
2022-07-08, 03:16
Medlem
Citat:

Hmm, så mkt ligger inte i pensionssystemet - så att det på nått sätt skulle kunna serva löpande betalningar.

10 procent enheter av arbetsgivareavgiften (om vi skiter i sosse distinktionen av skatt vs avgift) går till pension. Och en extremt liten del är fonderad, så ja vill betalar massa till dagens pensionärer.
Citera
2022-07-08, 03:17
Avstängd
priices avatar
Helt meningslöst att inte arbeta. Nyckeln är att få pengar för någonting som inte ses som besvärligt, = trivsamt jobb.

Har varit på ett arbete nu snart 7 år och hatat varenda sekund. Varför misshandla sig själv så?

Är nu igång och söker till olika företag. Fått bra svar tillbaka. Måste få prova på. Allt annat är att slå på sig själv. Totalt sparkad på blir du om du inte arbetar och således förlorar en roll i livet.

Edit: Reg 2006?! Jisses, den såg jag inte.

Vadå kommer polisen? Det är ett fritt land. Ingen annan mår dåligt över att du inte arbetar. Inte direkt i alla fall.

Fråga om du får bo i skogen? Ja det är väl klart att du får göra, men vill Du göra det?
Senast redigerad av priice 2022-07-08 kl. 03:19.
Citera
2022-07-08, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Nja. https://www.pensionsmyndigheten.se/f...rsorjningsstod "skälig levnadsnivå räknas 6 181 kronor" + "skälig bostadskostnad, det vill säga upp till 7 500 kronor i månaden" = ca 13,5k/mån, det skiljer sig med andra ord "några hundralappar", precis som den du citerade nämnde.

Upp till ja.

I paktiken skiljer det tusenlappar i många fall.

Skulle du nå upp i 13k får du inte äga nåt. Varken bostad eller bil.
Citera
2022-07-08, 03:19
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
...

Nä det ligger inte en massa pengar i systemet sedan 50-70 år som används till pensionsutbetalningar. Det finns pengar i AP-fonderna men årets pensionsutbetalningar kommer till allt överskuggande del från årets inbetalningar till pensionsystemet.

...fast det sker egentligen inte ens så mycket inbetalningar. Den del av pensionsavgiften som kommer från arbetsgivaravgiften betalas in men arbetstagaren del betalas aldrig egentligen. Man får skattereduktion med hela beloppet. Summan för arbetstagarens del av pensionsavgiften måste allltså dras in via löneskatt, kapitalskatt, moms och alla andra skatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in