Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-07, 22:11
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag lär mig ett nytt språk och jag har inge problem att läsa. Däremot har jag problem med att lyssna då jag är känslig för olika dialekter och osammanhängande meningar.

Jag har också problem att formulera egna meningar då språket jag lär mig följer väldigt likt svenskan, men kan formuleras lika annorlunda ibland. Det är just dessa tillfällen jag har problem med.

Så vad ska jag träna på: lyssna på en podcast på Youtube och skriva ned vad jag hör?

Eller formulera egna meningar och ta chansen att man kanske lär sig fel?
Citera
2022-07-07, 22:16
  #2
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag lär mig ett nytt språk och jag har inge problem att läsa. Däremot har jag problem med att lyssna då jag är känslig för olika dialekter och osammanhängande meningar.

Jag har också problem att formulera egna meningar då språket jag lär mig följer väldigt likt svenskan, men kan formuleras lika annorlunda ibland. Det är just dessa tillfällen jag har problem med.

Så vad ska jag träna på: lyssna på en podcast på Youtube och skriva ned vad jag hör?

Eller formulera egna meningar och ta chansen att man kanske lär sig fel?

Forma egna meningar genom att skriva på språket.

Eller skriva om ifrån språket till svenska, kanske skriva om vad du lär dig här på så vis.

Hur kommer det sig att de som oftast har minst aning vad som händer i världen oftast bara kan ett språk: Svenska. Följdproblem av detta: De håller sig till svenska ljugmedier och blir hjärntvättade.
Citera
2022-07-07, 22:17
  #3
Medlem
Knastratts avatar
Du ska börja ”tänka” på språket, dvs. prata språket tyst med dig själv. Då utgår du alltid från exakt vad DU vill säga. Parallellt så tittar du på filmer från landet och läser böcker likaså.

Jag har funnit att boken ”Lille prinsen” av St Exupery är en utmärkt bok att köpa på både språket man kan och språker man lär sig. Enklare än en bok och lexikon.

Ha ett bra lexikon i mobilen och ”tänk” på språket.
Citera
2022-07-07, 22:45
  #4
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Du ska börja ”tänka” på språket, dvs. prata språket tyst med dig själv. Då utgår du alltid från exakt vad DU vill säga. Parallellt så tittar du på filmer från landet och läser böcker likaså.

Jag har funnit att boken ”Lille prinsen” av St Exupery är en utmärkt bok att köpa på både språket man kan och språker man lär sig. Enklare än en bok och lexikon.

Ha ett bra lexikon i mobilen och ”tänk” på språket.

Jag har märkt att jag har inge problem att läsa språket.
Problemet sitter i att formulera språket. Jag vet inte vilka ord jag ska använda.
Citera
2022-07-07, 22:48
  #5
Medlem
Knastratts avatar
Gör som barn. Uttryck en önskan, ord för ord. Förlåt dig för att det blir fel. Gör det igen. Ok - lycka till! 🤗
Citera
2022-07-08, 01:26
  #6
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag lär mig ett nytt språk och jag har inge problem att läsa. Däremot har jag problem med att lyssna då jag är känslig för olika dialekter och osammanhängande meningar.

Jag har också problem att formulera egna meningar då språket jag lär mig följer väldigt likt svenskan, men kan formuleras lika annorlunda ibland. Det är just dessa tillfällen jag har problem med.

Så vad ska jag träna på: lyssna på en podcast på Youtube och skriva ned vad jag hör?

Eller formulera egna meningar och ta chansen att man kanske lär sig fel?
Du måste öva på att allt: läsa, skriva, lyssna och tala; annars kommer det inte bli bra.
Citera
2022-07-08, 05:20
  #7
Medlem
interagera med människorna på språket online i en chat eller spel.
Citera
2022-07-08, 09:01
  #8
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Du måste öva på att allt: läsa, skriva, lyssna och tala; annars kommer det inte bli bra.

Tror du det ger mycket igenom att läsa & lyssna det folk säger och skriva ned dessa, samt läsa texten högt för mig själv?

Hittade en intressant spellista om ett ämne, som presenteras på det språk jag vill lära mig.

Jag känner att många meningar sitter kvar i mitt huvud efter jag har skrivit ned dom och uttalat dom högt för mig själv.
Citera
2022-07-08, 09:03
  #9
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
interagera med människorna på språket online i en chat eller spel.

Jag tror det är också riktigt bra. Enda nackdelen är att jag måste lyssna också.

Men chatt tror jag blir lite väl svårt för mig just nu. Skriva egna meningar går bra, men det finns risk att jag skriver fel.
Citera
2022-07-08, 11:38
  #10
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Tror du det ger mycket igenom att läsa & lyssna det folk säger och skriva ned dessa, samt läsa texten högt för mig själv?

Hittade en intressant spellista om ett ämne, som presenteras på det språk jag vill lära mig.

Jag känner att många meningar sitter kvar i mitt huvud efter jag har skrivit ned dom och uttalat dom högt för mig själv.
Det är skillnad mellan att hålla en konversation och att läsa högt. Om du lyssnar på podcasts missar du kroppsspråk och kulturella beteenden som kan vara väsentliga.

Tänk inte på vad som ger mest, variera istället så mycket som möjligt. Dränk dig i språket.
Citera
2022-07-09, 13:11
  #11
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det är skillnad mellan att hålla en konversation och att läsa högt. Om du lyssnar på podcasts missar du kroppsspråk och kulturella beteenden som kan vara väsentliga.

Tänk inte på vad som ger mest, variera istället så mycket som möjligt. Dränk dig i språket.

Något jag tycker är mysigt är att lyssna och skriva ned det dom säger. Det tar tid. Men man lär sig mycket.
Citera
2022-07-09, 15:31
  #12
Medlem
Försök exponera dig för språket så mycket så möjligt och använd det mycket. Läs, tänk, skriv, lyssna, prata; alla delar är viktiga. Det är inte lätt till en början men spärren släpper förr eller senare.

När jag lär mig ett nytt språk brukar jag kolla mycket på Youtube på det språket, oftast med undertexter. Jag brukar även lyssna mycket på musik och sedan försöka översätta låttexten till svenska. För att lära mig formulera meningar brukar jag försöka läsa mycket på språket(lättlästa böcker, barnböcker) och då får jag en idé om hur man bygger upp meningarna.

Ett bra tips är att prata/skriva med människor som har språket som modersmål. Det kan vara läskigt till en början men man måste göra misstag för att kunna lyckas.

Av ren nyfikenhet, vilket språk lär du dig?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback