Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-07, 00:59
  #1
Medlem
Om jag exempelvis ringer till en skola och frågor om en viss lärare jobbar där eller frågar "vad heter era mattelärare?", får skolan svara då? Undrar hur sånt funkar om de får ge ut sådan info från arbetsplatser eller det är sekretessbelagt? Tänker att det borde gå att kolla upp. Om inte, finns det andra sätt att ta reda på vart någon jobbar? Är sådant offentligt i vissa yrkeskårer?
Citera
2022-07-07, 01:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muilak
Om jag exempelvis ringer till en skola och frågor om en viss lärare jobbar där eller frågar "vad heter era mattelärare?", får skolan svara då? Undrar hur sånt funkar om de får ge ut sådan info från arbetsplatser eller det är sekretessbelagt? Tänker att det borde gå att kolla upp. Om inte, finns det andra sätt att ta reda på vart någon jobbar? Är sådant offentligt i vissa yrkeskårer?

De behöver inte uppge det. Om du däremot misstänker att personen arbetat på en skola, enligt ditt exempel kanske du kan googla på den skolan och hitta kontaktuppgifter till den läraren.

Men det brukar inte vara så populärt att ge ut vart en person jobbar. Arbetar man på en myndighet tror jag att i vissa fall är det en offentlig handling och då kan du ta reda på det.
Citera
2022-07-07, 09:28
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Det framgår väl av deklarationens offentliga delar vilka som betalat ut lön?
Citera
2022-07-07, 10:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muilak
Om jag exempelvis ringer till en skola och frågor om en viss lärare jobbar där eller frågar "vad heter era mattelärare?", får skolan svara då? Undrar hur sånt funkar om de får ge ut sådan info från arbetsplatser eller det är sekretessbelagt? Tänker att det borde gå att kolla upp. Om inte, finns det andra sätt att ta reda på vart någon jobbar? Är sådant offentligt i vissa yrkeskårer?

Om du menar var någon jobbar så finns det ingen offentlig uppgift om det någonstans. Inte heller vart någon är på väg.
Citera
2022-07-07, 10:05
  #5
Medlem
Ghastens avatar
Ring skolan säg söker person om dom säger finns ingen med det namnet eller har lektion just nu så vet du. Annars stalka linkedin facebook
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback