Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-06, 09:14
  #1
Medlem
moohs avatar
Tjenare.

Vet egentligen inte om den här frågan hör hemma i Mac eller Windows-delen av flashback, men då jag själv har en Mac skriver jag här. Skulle moderator tycka att frågan passar bättre in Windåwz-delen är det bara att flytta den.

Jag hittade en gammal CD-skiva när jag rensade förrådet och den innehåller en digital skolkatalog från 2005. Jag lånade en bärbar DVD-läsare och kopierade allt innehåll till min MacBook Pro. Det som finns på skivan är:
  • autorun.exe
  • autorun.ico
  • autorun.inf
  • install.EXE
  • cdKatalogen.exe
  • en katalog vid namn data

I mappen data finns en jävla massa numrerade PCD-filer. Den första heter 0.pcd, sen hoppar det upp till 1000.pcd och fortsätter i nummerordning ända till 15290.pcd. Slutligen finns där en fil som heter photomic.cd

Alla PCD-filerna har olika storlekar, så det verkar inte vara fråga om en större fil uppdelade i chunks, som när man splittar ett stort RAR-arkiv eller liknande.

Är det nån som vet hur jag kan titta på de foton som faktiskt finns på CDn med mindre än att jag lånar en PC och installerar programvaran? (Om det ens går med tanke på att CDn är från 2005).

Enligt google är PCD en Kodak Photo CD Image File och jag har hittat en del konverters på nätet, både online och programvara man laddar ner, men ingendera av dessa fungerar. Online-konverteraren säger EXE->JPG error eller liknande, och den nedladdade programvaran säger "Decoder Error: That is not a valid PCD file"
Citera
2022-07-06, 10:18
  #2
Medlem
Tror inte att du kommer kunna se bilderna utan Windows.
Misstänker att det är skolkataloger från samma företag som diskuterats i denna tråd.
Kanske någon där kan hjälpa dig med att konvertera till jpg.
Citera
2022-07-06, 11:12
  #3
Medlem
Nostradumbasss avatar
Felpost. Ta bort.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2022-07-06 kl. 11:21.
Citera
2022-07-06, 11:24
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Tjenare.

Vet egentligen inte om den här frågan hör hemma i Mac eller Windows-delen av flashback, men då jag själv har en Mac skriver jag här. Skulle moderator tycka att frågan passar bättre in Windåwz-delen är det bara att flytta den.

Jag hittade en gammal CD-skiva när jag rensade förrådet och den innehåller en digital skolkatalog från 2005. Jag lånade en bärbar DVD-läsare och kopierade allt innehåll till min MacBook Pro. Det som finns på skivan är:
  • autorun.exe
  • autorun.ico
  • autorun.inf
  • install.EXE
  • cdKatalogen.exe
  • en katalog vid namn data

I mappen data finns en jävla massa numrerade PCD-filer. Den första heter 0.pcd, sen hoppar det upp till 1000.pcd och fortsätter i nummerordning ända till 15290.pcd. Slutligen finns där en fil som heter photomic.cd

Alla PCD-filerna har olika storlekar, så det verkar inte vara fråga om en större fil uppdelade i chunks, som när man splittar ett stort RAR-arkiv eller liknande.

Är det nån som vet hur jag kan titta på de foton som faktiskt finns på CDn med mindre än att jag lånar en PC och installerar programvaran? (Om det ens går med tanke på att CDn är från 2005).

Enligt google är PCD en Kodak Photo CD Image File och jag har hittat en del konverters på nätet, både online och programvara man laddar ner, men ingendera av dessa fungerar. Online-konverteraren säger EXE->JPG error eller liknande, och den nedladdade programvaran säger "Decoder Error: That is not a valid PCD file"
Det finns en särskild tråd om just en sådan är PCD fil här på FB. (FB) Har en cd med skolfoton från 2006 på alla gymnasium i SverigeHur knäcker jag skyddet?
Kolla den. Det går att knäcka Exe-filen (på Windows). Annars måste man knäcka krypteringen på PCD-filerna.
Citera
2022-07-06, 13:34
  #5
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Tjenare.

Vet egentligen inte om den här frågan hör hemma i Mac eller Windows-delen av flashback, men då jag själv har en Mac skriver jag här. Skulle moderator tycka att frågan passar bättre in Windåwz-delen är det bara att flytta den.

Jag hittade en gammal CD-skiva när jag rensade förrådet och den innehåller en digital skolkatalog från 2005. Jag lånade en bärbar DVD-läsare och kopierade allt innehåll till min MacBook Pro. Det som finns på skivan är:
  • autorun.exe
  • autorun.ico
  • autorun.inf
  • install.EXE
  • cdKatalogen.exe
  • en katalog vid namn data

I mappen data finns en jävla massa numrerade PCD-filer. Den första heter 0.pcd, sen hoppar det upp till 1000.pcd och fortsätter i nummerordning ända till 15290.pcd. Slutligen finns där en fil som heter photomic.cd

Alla PCD-filerna har olika storlekar, så det verkar inte vara fråga om en större fil uppdelade i chunks, som när man splittar ett stort RAR-arkiv eller liknande.

Är det nån som vet hur jag kan titta på de foton som faktiskt finns på CDn med mindre än att jag lånar en PC och installerar programvaran? (Om det ens går med tanke på att CDn är från 2005).

Enligt google är PCD en Kodak Photo CD Image File och jag har hittat en del konverters på nätet, både online och programvara man laddar ner, men ingendera av dessa fungerar. Online-konverteraren säger EXE->JPG error eller liknande, och den nedladdade programvaran säger "Decoder Error: That is not a valid PCD file"
PCD kan öppnas och konverteras i GraphicConverter.

www.lemkesoft.de
Citera
2022-07-06, 14:31
  #6
Medlem
moohs avatar
Tack för svar. Problem löst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback