Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-05, 23:26
  #1
Medlem
Ballooonies avatar
Ale är ju en västsvensk ort.
Hittade nånstans att det kan stå för tempel. Hur kommer det sig?

Ahlafors.
Vad är så speciellt med det här trädet. Ljudet.
Älg bälg sälg.
Sandahl!
Palats. Allé.


Nån som kan hjälpa till att utveckla det här ordet. Ljudet. Dess släktskap och rot. För mig.

Kommer att tänka på Ali. Al-Baghdad och Allah.

Ale stenar kommer naturligtvis upp.
Vart började det?
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-05 kl. 23:57.
Citera
2022-07-05, 23:54
  #2
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ale är ju en västsvensk ort.
Hittade nånstans att det kan stå för tempel. Hur kommer det sig?


Nån som kan hjälpa till att utveckla det här ordet. Ljudet. Dess släktskap och rot. För mig.

Kommer att tänka på Ali. Al-Baghdad och Allah.

Ale stenar kommer naturligtvis upp.
Vart började det?
Besynnerligt att du tänker på arabiska ord, i stället för forngermanska kognater, vilket är det mest logiska.

För mig förs tankarna direkt till det fornnordiska ordet för öl, alu.
På den tiden syftade ordet inte direkt på själva drycken, att "dricka öl" betydde att man hade en storslagen fest (med alkoholdrycker).

"Ordet öl kommer från äldre fornsvensk tid. Fornsvenskans öl betydde öl, dryckeslag, gästabud. Det är ett gemensamt germanskt ord, eventuellt besläktat med latinets alumen som betyder ’alun’. I den fornnordiska mytologin kallades gudarnas dryck för bior och människornas dryck kallades för alu. Från alu kommer orden öl och ale"

"Although the literal meaning of the word alu is generally accepted to be "ale," i.e. "intoxicating beverage," researchers have found it necessary to look deeper into the significance of the term. Earlier proposed etymologies for the word sought a connection with Proto-Germanic *aluh "amulet, taboo" from *alh "protect." Cognates in Germanic dialects would include Old English ealh "temple," Gothic alhs "temple," and Old Norse alh "amulet.""

https://en.wikipedia.org/wiki/Alu_(runic)

Kopplingen mellan dryck och tempel är ganska logisk med tanke på att gästabud och alkoholdrickande var ett sätt att hedra gudarna.
Man samlades nog i templet för att "dricka öl" till gudarnas ära.
__________________
Senast redigerad av Bone Collector 2022-07-06 kl. 00:02.
Citera
2022-07-06, 00:06
  #3
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Besynnerligt att du tänker på arabiska ord, i stället för forngermanska kognater, vilket är det mest logiska.

För mig förs tankarna direkt till det fornnordiska ordet för öl, alu.
På den tiden syftade inte ordet på själva drycken, att "dricka öl" betydde att man hade en storslagen fest (med alkoholdrycker).

"Ordet öl kommer från äldre fornsvensk tid. Fornsvenskans öl betydde öl, dryckeslag, gästabud. Det är ett gemensamt germanskt ord, eventuellt besläktat med latinets alumen som betyder ’alun’. I den fornnordiska mytologin kallades gudarnas dryck för bior och människornas dryck kallades för alu. Från alu kommer orden öl och ale"

"Although the literal meaning of the word alu is generally accepted to be "ale," i.e. "intoxicating beverage," researchers have found it necessary to look deeper into the significance of the term. Earlier proposed etymologies for the word sought a connection with Proto-Germanic *aluh "amulet, taboo" from *alh "protect." Cognates in Germanic dialects would include Old English ealh "temple," Gothic alhs "temple," and Old Norse alh "amulet.""

https://en.wikipedia.org/wiki/Alu_(runic)
Cool. Thanx!. Ja öl, där sa du nåt.
Ölet är ju väldigt viktigt för oss. Liksom Allfader.

Ville snöa in på nåt annat tydligen,
Ja jag är lite flummig av mig ibland.

På finska säger man ju även olut för öl. Precis som kalja.
Alruna. Ollon.

Jag tänker också på ljudet nu. Effekten! Hur man formar ljudet för ordet och dess betydelse, med munnen. All of us. Alla. Jalla kalla.
Karl. Arla.

Känner det här blir för skumt snart.
Vad har ljudet för innebörd och betydelse i oss rent medicinskt och fysikaliskt om man kan säga så.
Auuuum..

Det är magi som förlorat kraften för många när vi förhärdat oss och missbrukat. Svinat omkring. Blivit så vetenskapliga så vi förlorat mycket. Många av oss lever bara på papperet. Knappt.
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-06 kl. 00:17.
Citera
2022-07-13, 21:48
  #4
Medlem
Ballooonies avatar
Ursäkta mitt förvirrade tillstånd förut.

Hittade mer samband nu.
Ordet Ala betyder att föda och älska kommer från Ala på nåt sätt.

Sedan har vi ju också ordet "älska", som är lite komplicerat.*Det är ett särskilt nordiskt ord, som går tillbaka till det isländska ordet "elskr", som betyder "någon som hyser kärlek till". Detta kommer i sin tur från ordet "*alskan", som i sin tur kommer från det urgermanska "alan", som betydde "föda".

Vart ska det sluta? Nån som har mer spännande?
Citera
2022-07-13, 23:12
  #5
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ursäkta mitt förvirrade tillstånd förut.

Hittade mer samband nu.
Ordet Ala betyder att föda och älska kommer från Ala på nåt sätt.

Sedan har vi ju också ordet "älska", som är lite komplicerat.*Det är ett särskilt nordiskt ord, som går tillbaka till det isländska ordet "elskr", som betyder "någon som hyser kärlek till". Detta kommer i sin tur från ordet "*alskan", som i sin tur kommer från det urgermanska "alan", som betydde "föda".

Vart ska det sluta? Nån som har mer spännande?

Mer här:

*alaną

*aliskōną

Verkar däremot inte vara besläktat med öl.
Citera
2022-07-14, 00:03
  #6
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Mer här:

*alaną

*aliskōną

Verkar däremot inte vara besläktat med öl.
Grymt! Intressant ordstam eller hur man säger.
Där kom namnet Alan upp.
Det är ett stort ord eller läte. Vet inte hur eller varför jag vill få in Allah. Elohim. (men har förstått att nästan inget är omöjligt) och läten för olika liknande ting kan ha utvecklats parallellt. Hängt med på nåt "övernaturligt"vis (hehe)
Ja allt hänger ihop och jag ska inte snöa in såhär. Finns viktigare saker..

Reconstruction:Proto-Germanic/alaną
Och finska Elämä som betyder liv. Eläin=ett djur


Och älsklingar nu lägger vi nog ner det här och försöker leva lite grann hujedamej.

From*Proto-Indo-European**h₂életi, from**h₂el-*(“to raise, feed, nourish”).[1]*Cognate with*Latin*alō*(“nourish”,*verb)[1].
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-14 kl. 00:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback