Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-04, 14:15
  #1
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Tråden för oss som gillar det mysiga och oskyldiga med sommarprat, men som ogillar PK och vänsterblivenhet.

Svebbtv släpper sommarprat kl:13 varje dag hela sommaren, med start 1 Juli.

https://nyheter.swebbtv.se/mikael-wi...mar-i-swebbtv/

De första sju som sommarpratar är följande personer:

1 juli – Karl-Olov Arnstberg, professor em.

2 juli – Peter Wahlbeck, debattör och skådespelare

3 juli – Katerina Janouch, författare och debattör

4 juli – Jan Blomgren, professor tillämpad kärnfysik

5 juli – Paul Lillrank, professor ekonomi

6 juli – Sture Blomberg, docent fd överläkare Sahlgrenska

7 juli – Roger Sahlström, fotograf och opinionsbildare

Resten av listan publiceras på swebbtv successivt.

Jag har lyssnat på Karl-Olov Arnstberg som bl.a pratade om sin kärlek till kvinnan - en slags hyllning till kvinnan. Men han problematiserade också den moderna kvinnorollen, där kvinnans styrka och syfte inte kommer till sin rätt. Till hennes svagheter hör politik, självständigt tänkande och problemlösande - just de områden som är mannens styrkor. Könen ska komplettera varandra, inte konkurrera på varandras områden med söndrande av samhället som resultat, menar Arnstberg. Mycket bra sommarprat.

Har även lyssnat på Peter Wahlbeck som också presenterade ett mycket stark sommarprat. Han pratade bl.a om att vänsterrörelsen har blivit lurade att gå globalisternas ärenden. Den historiska och genuina vänstern(som wahlbeck själv tillhörde som ung) gick i bräschen för den lilla individen och kämpade mot de internationella storfinanserna, krigsindustrin och rovkapitalismen, men har sedan dess blivit duperade av bankmaffian och springer nu deras ärenden, enligt Peter. Mycket intressant. Wahlbeck levererar med känsla och affekt, vilket adderar ytterligare till hans redan skarpa ämnesval och formuleringar.

Vilka sommarprat ska ni lyssna på? Har ni redan hunnit lyssna på något kanske, iså fall vilket? Berätta gärna vad du tyckte.

/Tupo
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-07-04 kl. 14:43.
Citera
2022-07-04, 16:06
  #2
Avstängd
Pripps3.5s avatar
KOA är sedan länge en favorit. Hans sommarprat värmde mitt kvinnliga hjärta. Ser fram emot Sture Blomberg samt resten av listan där jag hoppas att Jan Tullberg med flera dyker upp.

Trevlig initiativ av Swebbtv.
Citera
2022-07-04, 16:18
  #3
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Peter Wahlbeck har alltså gått från folkkär komiker i hitserier som "Smash" och "Heja Björn" till att hålla tal på antivaccevenemang och sommarpratare på Swebb-TV. Snacka om förfall på bara några årtionden.
Citera
2022-07-05, 08:46
  #4
Avstängd
Honkenbonkens avatar
Peter Wahlbeck var intressant att lyssna på, saklig och faktiskt riktigt bra.

Gillade inte hans musikval men enkelt att bara spola fram..
Citera
2022-07-10, 10:04
  #5
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Peter Wahlbeck har alltså gått från folkkär komiker i hitserier som "Smash" och "Heja Björn" till att hålla tal på antivaccevenemang och sommarpratare på Swebb-TV. Snacka om förfall på bara några årtionden.

Han kanske använder hjärnan på ett annat vis nu än förr, sen får man själv bedöma om det är till det bättre eller till det sämre.

Att gå hans väg är att att bryta med tidigare linje, så är det.
Han kanske ser det som att han inte längre jamsar med övriga flockdjur.
Citera
2022-07-10, 12:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
Han kanske använder hjärnan på ett annat vis nu än förr, sen får man själv bedöma om det är till det bättre eller till det sämre.

Att gå hans väg är att att bryta med tidigare linje, så är det.
Han kanske ser det som att han inte längre jamsar med övriga flockdjur.
Han har nog alltid tänkt utanför boxen. Det är därför en del papegojor tycker han verkar konstig. Bra sommarprat!
Citera
2022-07-23, 22:47
  #7
Avstängd
Glossuss avatar
Arne Weinz briljerar..
https://swebbtv.se/w/vL33xKGdJ9691PhjebkJuN
Citera
2022-07-23, 22:54
  #8
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Peter Wahlbeck har alltså gått från folkkär komiker i hitserier som "Smash" och "Heja Björn" till att hålla tal på antivaccevenemang och sommarpratare på Swebb-TV. Snacka om förfall på bara några årtionden.

Har Nils Littorin också förfallit eller ska vi kalla det för något mera korrekt, typ kommit till insikt?
Lyssna och gör din egen bedömning.. https://swebbtv.se/w/uhuBbyhyTQCT5o8ccmM5Lf
Citera
2022-07-25, 16:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Arne Weinz briljerar..
https://swebbtv.se/w/vL33xKGdJ9691PhjebkJuN
Ja det gör han verkligen. Det här borde var obligatorisk lyssning för alla svenskar. Men så är tyvärr inte fallet.
Citera
2022-07-27, 09:35
  #10
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja det gör han verkligen. Det här borde var obligatorisk lyssning för alla svenskar. Men så är tyvärr inte fallet.

På vilket sätt då? Det här var nog den mest amatörmässiga och minst originella skit jag hört. Vad gäller att komma med plattityder och klichéer, typ spela Vivaldi och Beethovens 5:a och citera Svenska Dagbladet angående rudimentära saker som alla invandringskritiska redan känner till (fast han säger sig vara emot MSM) överträffas han nog bara av Tullberg.

Första gången jag hörde talas om Tullberg var förresten på 80-talet, då jag läste en bok om sociobiologi som han hade skrivit ihop med sin fru. Boken var full av snusförnuftiga citat som inte kan ha undgått någon person över tredje klass i lågstadiet att känna till, typ: "Att vara eller inte vara". Sedan har han fortsatt med "Wiki quote"-strategin i sina alster. Troligen för att folk skall få intrycket av att han är bildad. Weintz är av precis samma kaliber.

Som någon skrev i politiktråden om Swebbtv är det verkligen kufar det handlar om i den här kanalen. Kufar kan i och för sig vara intressanta att lyssna till - eftersom de ibland kan ha rätt - men när de ältar samma saker om och om igen, år ut och år in, bör en verkligt ifrågasättande person ställa sig frågan om det inte torde vara bättre att lägga sin värdefulla tid på att lyssna på någon podcast med verkliga experter istället. Allting har en alternativkostnad. Varför då lägga tid på gnälliga "författare" och självutnämnda experter som i bästa fall sitter och gör köksbordskalkyler angående återvandring fast de inte har en susning om vad de pratar om eller hur detta skulle kunna vara genomförbart i praktiken?
Citera
2022-07-28, 22:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
På vilket sätt då? Det här var nog den mest amatörmässiga och minst originella skit jag hört. Vad gäller att komma med plattityder och klichéer, typ spela Vivaldi och Beethovens 5:a och citera Svenska Dagbladet angående rudimentära saker som alla invandringskritiska redan känner till (fast han säger sig vara emot MSM) överträffas han nog bara av Tullberg.

Första gången jag hörde talas om Tullberg var förresten på 80-talet, då jag läste en bok om sociobiologi som han hade skrivit ihop med sin fru. Boken var full av snusförnuftiga citat som inte kan ha undgått någon person över tredje klass i lågstadiet att känna till, typ: "Att vara eller inte vara". Sedan har han fortsatt med "Wiki quote"-strategin i sina alster. Troligen för att folk skall få intrycket av att han är bildad. Weintz är av precis samma kaliber.

Som någon skrev i politiktråden om Swebbtv är det verkligen kufar det handlar om i den här kanalen. Kufar kan i och för sig vara intressanta att lyssna till - eftersom de ibland kan ha rätt - men när de ältar samma saker om och om igen, år ut och år in, bör en verkligt ifrågasättande person ställa sig frågan om det inte torde vara bättre att lägga sin värdefulla tid på att lyssna på någon podcast med verkliga experter istället. Allting har en alternativkostnad. Varför då lägga tid på gnälliga "författare" och självutnämnda experter som i bästa fall sitter och gör köksbordskalkyler angående återvandring fast de inte har en susning om vad de pratar om eller hur detta skulle kunna vara genomförbart i praktiken?
Jag har ingen aning vem Tullberg är, men AW är knappast någon kuf. Han är en vanlig svennebanan som varit duktig inom näringslivet och är mer bildad än gemene man. Var och en får naturligtvis lyssna på vad de vill. Det AW talar om handlar om det viktigaste för landets framtid. Om man tycker det handlar om gnäll så är det bara att beklaga. Bra musik var det också
Citera
2022-07-28, 22:53
  #12
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Ja det gör han verkligen. Det här borde var obligatorisk lyssning för alla svenskar. Men så är tyvärr inte fallet.
Varför i hela friden skulle jag tvingas lyssna på en lirare jag inte ens vet vem det är? Lyssnar heller inte på Sommar i P1 av den enkla anledningen att jag inte är intresserad och är ännu mindre intresserad av vad swebbtv månglar ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback