Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-04, 00:59
  #1
Medlem
jag är helt oinsatt i datorer och kodning, alltså står på ruta 0 så jag kan ingenting.
ponera att jag på egen hand skulle vilja utveckla en app som ser ut som typ xtrafik eller sj, är det ens möjligt för mig att göra det på egen hand? hur lång tid skulle det ta mellan tumme och pekfinger - pratar vi om månader eller flera år att färdigställa om jag försökte lära mig och jobbade dygnet runt?

om ni hade lika mycket okunskap som mig och var i min sist och skulle vilja utveckla en sån app - hur skulle ni då gå till väga exakt?
Citera
2022-07-04, 01:21
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Beror på vad du menar med "ser ut som". Om det bara ska vara en utseendedemo med lite menyer bara för att kolla att koden fungerar och så så borde det inte vara några större problem att komma dit på några veckor.

Men pratar vi en riktig app med verklig funktionalitet som är bra skriven så skulle jag gissa minst två år. Men det beror lite på.

Vad har du för bakgrund? Vad har du för utbildning och vad kan du?
Citera
2022-07-04, 01:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forsmarkss
jag är helt oinsatt i datorer och kodning, alltså står på ruta 0 så jag kan ingenting.
ponera att jag på egen hand skulle vilja utveckla en app som ser ut som typ xtrafik eller sj, är det ens möjligt för mig att göra det på egen hand? hur lång tid skulle det ta mellan tumme och pekfinger - pratar vi om månader eller flera år att färdigställa om jag försökte lära mig och jobbade dygnet runt?

om ni hade lika mycket okunskap som mig och var i min sist och skulle vilja utveckla en sån app - hur skulle ni då gå till väga exakt?


Är okunnig själv med har en sambo som upp självupplärd. Han spenderade några timmar i veckan åt att kolla på youtube samt läsa massa på internet och i böcker.

Men kanske ett år, en gissning. Allt beror ju på hur snabblärd du är och hur många timmar om dagen du lägger ner på att lära dig programmera.
Citera
2022-07-04, 01:43
  #4
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsmarkss
jag är helt oinsatt i datorer och kodning, alltså står på ruta 0 så jag kan ingenting.
ponera att jag på egen hand skulle vilja utveckla en app som ser ut som typ xtrafik eller sj, är det ens möjligt för mig att göra det på egen hand? hur lång tid skulle det ta mellan tumme och pekfinger - pratar vi om månader eller flera år att färdigställa om jag försökte lära mig och jobbade dygnet runt?

om ni hade lika mycket okunskap som mig och var i min sist och skulle vilja utveckla en sån app - hur skulle ni då gå till väga exakt?

Jag jobbar med apputveckling, allt från UX till backend. Det kommer att ta bra med tid att utveckla en sådan app utan kunskap. Om man nu bortser från vad du behöver kunna för att jobba med det och bara göra det i engångssyfte så gissar jag på fem timmar om dagen i 180 dagar för en hyffsad app. Och då har du följt liknande tutorials från nätet.

Men du är fortfarande högst junior inom din gebit.

Du borde börja med att lära dig basal kodning i JavaScript följt av ramverk som React eller Angular. Sen behöver du ett backend i typ Laravel eller Java/Sping Boot.

Tror inte Node/Express duger som backend.
Citera
2022-07-04, 02:22
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag tänker vara den som är den och hävda att du kan få det gjort på 4-6 månader, det vill säga en helt funktionell app med grundläggande databas och allt.

Men då har du verkligen legat i med tutorials från början och kodat järnet många timmar om dagen, och dessutom är arbetslös och inte har någon sysselsättning du behöver ägna dig åt.
Du kommer inte lyckas med det om du har ett heltidsjobb och dessutom har ett socialt liv eller hobbys du vill ägna tid åt, om du inte har ovanligt lätt för att förstå i princip allt du läser på en gång och har tur med att hitta bra resurser.

Mer realistiskt kommer det nog ta 1-2 år om du lägger 3-5 timmar per vardagskväll och inte är en särdeles driven kodare.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-07-04 kl. 02:24.
Citera
2022-07-04, 07:12
  #6
Moderator
vhes avatar
Rubrik korrigerad.
Utgående rubrik: är det möjligt?
Ny rubrik: Utveckla app med noll förkunskaper

/Moderator
Citera
2022-07-04, 09:40
  #7
Medlem
Annonvengers avatar
5-10 år
Citera
2022-07-17, 23:27
  #8
Medlem
Eftersom du är totalt oinsatt i datorer generellt kommer det ta dig lång tid så fort du stöter på nåt nytt du inte kan - vilket kommer va var femte minut.
Ett problem som för en van datanörd tar några sekunder kan för dig ta dagar.

Som exempel: om du får instruktionen att "redigera din hosts-fil, kör detta script, ssh:a in till en server och ladda upp ett par filer" så kan detta leda dig ned i ett rabbit hole av googlingar - eftersom du knappt använt en terminal förut och då inte ens vet hur du ska kunna köra scriptet eller använda ssh, du har ingen aning om vad en hosts-fil är osv.

Det kan ta dig några dagar att bara bli bekväm med att navigera i terminalen.

Har ju sett forumtrådar där folk sitter i dagar med ett problem i stil med att man fått tips om ett par rader man kan skriva i terminalen men råkat kopiera ett tecken för mycket och då inte ens förstår felmeddelandet.

Jag kan säga såhär:
Det skulle kanske gå rätt fort om du satt bredvid en kompis som va programmerare.
Men ska du köra helt solo kan det ta 100x längre.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-07-17 kl. 23:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback