2022-07-04, 07:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Hinner du verkligen äta restaurangmat under den korta 30 min lunch som många arbetsplatser har?!?!

Då hinner man endast värma i mikron någon minut istället för att beställa och dessutom hinner man nog inte käka upp allt heller.

Just därför är det smidigast med en matlåda.

Sen råder det ju jantelagen här i Sverige. Du kommer att bli sönderfryst och mobbad på arbetsplatsen om du är den enda som beställer och resten äter tråkig mat....

Tänk till lite.
De flesta har väl ändå en timme lunch
Citera
2022-07-04, 08:01
Moderator
Humbugs avatar
Man kan ju för bövelen inte kosta på sig över hundra kronor i matkostnader per dag. Det är drygt hälften av min veckobudget. Jag är inte gjord av pengar!

Att det fungerar att äta ute i utlandet är förmodligen på grund av matpriserna. Det är skrämmande dyrt med utemat i Sverige. En pizza går numera lös på 120 spänn. Jag minns en tid när man kunde få en pizza för 25:-
Citera
2022-07-04, 08:02
Avslutad
Att äta ute är dyrt i Sverige.

I ex USA är det lika billigt om inte billigare att äta ute, i Sverige märks det i plånboken. Enkla svaret.

Och jag blir i många fall mättare på fruns mat än utemat. Tyvärr måste jag äta ute ofta pga sociala faktorer på jobbet.
Citera
2022-07-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Man kan ju för bövelen inte kosta på sig över hundra kronor i matkostnader per dag. Det är drygt hälften av min veckobudget. Jag är inte gjord av pengar!

Att det fungerar att äta ute i utlandet är förmodligen på grund av matpriserna. Det är skrämmande dyrt med utemat i Sverige. En pizza går numera lös på 120 spänn. Jag minns en tid när man kunde få en pizza för 25:-
Sverige är å andra sidan rätt unikt med lunchrestauranger. I övriga Europa är det à la carte-meny som gäller.
Citera
2022-07-04, 08:36
Medlem
Knappast unikt svenskt fenomen med matlåda. Att ta med matlåda är standard sen barnsben i många kulturer då de flest länder saknar skolbespisning. Således inget konstigt att ta med sitt eget käk till skola eller jobb.
Citera
2022-07-04, 08:44
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Många restauranger har luncherbjudanden där det ingår sallad, bröd och kaffe tillsammans med en rustik måltid för 100-120 kr, alternativt buffé för samma pris.

Vad menar du med ”rustik måltid”? Kan du ge exempel? Vilka rätter som serveras på restauranger i Sverige är rustika?
Citera
2022-07-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Att äta ute är dyrt i Sverige.

I ex USA är det lika billigt om inte billigare att äta ute, i Sverige märks det i plånboken. Enkla svaret.

Och jag blir i många fall mättare på fruns mat än utemat. Tyvärr måste jag äta ute ofta pga sociala faktorer på jobbet.

Källa på det?

Vad jag har sett så är det lika dyrt om inte dyrare att äta ute i USA.
Citera
2022-07-04, 09:06
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du måste vara ganska ineffektiv för att komma upp i den summa tid.

Jag handlade och lagade 12 portioner idag. Det tar 25minuter att gå till Willys och Lidl, handla och hem. Fem minuter i soffan för att skriva listan.

Sen en timme för att tillaga. Ytterligare fem att packetera. Diskmaskinen tar inte mycket tid att fylla.

Det är alltså tid på en ledig dag när jag ändå ska ut och gå, göra ärenden och plocka lite hemma.
Jag antar att du fryser ner maten i så fall?
Citera
2022-07-04, 09:10
Medlem
Matlåda är inte ett ett svenskt fenomen
Däremot är lunchrestauranger det
Citera
2022-07-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan

Hemlagad matlåda är överlägset det bästa!

Då får man ju det man SJÄLV VALT dagen innan och inte vad en eventuell lunchrestaurang VALT ÅT EN.

Skulle jag som har ganska kass lön äta ute varje dag skulle det kosta 20x90:- = 1800:-, ca två dagars lön netto per månad på att äta ute. Då äter jag hellre något gott hemma på helgen med familjen.
Citera
2022-07-04, 09:44
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Att laga ordentligt och nyttig mat som medtages är ett tecken på självdisciplin och förstärker ens profil på arbetsplatsen.

Folk som köper med sig sörjor från pressbyrån eller går på jakt på nån fiskburgare från nån foodtruck framstår som person inte kan ombesörja sig själva ordentligt.
Citera
2022-07-04, 09:48
Medlem
Pungpuckels avatar
I Indien t.ex finns det ju en stor business med folk som hämtar matlådor av hemmafruarna och levererar till männen på arbetsplatserna.

Klart folk kör med matlådor överallt, men många får säkert nöja sig med en macka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in