• 3
  • 4
2022-07-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Jag ska alltså hellre ha tvåtaktsolja istället för t ex motorolja som är sedd för fyrtaktsmotorer? Bara undrar/kontrollfrågar så det blir rätt.
1 dl tvåtaktsolja för den blandar sig bra med bensinen.
Citera
2022-07-03, 19:22
Medlem
Citat:
Hej. Som sagt när bensinmackarna gick över till att blanda ut 95 till 10% etanol istället för 5% så läste jag i en tidning att just min gamla bil inte tålde det enligt tillverkaren så jag körde på med 98 oktan. Men nu senaste två tankningarna så snålade jag in då bränslet blivit så dyrt så jag tänkte äh vafan kan ju testa den där jävla 95 då.. Jojo nu märker jag av missljud från motorn, typ ventilspelet eller något som gnisslar lite lätt vid gaspådrag och inte samma acceleration, förmodligen för dålig smörjning?
Nu har jag ju nyss tankat och vill köra ur den här miserabla skitbränslet ur bilen innan jag tankar upp med 98 igen. Men vill ju såklart fylla på med någon olja eller något i bränsletanken för att vara skonsam mot motorn. Vad rekommenderar ni att jag ska fylla på med? Och hur mycket? Har cirka 50l i tanken kvar..

Töm ut det mesta och fyll på med det som fungerar blanda i lite åt gången av det som inte fungerar tills det tar slut.
Citera
2022-07-03, 21:50
Medlem
borrizs avatar
Blanda upp 95 med 98 så fort det finns plats i tanken, så kommer du snart tillbaka till normalläget.
Citera
2022-07-03, 21:52
Moderator
Citat:
Här är en lista på vilka modeller som ska klara den nya E10 och den säger att min bil inte ska köras på den och nej jag trodde kanske inte heller på det till 100% tills jag nu testat det och erfarit effekter pga det.
https://blipp.se/magazine/modellerna...a-e10-bensinen
Lyssna på Jedis några inlägg bak, motorn klarar utan vidare av bränslet, det som i längden kan ta skada är bränslesystemet, några få tankar kommer inte göra att bilen går sönder, kör slut på det du har och tanka 98 om det får dig att må bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, etanol är svagt surt. Men med rätt olja skyddar det motorn.

Med fel olja blir själva oljan sur och det tar på motorn.
Etanol är basiskt, aluminiumdelar i bränslesystemet kan oxidera mer av det, men vi pratar år inte enskilda tankar.
Citera
2022-07-03, 22:01
Medlem
Lite olja i tanken kan nog göra lite nytta. motorer läcker ändå upp en del olja förbi släpringarna så skillnaden är som bäst marginell.
Min bil brännder 2 liter olja om året så att slå en deciliter i bränslet ett par gånger gör varken från eller till. gör jag själv lite då och då eftersom det får spridare och soppa pump att gå tystare ett bra tag.
Citera
2022-07-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Att tanka 98 oktan om biltillverkaren inte specificerar just 98 oktan eller specifikt avråder från E10 är bortkastade pengar. Får bara oljebolagen att skratta hela vägen till banken.

Etanol i sig är en oktantalsförhöjare, och i kombination med anpassningar så kan man ta ut mer prestanda ur en motor med etanol än utan.

Tvåtaktsolja ska man inte slå i bensinen till en fyrtakts bensinmotor, så skippa dessa dumheter.

Äldre bilar utan katalysator kan behöva tillsats av kalium för att smörja ventilsäten, köp då en tillsats som specificerar just kalium och inte någon "oktanbooster" eller något annat hokuspokus. Överdosera inte, då kalium kan orsaka "valve sticking". Bättre för lite än för mycket.

Att vissa bilar avråds använda E10 beror huvudsakligen på effekter på bränslesystemet som kan uppkomma vid långvarigt bruk, inte pga. en enskild tankning. Så kör på, och har du nått halv tank fyll på med 98 och leta inte efter fel som inte finns där.
+1 på det här. En skvätt olja lindrar möjligen dina problem med placeboeffekten om du inte har en supertunad specialmotor. Hade du haft tillgång till en sådan så hade du inte behövt skriva och fråga på flashback. Jag vågar påstå att majoriteten av världens ecu,s klarar av att kompensera såpass liten förändring i bränslekvalitet utan att ge upphov till "gnisslande"
Du har något annat fel på bilen, eller så inbillar du dig.
Senast redigerad av Greaser 2022-07-03 kl. 22:03. Anledning: Stavning
Citera
2022-07-03, 22:15
Medlem
Etanolen kan lösa upp avlagringar på ventilerna. Kanske det som ts upplever som nåt missljud.
Citera
2022-07-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Etanolen kan lösa upp avlagringar på ventilerna. Kanske det som ts upplever som nåt missljud.
Hur stora ventiler har han då tror du? Jag tänker att det skulle nog behövas sisådär ett kilo per minut för att man ska höra det. Etanol är inte tjernobylavfall blandat med spikbomber. Det är 20% av bensinen som pumpats i tanken. Det enda jag skulle kunna ens avlägset tänka mig är att ecu,n är från sjuttiotalet och inte klarar av att sänka tändningen så att motorn spikar vid belastning. Annars går den på sin höjd lite ojämnt.
Citera
2022-07-04, 04:32
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen

Det känns rimligast hittills faktiskt. Det är verkligen inget högt missljud och effektreduceringen är minimal så det är möjligt att det är placebo som någon tidigare sa för att jag vet att jag "tankat fel" men det låter inte riktigt som innan så jag bedömer din teori som trovärdig så länge. 98/E5 blir det hädanefter vilket fall.
Citera
2022-07-04, 07:23
Moderator
Citat:
Det känns rimligast hittills faktiskt. Det är verkligen inget högt missljud och effektreduceringen är minimal så det är möjligt att det är placebo som någon tidigare sa för att jag vet att jag "tankat fel" men det låter inte riktigt som innan så jag bedömer din teori som trovärdig så länge. 98/E5 blir det hädanefter vilket fall.
Nej, det rimligaste är att du inbillar dig för att du lyssnar extra noga.
BF95E10 smörjer inte sämre än BF98E5, klarar din bil oktantalet så spikar den inte mer av det (spikningar hörs vid belastning inte på tomgång), det som eventuellt kan påverkas är gummi och aluminium i bränslesystemet, och då handlar det alltså om långvarig kontakt med bränslet och det som framförallt kan hända är att du får läckage eller att gummiavlagringar sätter igen systemet.
Citera
2022-07-04, 08:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det rimligaste är att du inbillar dig för att du lyssnar extra noga.
BF95E10 smörjer inte sämre än BF98E5, klarar din bil oktantalet så spikar den inte mer av det (spikningar hörs vid belastning inte på tomgång), det som eventuellt kan påverkas är gummi och aluminium i bränslesystemet, och då handlar det alltså om långvarig kontakt med bränslet och det som framförallt kan hända är att du får läckage eller att gummiavlagringar sätter igen systemet.
På tal om bränsle.. tankade på Gulf för några dagar sedan,de hade något som hette E5 (eller liknande) för 40kr/liter! Är det fina grejer,eller hade jag förstört bilen?
Volvo C30 -08 1,8F
(en av bara 12000 som rullar i Sverige,hoppas jag inte outar mig!)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in