Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-03, 23:27
  #13
Medlem
Dom som kallar sina vänner för brorsan har aldrig haft en som är värd namnet.
Citera
2022-07-04, 08:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Broder används om man är med i samma ordenssällskap eller vissa andra föreningar/sammanhang där medlemskap signalerar en del av ens personlighet.

Precis. De tre gånger man kallar någon för bror är:

1. När man verkligen är bröder/halvbröder etc.
2. När man är i ett sammansvetsat sällskap, likt orden, lag, militär gruppering osv. och man har kämpat för varandra som om man vore bröder.
3. När man tilltalar en munk. Då med religiös anspelning, precis samma som man kallar prosten för fader. Det är också härifrån som muslimerna har fått ordet bror från, att de tror att alla troende är bröder.

(Den fjärde är att personen faktiskt heter Bror, vilket var vanligt förr i tiden)



Just nu är bror den mest irriterande epitetet man kan få från dessa blattar. Då de inte vet ordets mening. Jag brukar alltid svara att jag varken är din bror, kompis, man eller dito.
__________________
Senast redigerad av Methos 2022-07-04 kl. 08:37.
Citera
2022-07-07, 20:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
Är väl ingen direkt brist på folk med invandrarbakgrund i t.ex. Vänsterpartiet.

Lite sent svar.
Det har du rätt i, så är det ju. Men tror ändå inte att de säger kamrat. Men är ej heller i V-kretsar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Det ploppar allt ur ett bror från mig med jämna mellanrum och jag är vit, men oroa er inte, jag bryter inte allt för mycket. 😉

Du är förlorad 😥
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback