Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-01, 12:23
  #1
Medlem
För ett tag sedan slarvade jag när jag behövde ladda ner ett program och fick ett virus på köpet. Bitdefender hittade viruset och allt löste sig. Problemet med Bitdefender (gratisvarianten) är att det inte övervakar datorn kontinuerligt utan man måste själv dra igång det. Blev lite oroad efter detta. Hur gör ni, betalar ni för antivirusprogram till era Mac-datorer?
Citera
2022-07-01, 12:29
  #2
Medlem
Knastratts avatar
Nix. Vi installerar bara godkända appar.
Citera
2022-07-01, 12:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
För ett tag sedan slarvade jag när jag behövde ladda ner ett program och fick ett virus på köpet. Bitdefender hittade viruset och allt löste sig. Problemet med Bitdefender (gratisvarianten) är att det inte övervakar datorn kontinuerligt utan man måste själv dra igång det. Blev lite oroad efter detta. Hur gör ni, betalar ni för antivirusprogram till era Mac-datorer?
Har aldrig använt något och har aldrig fått såna problem. Har ju såklart installerat någon gång då och då och tagit en titt för skojs skull men sen avinstallerat det igen.
Är datorn rätt konfigurerad så krävs det i princip att du själv laddar ner och installerar skiten.
Citera
2022-07-01, 12:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Har aldrig använt något och har aldrig fått såna problem. Har ju såklart installerat någon gång då och då och tagit en titt för skojs skull men sen avinstallerat det igen.
Är datorn rätt konfigurerad så krävs det i princip att du själv laddar ner och installerar skiten.

Jo, det var det jag gjorde, installerade det själv. Det kanske räcker med att hålla sig till godkända appar och använda Bitdefender då och då.
Citera
2022-07-01, 12:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
Jo, det var det jag gjorde, installerade det själv. Det kanske räcker med att hålla sig till godkända appar och använda Bitdefender då och då.
Du kan ställa in i datorns inställningar (där du har brandvägg och filevault) att endast appar från appstore eller liknande godkänns. Finns tre nivåer av inställning där.
Citera
2022-07-01, 13:49
  #6
Medlem
Virusskydd behövs ju i praktiken inte alls idag, oavsett plattform. Förutsatt att användaren i fråga inte är utvecklingsstörd då.
Citera
2022-07-01, 14:11
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Har har gratisvarianeten av Avast.
Främst räddar den mig när jag slarvigt klickar på länkar som tar mig till internet-sidor med "skadligt innehåll", vad nu det är!
Citera
2022-07-01, 14:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har har gratisvarianeten av Avast.
Främst räddar den mig när jag slarvigt klickar på länkar som tar mig till internet-sidor med "skadligt innehåll", vad nu det är!
Att få in bajs på datorn av att klicka på en länk är i praktiken ett icke-problem idag. Avast och liknande gillar ju att skrika sig hesa över minsta lilla. Ofta sidor som har med fildelning att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback