• 1
  • 2
2022-06-30, 11:59
Medlem
Hej, har hyrt ut min bostad från och med 1 juni där hyresgäst skulle ha betalt hyra senast 9 juni. Denna är inte betalt och hyresgästen hävdar att denna vill säga upp lägenheten men säger då också att denna inte behöver betala någon hyra alls eftersom depositionen betalades aldrig.

På kontraktet står 3 månaders uppsägningstid. Det står även under en punkt att jag har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om hyresgästen är sen med deposition och hyra enligt följande formulering:
"Om Hyresgästen ska erlägga deposition ska den betalas i enlighet med utställd faktura och alltid innan tillträdesdagen. Om Hyresgästen inte betalar depositionen i tid har Hyresvärden rätt att säga upp Hyresavtalet till omedelbart upphörande" Vid tillträde sa hyresgästen att denne skulle betala depositionen snarast men gjorde såklart inte det.

Var och tittade till lägenheten förra veckan, hyresgästen hade lämnat lägenheten öppen och nycklarna låg där inne, dock var denna ostädad och luktade rök. Hyresgästen svarar inte vid någon form av försök till kommunikation. (Sms/samtal) Ska tillägga att det står i kontraktet att hyresgästen ansvarar för flyttstädning vid avflytt samt att rökning är ej tillåten. Dock har jag lyckats att få bostaden uthyrd till någon annan från och med 22 juni.

Nu till frågan, vilka rättigheter som hyresvärd har jag i denna situationen? Har jag rätt att kräva hyresgästen på hyra, flyttstädning samt sanering av röklukt från lägenheten? Om denna vägrar att betala, hur driver jag in beloppet?

Vad är skäligt att begära i ersättning? En månadshyra, plus ersättning för städning? Blev dessvärre tvungen att städa själv (bilder finns), kan man begära ut något för det då? Detta har både kostat mig tid, energi och pengar. Då jag behövt resa ner till lägenheten och städa samt hitta ny hyresgäst.

Är krav på en månadshyra rimligt eller har jag rätt till att begära tre eftersom det står initialt tre månaders uppsägningstid i kontraktet eller hur påverkas det om jag utnyttjar punkten och säger upp kontraktet omedelbart?
Citera
2022-06-30, 13:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaaiKo
Om denna vägrar att betala, hur driver jag in beloppet?[/b]
Fogden kan vara behjälplig men kolla först om personen har skulder, finns det en massa skulder kan det vara mer besvär än det är värt
Citera
2022-06-30, 13:09
Medlem
Man får ju kolla sånt innan man hyr ut till folk - Handel och Vandel.
Citera
2022-06-30, 13:18
Medlem
swebarbs avatar
Låter som en pundare du har hyrt ut till som sätter sina egna regler hur man säger upp ett kontrakt.

Men du ska nog kräva och har säkert rätt till minst en månadshyra + att städa lägenheten som alla är skyldiga att göra innan dom flyttar så om du vänder dig till kronofogden kan dom hjälpa men är det en pundare så kommer det bli svårt driva in skulden tyvärr.
Citera
2022-06-30, 13:38
Medlem
Det är just dessa situationer depositionen är till för. Nu får du stå ditt kast. Det är knappast värt och driva detta rättsligt.
Citera
2022-06-30, 13:51
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fogden kan vara behjälplig men kolla först om personen har skulder, finns det en massa skulder kan det vara mer besvär än det är värt
Speciellt eftersom att fogden tar betalt av käranden för varje indrivningsförsök! Om inga tillgångar finns så kostar det ofta mer än vad det smakar att låta ärenden ligga hos Kronofogden!

Hade jag varit TS så hade jag skrivit upp erfarenheten på förlustkontot, samt sett till att verkligen göra en grundlig person/kreditkoll när det är dags för nästa hyresgäst!
Citera
2022-06-30, 14:01
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Hej, har hyrt ut min bostad från och med 1 juni där hyresgäst skulle ha betalt hyra senast 9 juni. Denna är inte betalt och hyresgästen hävdar att denna vill säga upp lägenheten men säger då också att denna inte behöver betala någon hyra alls eftersom depositionen betalades aldrig.

På kontraktet står 3 månaders uppsägningstid. Det står även under en punkt att jag har rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan om hyresgästen är sen med deposition och hyra enligt följande formulering:
"Om Hyresgästen ska erlägga deposition ska den betalas i enlighet med utställd faktura och alltid innan tillträdesdagen. Om Hyresgästen inte betalar depositionen i tid har Hyresvärden rätt att säga upp Hyresavtalet till omedelbart upphörande" Vid tillträde sa hyresgästen att denne skulle betala depositionen snarast men gjorde såklart inte det.

Var och tittade till lägenheten förra veckan, hyresgästen hade lämnat lägenheten öppen och nycklarna låg där inne, dock var denna ostädad och luktade rök. Hyresgästen svarar inte vid någon form av försök till kommunikation. (Sms/samtal) Ska tillägga att det står i kontraktet att hyresgästen ansvarar för flyttstädning vid avflytt samt att rökning är ej tillåten. Dock har jag lyckats att få bostaden uthyrd till någon annan från och med 22 juni.

Nu till frågan, vilka rättigheter som hyresvärd har jag i denna situationen? Har jag rätt att kräva hyresgästen på hyra, flyttstädning samt sanering av röklukt från lägenheten? Om denna vägrar att betala, hur driver jag in beloppet?

Vad är skäligt att begära i ersättning? En månadshyra, plus ersättning för städning? Blev dessvärre tvungen att städa själv (bilder finns), kan man begära ut något för det då? Detta har både kostat mig tid, energi och pengar. Då jag behövt resa ner till lägenheten och städa samt hitta ny hyresgäst.

Är krav på en månadshyra rimligt eller har jag rätt till att begära tre eftersom det står initialt tre månaders uppsägningstid i kontraktet eller hur påverkas det om jag utnyttjar punkten och säger upp kontraktet omedelbart?

Du har ju en ny hyresgäst from 22 juni så du kan ju inte kräva 3 månadshyror av den avflyttade. Däremot kan du kräva för juni månad och för flyttstäd.
Citera
2022-06-30, 14:01
Medlem
Merwinnas avatar
Det blir tyvärr bökigt. Hyresgästen har alla rättigheter på sin sida. Han får hela tiden nya frister. Du ses som en hemsk, stor, ond hyreshaj, trots att du bara hade denna enda lägenhet att hyra ut. Och kronofogden arbetar enormt långsamt. Själv får man inte vräka personen, för då kan man själv bli dömd för både hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande.

Sedan är det förstås meningen att man ska få tillbaka pengarna med tiden, när kronofogden driver in fordran. Men om personen lever på existensminimum, så finns det ju inget att för dem att driva in. Och varje gång du lägger in om verkställighet - det måste du göra minst var tredje år för att ärendet inte ska preskriberas - så kostar det 600 för dig. Som läggs på skulden, men som sagt - om personen lever på existensminimum, så finns det inget att hämta...

Jag råkade själv ut för en sådan grej för 20 år sedan, när jag var mer naiv än jag är idag. Detta var dock egentligen socialtjänstens fel, för det var dom som hörde av sig till mig, då de hade en ung, gravid tjej som behövde en bostad. Jag hade bättre kandidater, men jag trodde att jag gjorde en god gärning. Och när jag träffade tjejen, var hon så ödmjuk, så ödmjuk... (Så fort hon fått nycklarna blev hon fräck.) Jag skulle skriva kontrakt med tjejen själv, men soc skulle betala hyrespengarna direkt till mig.

Detta funkade i tre månader. Sedan flyttades hon till den nya stadsdelens (där min lägenhet låg) socialförvaltning, och där började de betala ut hyrespengarna direkt till tjejen. Hon betalade förstås inte hyran. Socialsekreteraren sa att hon inte kunde göra något åt det, för hennes uppgift var bara att betala ut det belopp som var beviljat till tjejen, inte att kolla om räkningarna betalades! Och den första socialsekreteraren ansåg att ärendet var avslutat för hennes del. Jag försökte söka hjälp högre upp i hierarkierna, men fick ingen förståelse någonstans... Känner fortfarande ett hugg i magen när jag tänker på min hjälplöshet den gången. (Förlorade 25 000 först, men fick så småningom tillbaka 12 000. Försöker se på det som "lärpengar"...)

Summa summarum: man ska aldrig hyra ut i andra hand. Det är att gå i sorgen.
Senast redigerad av Merwinna 2022-06-30 kl. 14:03.
Citera
2022-06-30, 14:08
Medlem
Du kunde råkat värre ut, det låter som hyresgästen ändå snällt lämnade lägenheten och då kan du dra en suck av lättnad. Hade personen betalt första hyran o flyttat in och sen slutat betala, men vägrat lämna, så hade du fått vänta några månader tills ärendet kommit upp i tingsrätten för att sen kunna få hjälp av kronofogden att vräka personen. Finns historier om folk som hållt sig kvar upp till ett halvår i en lägenhet "gratis" innan det gått att få ut dem. Kolla upp nästa hyresgäst bättre, numera kollar ju hyresvärdar kredit, inkomst, anställning, ibland ber de till och med om omdömen från förra hyresvärden. Allt för att sålla bort problem. De som brukar få problem är de som ska vara snälla och hjälpa någon som har det tufft, goda gärningar och det där...
Senast redigerad av Mon81 2022-06-30 kl. 14:17.
Citera
2022-06-30, 14:12
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Man får ju kolla sånt innan man hyr ut till folk - Handel och Vandel.
Sant.
Enklast och helt gratis är att ringa Kronofogden innan man skriver kontrakt eller lämnar ut några nycklar.
Citera
2022-06-30, 14:16
Medlem
Citat:

Ni har ingått avtal och förbundit er att följa vad som står i avtalet. Eftersom ni avtalat om en uppsägningstid på 3 månader och att hyresgästen skall flyttstäda, är detta vad som gäller. Uppsägningstiden förefaller vara i enlighet med de tvingade regler som finns i JB 12:3.
Du kan således med avtalet som grund föra en talan om ersättning motsvarande 3 månaders hyra.

Vad gäller kostnader för flyttstäd har du även rätt till ersättning för sådana eftersom hyresgästen inte gjort vad som åligger denne enligt avtalet (städa!). Detta kan dock bli vanskligt med tanke på att du har utfört arbetet själv. Du får här peka på konkreta kostnader du haft för detta, som är lätta att styrka (detta blir en bevisfråga snarare än en rättsfråga).

Av JB 12:24 följer även att hyresgästen skall vårda lägenheten och att denne kan bli betalningsskyldig för den skada som uppkommer om det sker genom vårdslöshet eller försummelse. Vad gäller rökning är dock detta generellt tillåtet om man inte avtalat om annat. Det måste således vara fråga om onaturligt slitage för att ersättningsskyldighet för hyresgästen skall uppstå.

Depositionen är en säkerhet och denna del av avtalet avsåg en rättighet för hyresvärden att säga upp avtalet i förtid. Detta är således inget hyresgästen kan åberopa för att säga upp avtalet i förtid. Depositionen har för övrigt ingen betydelse för din rätt till ersättning i övrigt, utan utgör som sagt endast en säkerhet.

Och hur får du betalt då? Jo, genom att framställa betalningskrav till hyresgästen. Vill denne inte betala får du driva kravet genom kronofogden/domstol. Visar det sig att hyresgästen är insolvent kan det dock bli svårt att få betalt, trots att du har rätt.
Citera
2022-06-30, 15:03
Medlem
Hyr man av en privatperson så är uppsägningstiden alltid en månad om hyresgästen säger upp boendet, oavsett vad du skrivit i kontraktet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in