Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-29, 16:32
  #1
Medlem
Bubba00s avatar
Halloj!

Efter att ha fått återberättat hur engagerat örebroklacken brölade Örebro(uttalas Ööö-erBROOO)
vid klubbens senaste sammandrag (fotboll?) så har jag funderat en del kring fenomenet att med kraftigt forcerad röst fullkomligt bröla ut sitt ortsnamn i sportsammanhang, särskilt fotboll och hockeysammanhang men även vid andra publikintensiva sporter. Sånt har ju en självklar plats på läktarna. Men till frågan, vilket ortsnamn lämpar sig bäst för denna aktivitet?

Efter att i dagarna ha åkt bil genom närapå hälften av vårt avlånga land och testat ropa samtliga ortsnamn, varefter vi passerat skyltarna, på klassiker hejaklackssätt har jag inte funnit något bättre namn att bröla än just Örebro. Jag tror det beror på att två av vårt språks brötigaste läten (Ö och O) inryms i samma korta ortsnamn. Båda dessa är vokaler som man kan dra ut på rejält.

Testa själva! Andas in med öppen mun, Lägg huvuddelen av tryck i Ö:et och BRO:et. Lungorna ska tömmas på all luft. Återupprepa åtskilliga gånger. Ööörebroooo!!!

Håller ni med mig? Eller finns det andra ortsnamn som är ännu lämpligare ur denna ovan anförda synpunkt?

Väl mött,
Bubba
Citera
2022-06-29, 17:44
  #2
Moderator
Kyrpators avatar
Vi tar och kollar om den här tråden passar någonstans.

/Mod.
Citera
2022-07-01, 19:37
  #3
Moderator
Kyrpators avatar
Eftersom den här tråden inte tycks kunna finna ett hem någon annanstans tar vi och låser upp den. Men detta får inte bli en listtråd. Alla förslag med ortnamn måste vara försedda med en förklaring till varför du tycker att just detta namn platsar på listan. Annars raderas de utan pardon.

/Mod.
Citera
2022-07-28, 18:33
  #4
Medlem
Bubba00s avatar
Jag tycker det var lite dåligt gensvar på denna tråd…

Jag kan fylla på att Örebro består av tre stavelser: Ö-re-bro. Kanske är det just häri brölvänligheten ligger?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback