Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-29, 09:48
  #1
Medlem
Hej! Hoppas jag lagt denna i rätt forum. Jag håller på med en dokumentär om en av Sveriges första skateparker, som idag också är en av världens äldst bevarade då de flesta revs under 90-talet. "Automobilen" ligger utanför Falkenberg längs gamla e6an och har haft flera ägare under tiden - Det har gått flera rykten om att HA har ägt denna mark under en period och utöver skateboard verkar hela bygget av Automobilen skett mer eller mindre med hjälp av svarta pengar etc.
2011 försökte man K-märka platsen vilket inte gick igenom eftersom Falkenbergs kommun ansåg att "Vi falkenbergare vill inte associeras med automobilens historia" vilket gjort mig mer nyfiken på vad de menar.

Jag undrar om det finns folk här på flashback som kan mer om Automobilens historia eller som kan konfirmera ryktena kring platsen. Är tacksam för all hjälp och om det finns personer som kan vara intressanta för projektet får ni gärna skriva till mig här.

Här är en artikel om ytan.
https://www.confuzine.com/2022/06/28...istory-sweden/
Citera
2022-07-01, 13:11
  #2
Medlem
madtops avatar
Flyttad: Hobby -> Urban Exploration
/Moderator
Citera
2022-07-28, 01:48
  #3
Medlem
Om du får ihop bra (professionellt) material samt har en utarbetad story på riktigt som behöver vägledning och klippning - PMa mig! Har du ingen annan plan än coola locations - PMa inte.
Citera
2022-10-24, 15:50
  #4
Medlem
Har några av ryktena om att HA har ägt marken blivit bekräftade?
Citera
2023-01-02, 15:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomasdotter.Holm
Har några av ryktena om att HA har ägt marken blivit bekräftade?

Inte mycket mer än ryktesspridning vid det här laget. Dokumentären har dock fått säkrad finansiering och dist vilket gör att jag kunnat ta in en researcher som ska djupdyka i hurvida ryktena har någon sanningshalt.
Citera
2023-01-23, 06:10
  #6
Medlem
Hypokondrias avatar
Vet inte om du kan pm:a men har du ett namn eller en skräpmail man kan nå dig på.
Och Ja, Alva var där, även världens främsta skateboardåkare efter "Tony Hawk" som var "DöveLars" som aldrig fick sitt genombrott då han inte fattade engelska när han läste läppar.
-goddag yxskaft svarade han de få USA företagen (powell) som sökte kontrakt.
Han nötte plexirampen invid snakerun mest.

Kan ha kvar filmer mm men då på Beta SP / Beta ev Vhs.. Länge sedan nu.
Även andra kuliga filmer men vet inte om de finns kvar. Legendarisk mark som jag själv försökt få k-märkt många ggn.
Citera
2023-02-21, 10:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Vet inte om du kan pm:a men har du ett namn eller en skräpmail man kan nå dig på.
Och Ja, Alva var där, även världens främsta skateboardåkare efter "Tony Hawk" som var "DöveLars" som aldrig fick sitt genombrott då han inte fattade engelska när han läste läppar.
-goddag yxskaft svarade han de få USA företagen (powell) som sökte kontrakt.
Han nötte plexirampen invid snakerun mest.

Kan ha kvar filmer mm men då på Beta SP / Beta ev Vhs.. Länge sedan nu.
Även andra kuliga filmer men vet inte om de finns kvar. Legendarisk mark som jag själv försökt få k-märkt många ggn.

Haha det här är det bästa jag hört på länge, DöveLars låter som en legend värd att berätta om. Kan också tillägga att Paul McCartney var där på sensommaren 1972:
https://www.hn.se/nyheter/falkenberg...orup-1.3659091

Du får gärna nå mig på mail, messenger, telefon eller instagram. Jonathan Lomar heter jag, borde dyka upp vid en googling. Jag är i stort behov av tidigt filmmaterial så jag skulle göra allt och lite till för att få digitalisera lite Betaband.
Citera
2023-03-27, 16:21
  #8
Medlem
SpOeNdis avatar
Haha kul! Jag var där massa med brorsan på tidigt 90 tal och åkte bräda, å lekte bland allt gammalt tivoli skit! Brukade putta på varandra bland dom gamla radiobilarna.
Var även vi som hittade oxhuvudet om du har hört talas om det (busskuren utanför heter oxhuvudet nu)
Vet även vem som ägde det i många år (halv kriminell jävel som är död nu) gubben ägde även det gamla hotellet borta vid herting eller va området heter. Eller min bror känner till han mer då han har jobbat för honom och han bodde även på automobilen med alla andra pundare å pack 😅

Är du den äldre generationen har du säkert hört talas om han gubben, Clas Hippson (stavning?)

Kan kolla mer med han då han hängde där i perioder fram till en 7-8 år sedan.
__________________
Senast redigerad av SpOeNdi 2023-03-27 kl. 17:02.
Citera
2023-03-31, 18:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Haha kul! Jag var där massa med brorsan på tidigt 90 tal och åkte bräda, å lekte bland allt gammalt tivoli skit! Brukade putta på varandra bland dom gamla radiobilarna.
Var även vi som hittade oxhuvudet om du har hört talas om det (busskuren utanför heter oxhuvudet nu)
Vet även vem som ägde det i många år (halv kriminell jävel som är död nu) gubben ägde även det gamla hotellet borta vid herting eller va området heter. Eller min bror känner till han mer då han har jobbat för honom och han bodde även på automobilen med alla andra pundare å pack 😅

Är du den äldre generationen har du säkert hört talas om han gubben, Clas Hippson (stavning?)

Kan kolla mer med han då han hängde där i perioder fram till en 7-8 år sedan.

Aldrig hört talas om Oxhuvudet (googlar runt nu men hittar inget om det förutom att det är en busskur), men kommer gärna förbi och hör mer, låter ändå rätt mäktigt. Haha ja tydligen köpte Skjort-Olle loss radiobilarna från Liseberg och fick sedan ett satans jobb med att försöka frakta ner det till Automobilen.

Ja Claes Hibson har dykt upp en hel del, hittade på SVTs arkiv en intervju med honom från Västnytt med att vid någon tidpunkt köpt en skyskrapa i Staterna, följt av en konkurs på typ.. 25 miljoner eller något liknande. Men hade ju varit kul att höra lite historier från din brorsa som bott på platsen, han får gärna kontakta mig.
Citera
2023-03-31, 18:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvamp2.0
Hej! Hoppas jag lagt denna i rätt forum. Jag håller på med en dokumentär om en av Sveriges första skateparker, som idag också är en av världens äldst bevarade då de flesta revs under 90-talet. "Automobilen" ligger utanför Falkenberg längs gamla e6an och har haft flera ägare under tiden - Det har gått flera rykten om att HA har ägt denna mark under en period och utöver skateboard verkar hela bygget av Automobilen skett mer eller mindre med hjälp av svarta pengar etc.
2011 försökte man K-märka platsen vilket inte gick igenom eftersom Falkenbergs kommun ansåg att "Vi falkenbergare vill inte associeras med automobilens historia" vilket gjort mig mer nyfiken på vad de menar.

Jag undrar om det finns folk här på flashback som kan mer om Automobilens historia eller som kan konfirmera ryktena kring platsen. Är tacksam för all hjälp och om det finns personer som kan vara intressanta för projektet får ni gärna skriva till mig här.

Här är en artikel om ytan.
https://www.confuzine.com/2022/06/28...istory-sweden/


Kul initiativ! Minns att Matte och Nicola från Millencolin var där och åkte en del när det begav sig. Har du pratat med dom?
Citera
2023-03-31, 18:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Kul initiativ! Minns att Matte och Nicola från Millencolin var där och åkte en del när det begav sig. Har du pratat med dom?

Nej faktiskt inte, dock hittat att musikvideon till "Dungen - Stadsvandringar" spelades in där, regisserad av Magnus Härdner. https://www.youtube.com/watch?v=Hfu6mG_l9EM
Citera
2024-03-10, 17:46
  #12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det blev ju en bra dokumentär.
https://www.svtplay.se/video/KrJYXGL...-skatemonument
Grattis till TS fotsvamp 2.0.

Jag minns stället från 80-talet när man passerade där förbi på Europavägen med föräldrarna några gånger. Tror aldrig vi stannade dock.
Skulle vilja veta när det slutade vara vägkrog och bensinstation och vad som hände sen. Clas Hibson som väl ägde det under ganska många år gjorde sig i alla fall känd för att köpa mer eller mindre fallfärdiga byggnader och sedan hyra ut lägenheter genom socialen till hemlösa och missbrukare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback