Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-06-30, 14:11
  #37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Java är absolut inte intuitivt på Mac.

Olika versioner av java kan ha helt olika filsystem struktur och utspritt i olika mappar.
PreferencePane kan det bara finnas en av som skapar kaos om man har flera javaversioner.

När man dubbelklickar på en jar- eller class-fil så körs en gammal Applet Launcher app som bara klarar av att öppna program skapta för gamla java versioner. Den ligger för mig i /usr/share/java
Har man en app som startar java så kan den innehålla en Java app stub som inte heller kan öppna nya versioner av java. Har ingen M1 så jag vet inte hur de har vidareutvecklat JRE kompatibla tjänsterna.

Själv brukar jag köra alla java program från terminal så för mig är det inget problem.

För mig ser det ut som du inte försöker förstå hur det fungerar och tror att en ren installation skulle fixa problemet. Hela biten med att ominstallera har nog varit onödig eftersom det inte är java det är fel på utan antingen Apples Java Applet Launcher eller konfigureringen av java eller apparna.

Som java-utvecklare har jag kommit på att man kan kringgå problematiken genom att skapa en gammal java öppnare som startar nya version av java och det program som är menat. Då kan jag använda Applet Launchern som öppnar den gamla versionen av java och sedan den nya via java öppnaren. En sådan lösning kan inte köras om man raderar java-verisionen som hör till Applet Launchern.

Om du håller på och raderar java versioner som kom med OS installationen riskerar du att ha sönder systemtjänster och kompatibilitet med program. Var försiktig genom att skapa backup av det du tänker radera nästa gång.

Återigen, jag har inte M1 så jag vet inte vad som fortfarande är relevant. Jag kan inte säga mycket mer än det ovan och lycka till, så lycka till!

Java hänger inte med macOS sedan version 10.7 så det går alldeles utmärkt att radera det eftersom det är installerat av användaren, TS i det här fallet.

För övrigt verkar dina kunskaper om Java vara utdaterade. Det är fortfarande väldigt stort på backend och självfallet för apputveckling på Android.
Citera
2022-06-30, 20:17
  #38
Medlem
DesertBeagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ja alltså jag tog ju bort Java Launcher eftersom det är en gammal java-app.

Jag tog bort den för att installera en nyare version såklart och att datorn inte skulle vara proppad med massa olika versioner av Java.

Nu menar du att jag har tagit bort en viktig funktion för hela datorn och inte kan använda Java öht? Allt är liksom förstört för all framtid?

Så om jag råkar radera typ Safari då är datorn officiellt sönder och jag får aldrig mera tillgång till internet?

Alltså Apple är så jävla sämst så det börjar bli riktigt skrattretande. Inte ett piss fungerar. Är så jävla besviken på att jag skaffade en Mac nu med facit i hand.
Känns som skit bakom spakarna?

Ge apple en chans. Tror inte du kommer bli besviken om det nu inte är så att du måste ha nån ultraspecifik grej som endast windows stödjer. Det mesta brukar finnas workarounds för. Jag bytte gladeligen bort pc helvetet och windows för sisådår 15 år sen - har aldrig blickat tillbaka. Jag både programmerar och kör 3d på macarna. Till 99% utan strul
Citera
2022-06-30, 20:21
  #39
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Java hänger inte med macOS sedan version 10.7 så det går alldeles utmärkt att radera det eftersom det är installerat av användaren, TS i det här fallet.

För övrigt verkar dina kunskaper om Java vara utdaterade. Det är fortfarande väldigt stort på backend och självfallet för apputveckling på Android.
Googlar man så ser man att Apple slutade supporta efter java 1.6. Tjänsterna för att köra och utveckla java applikationer slutade också utvecklas av Apple då. Därför är det krångligt att få java program att fungera. Det har varit så sedan OSX 10.7. Det är inte säkert att du kan starta java applikationer om du saknar java 1.6, därför är det inte alldeles utmärkt att radera java. Dessutom länkade jag ju en artikel från Apple som rekommenderade hur man skulle gå tillväga för att avaktivera java 1.6 istället för att radera.

Jag har själv tidigare sagt "jag vet inte vad som fortfarande är relevant". Att java används på mobiler och i serverhallar tycker inte jag är ett dugg relevant.
__________________
Senast redigerad av a-mortal 2022-06-30 kl. 20:30.
Citera
2022-07-20, 18:34
  #40
Medlem
cerns avatar
Hur öppnar man en Java-fil inifrån Terminal med hjälp av senaste Java JDK installerat?
Citera
2022-07-20, 19:13
  #41
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Hur öppnar man en Java-fil inifrån Terminal med hjälp av senaste Java JDK installerat?
Nu var det länge sedan jag rörde java men om minnet inte sviker skriver man bara java "filnamn"?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback