Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-14, 15:45
  #589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg


Vad skjuter du med? Och tog du ekorren av daga på första skottet?

Jag använder mig av ett Hatsan mod.70 (ca: 300m/s) kaliber .177. Monterat sitter absolut billigaste kikarsiktet jag hittade på Hobbex.

Ekorren tog jag i bröstet så den ramlade ner från grenen den satt på, dessvärre inte dödande träff. Stackaren låg och sprattlade på backen men kom ingen vart. Fick knäcka nacken på den.
Citera
2014-08-19, 10:36
  #590
Medlem
Murvelburvels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spargris1
Får jag fråga, har inte hunnit läsa igenom tråden, tycker ni inte det är elakt eller går emot naturvän-moralen?

Det finns inget behov av att döda bofinkar, random djur/fåglar/möss i naturen ?


Håller med. Ser inte charmen med att döda ekorrar, bofinkar etc. Gäller dock inte stadsduvor (AKA flygande råttor) som verkligen behöver minska i antal. På många platser är de en riktig plåga.
Citera
2014-08-20, 18:48
  #591
Medlem
Tidigare har jag rivit sönder bullar i mindre bitar för att de ska ta längre tid för skatorna att äta så man hinner knäppa dom men i söndags hitta jag en möglig limpa i garaget som ja glömt kasta ut så jag slängde ut den hel, De funka kanon då de regnat under natten då jag såg en skata som satt å hackade lös bitar men tyvärr skulle jag bort å hade inte tid att skjuta då.. Men på måndag kväll la jag ut ett helt XL hamburgerbröd å fick 3 skator, i morse la jag ut ett till vilket jag fick 3 till idag

Men nu måste de flytta in några i byn igen så man får panga lite

Blivit 19 skator skjutna + 4 i fällan i år, 17 måsar har de oxå blivit..

Jo i sommar har jag roat mej med att väga skatorna, den lättaste 193 gram å den tyngsta 287 gram.
__________________
Senast redigerad av 2an 2014-08-20 kl. 18:53.
Citera
2014-08-22, 07:35
  #592
Medlem
1 skata till igår em av dom 2 som va på gården
Imorse va jag uppe å redo redan kl 04:45 då all mat va borta igår morse innan kl 7, Kl 6 kom en skata som klarat sej i 2 somrar nu den har en vit rand över ryggen el just där stjärtfjädrarna sitter så den är lätt att känna igen. Men nu kom den inte in på min gård å de är väl möjligt att de va partnern ja fick igår.. Några minuter senare kom 2 skator till å gjorde den sällskap men höll sej på behörigt avstånd, gick å plockade brödbitar som småfåglarna tappat under trädet hos grannen utom skjuthåll
Citera
2014-08-22, 09:53
  #593
Medlem
Känner igen din frustration Själv har jag en skata kvar att släcka lampan för men den är troligtvis den sista i den flocken som härjat runt här så den aktar sig för att komma o äta av min buffè som jag dukat upp här i trädgården

Jag väntar tålmodigt på den, trägen vinner
Citera
2014-08-25, 11:46
  #594
Medlem
Vill inte smaka skata så jag passar hur de smakar
I går morse så fick jag en av dom 3 som varit synliga senaste tiden
Tyvär vet jag inte vad som hände då ännu en landade vid åteln, Fipplade iaf av ett skott som gick in i staketet där skatan satt sen så kommer dom 2 som är kvar i närheten av vår gård..
Verkar även lärt sej att fällan är farlig då dom är i träden vid fällan men plockar inte ens igen maten som är utanför fällan, Vart dött i fällan efter senaste skatan som lyckades få ut skallen å blev ihjälklämd
Samma sak ifjol, började rulla på med fångsten sen lyckades en klämma fast skallen å dog sen sten dött..
Vore fint att få dessa 2 så om de kommer fler är de inflyttade å vet inte vart de är farligt
Citera
2014-08-25, 13:39
  #595
Medlem
j0k3r1s avatar
Det börjar bli en JÄVLA massa OT i tråden, tanken är ju att vi faktiskt ska posta bilder - men på senare tid har det bara varit en massa gökar som skryter utan att backa upp med det faktiska syftet av tråden dvs. bilder.
Det är väl till viss del ok att skriva följdfrågor på ett inlägg, men nu är vi uppe i två sidor varav 2st bilder har postats.
Tråden börjar förlora sin glans

Skärpning för fan.
Citera
2014-08-25, 13:45
  #596
Medlem
tzjs avatar
Håll er till topic nu. Läs rubriken om ni är osäkra på vad tråden handlar om.
/moderator
Citera
2014-09-10, 12:11
  #597
Medlem
Ett pcp luftgevär i kal 25 med över 80joule anslagsenergi fungerar utmärkt till jakt kan jag intyga:-) om man hittar rätt kulor som passar just det vapnet fäller du lätt en fågel eller annan förbipasserande varelse på 100m. Om bössan är inskjutet får man en konstant träffbild på mindre en enkrona på 100m. I USA jagar vissa rådjur med den kalibern.
Citera
2014-09-10, 13:48
  #598
Medlem
Ska man skjuta ekorrar är 4,5 lite klent. Kräver även att man får en prickträff rakt i huvudet. Annars lider den i onödan.
Citera
2014-09-16, 07:41
  #599
Medlem
Igår på fm såg jag på avstånd att en skata satt i fällan så efter de va mörkt skulle jag gå å flytta den till lockutrynnet, Men då va fällan tom
Tänkte först att jag sett fel på dagen men började fundera om nån sett fällan å släppt ut den, Då de va rätt mörkt va ja tvungen att lysa me mobilen å då ser jag att de va ett hål i nätet i ena hörnet på luckan lika stort som en tennisboll
Har hänt några ggr i sommar men då trodde jag luckan blåst igen alt småfåglar som lyckats få den att slå igen, Alla jag fångat i år har varit i andra fångstutrymmet så hålet kan ha varit länge
Tyvärr lär väl ingen av dom få kvarvarande skatorna gå in i den fällan mer då de förmodligen är dom kvarvarande man haft där men som lyckats fly
Citera
2015-04-20, 22:20
  #600
Medlem
Skjut inte skator eller andra mindre småfåglar. Vad är det för utmaning? Det är i så fall bättre om man håller sig till kråkor. De är mer listiga och inte alltid lätta att skjuta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback