Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-27, 17:58
Medlem
Har ett dilemma som gör sig riktigt jobbig sommartid.

Jag tycker det är obehagligt/ jobbigt att vara blöt. Detta gäller både vatten och svett.

Jag klarar av att gå in i duschen/ badet, och att vara där bli ren osv. Men när jag ska ur, alltså när vattnet slutar och kroppen är mellan att vara i vattnet och att vara helt torr det är där obehaget kommer. Jag vill alltså vara snustorr direkt när vattnet stängs av, vilket är orimligt.

Samma gäller att bada utomhus, allt är bra tills man ska upp.
Det är samma när man ska tvätta händerna, de ska vara torrt direkt annars blir det obehagligt.

Svett är samma sak, då blir man ju fuktig osv, helt naturligt, men jag känner bara obehag.

Helt orimligt och stört, och detta stör mig i min vardag, för man måste ju duscha och hålla sig ren. Jag som jobbar som lokalvårdare tvättar händerna otroligt många ggr om dagen och det används handskar som gör en svettig osv.

Så det jag funderar är, hur man ska bota detta, kan det vara trauma från att jag höll på att drunkna i badhuset som tonåring, eller är det bara min borderline diagnos som gör att jag bara har detta orimliga obehag?
Citera
2022-06-27, 18:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Kanske lite KBT, att fresta med?
Citera
2022-06-27, 18:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Åk till något skitvarmt land i juli, typ spanien. Ännu bättre med thailand.
Var där i två veckor, och var ute hela dagarna. Gå mycket, och drick mycket vatten. Gå gärna i berg. Dusha bara på kvällen innan du lägger dig, eller när du kommer hem om du har ac på rummet.
Se det som utsättningsterapi, din egen KBT.

Har varit i spanien en vecka nu. Innan var ja väldigt avers mot att bli så svettig att jag kände det, tyckte det var fruktansvärt. Men häromdagen gick jag och frun uppför ett runt 200 meter högt berg i knappt 30 graders värme och sol.
Det bara rann av en, men det kändes inte så illa efter några dagar i värmen ändå.

Som jämförelse gick vi uppför ett ungefär lika högt berg hemma i sverige bara någon vecka tidigare, på eftermiddagen när det kanske var 15 grader ute.
Det var mycket mycket värre. Då var jag tvungen att stanna flera gånger och dö lite på uppvägen, men den här gången tror jag vi stannade till någon minut kanske tre gånger för att pausa lite.
Det rann inte mer av mig nu med kläderna på i stekvärme än hemma i sverige då jag tog sista halvan av berget utan tröja, men det var behagligt att svetten ångade av ganska fort här.
Citera
2022-06-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Åk till något skitvarmt land i juli, typ spanien. Ännu bättre med thailand.
Var där i två veckor, och var ute hela dagarna. Gå mycket, och drick mycket vatten. Gå gärna i berg. Dusha bara på kvällen innan du lägger dig, eller när du kommer hem om du har ac på rummet.
Se det som utsättningsterapi, din egen KBT.

Har varit i spanien en vecka nu. Innan var ja väldigt avers mot att bli så svettig att jag kände det, tyckte det var fruktansvärt. Men häromdagen gick jag och frun uppför ett runt 200 meter högt berg i knappt 30 graders värme och sol.
Det bara rann av en, men det kändes inte så illa efter några dagar i värmen ändå.

Som jämförelse gick vi uppför ett ungefär lika högt berg hemma i sverige bara någon vecka tidigare, på eftermiddagen när det kanske var 15 grader ute.
Det var mycket mycket värre. Då var jag tvungen att stanna flera gånger och dö lite på uppvägen, men den här gången tror jag vi stannade till någon minut kanske tre gånger för att pausa lite.
Det rann inte mer av mig nu med kläderna på i stekvärme än hemma i sverige då jag tog sista halvan av berget utan tröja, men det var behagligt att svetten ångade av ganska fort här.

Dyr chockterapi, tyvärr inte råd eller möjlighet att åka utomlands. Har djur som måste tas omhand och jobbar med minimilön då jag är fär sjuk för att ha ett normalt jobb.
Citera
2022-06-28, 11:47
Medlem
dp
Senast redigerad av busy-signal 2022-06-28 kl. 11:50.
Citera
2022-06-28, 11:50
Medlem
Jag gillar inte heller att vara blöt. Och jag tror faktiskt att dom allra flesta inte gör det heller.

Men är det ett problem? Nej, för obehaget försvinner när man har torkat av sig. Och ersätts ofta av en mindre obehaglig känsla.

Dock, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte brukar ha en handduk redo när jag har duschat eller tvättat händerna. Och den använder jag relativt omgående när jag är klar.

Samma sak i köket, alltid handduk till hands. Har även bytt ut hushållspapperet mot pappershanddukar vilket rekommenderas. Mycket bättre att kunna ta en pappershandduk med en hand istället för att behöva använda båda och riva loss en bit som ändå aldrig blir lagom stor. Särskilt om man som jag även ogillar att vara flottig och kladdig om fingrarna.

Nämnda pappershanddukar skulle man även kunna ha med sig 1-2 st i fickan, för att gardera sig mot styggelsen offentlig toalett utan pappershanddukar.

Citat:
Ursprungligen postat av zakkris
Har ett dilemma som gör sig riktigt jobbig sommartid.

Jag tycker det är obehagligt/ jobbigt att vara blöt. Detta gäller både vatten och svett.

Jag klarar av att gå in i duschen/ badet, och att vara där bli ren osv. Men när jag ska ur, alltså när vattnet slutar och kroppen är mellan att vara i vattnet och att vara helt torr det är där obehaget kommer. Jag vill alltså vara snustorr direkt när vattnet stängs av, vilket är orimligt.

Samma gäller att bada utomhus, allt är bra tills man ska upp.
Det är samma när man ska tvätta händerna, de ska vara torrt direkt annars blir det obehagligt.

Svett är samma sak, då blir man ju fuktig osv, helt naturligt, men jag känner bara obehag.

Helt orimligt och stört, och detta stör mig i min vardag, för man måste ju duscha och hålla sig ren. Jag som jobbar som lokalvårdare tvättar händerna otroligt många ggr om dagen och det används handskar som gör en svettig osv.

Så det jag funderar är, hur man ska bota detta, kan det vara trauma från att jag höll på att drunkna i badhuset som tonåring, eller är det bara min borderline diagnos som gör att jag bara har detta orimliga obehag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in