Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-27, 17:58
Medlem
Har ett dilemma som gör sig riktigt jobbig sommartid.

Jag tycker det är obehagligt/ jobbigt att vara blöt. Detta gäller både vatten och svett.

Jag klarar av att gå in i duschen/ badet, och att vara där bli ren osv. Men när jag ska ur, alltså när vattnet slutar och kroppen är mellan att vara i vattnet och att vara helt torr det är där obehaget kommer. Jag vill alltså vara snustorr direkt när vattnet stängs av, vilket är orimligt.

Samma gäller att bada utomhus, allt är bra tills man ska upp.
Det är samma när man ska tvätta händerna, de ska vara torrt direkt annars blir det obehagligt.

Svett är samma sak, då blir man ju fuktig osv, helt naturligt, men jag känner bara obehag.

Helt orimligt och stört, och detta stör mig i min vardag, för man måste ju duscha och hålla sig ren. Jag som jobbar som lokalvårdare tvättar händerna otroligt många ggr om dagen och det används handskar som gör en svettig osv.

Så det jag funderar är, hur man ska bota detta, kan det vara trauma från att jag höll på att drunkna i badhuset som tonåring, eller är det bara min borderline diagnos som gör att jag bara har detta orimliga obehag?
Citera
2022-06-27, 18:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Kanske lite KBT, att fresta med?
Citera
2022-06-27, 18:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Åk till något skitvarmt land i juli, typ spanien. Ännu bättre med thailand.
Var där i två veckor, och var ute hela dagarna. Gå mycket, och drick mycket vatten. Gå gärna i berg. Dusha bara på kvällen innan du lägger dig, eller när du kommer hem om du har ac på rummet.
Se det som utsättningsterapi, din egen KBT.

Har varit i spanien en vecka nu. Innan var ja väldigt avers mot att bli så svettig att jag kände det, tyckte det var fruktansvärt. Men häromdagen gick jag och frun uppför ett runt 200 meter högt berg i knappt 30 graders värme och sol.
Det bara rann av en, men det kändes inte så illa efter några dagar i värmen ändå.