2006-06-27, 22:08
Medlem
flowss avatar
Jag har smått börjat fundera på det här med att vara vegetarian. Vad jag förstår så innebär det att man utesluter kött från sin måltid (vissa undantag finns). Varför man gör detta kan bero på etiska, hälso eller liknande skäl.

Hälsoskäl och religiösa skäl känns ju ganska självförklarande - det jag är nyfiken på är de etiska.

Har vi några vegetarianer här? Hur resonerar ni?

Efter att precis ha sett http://www.petatv.com/tvpopup/video....=wm&speed=_med så är det klart att man funderar lite extra. Även om man sätt liknande reportage förut så är det något/någon om gjort att jag kan ta det till mig lite till.

Hur som helst, som djuren blir behandlade i ovan nämnd dokumentär - blir djuren i Sverige också behandlade så? Hur vet man om de gör det eller inte? Hur resonerar ni som är vegetarianer av etiska skäl? Är det fel att det föds upp djur för våran skull öht eller är det just behandlingen av dem som är knäckfrågan? Eller kanske sympatiavstår ni från kött pga djurens behandling i andra länder? Hur skulle då eran vegetarianism hjälpa?

Upplys mig gärna!
Citera
2006-06-28, 01:35
Medlem
Kajsabajsas avatar
hej
Jag har varit vegetarian (äter dock fisk) så länge nu att jag knappt tänker på det. Nu är det så länge sedan jag ens debatterade detta att mina kunskaper kan vara något ouppdaterade. Men i alla fall, jag är det av etiska skäl. Dels på grund av att jag tycker att hela iden med att äta djur känns fel, fel att föda upp dem och fel att plåga dem.

Även om våra svenska djur lever under förhållandevis bra, eller i alla fall bättre än utländska, så lever de trots allt stillastående i en spilta (eller vad heter det?) under större delen av sitt liv. Vissa kor får gå ut på sommaren men inte alla.

Sedan är det inte heller säkert att "svenskt kött" är svenskt. Ibland räcker det med att det är förpackat i Sverige för att få kallas svenskt. Så var det förr i alla fall, man kan ju alltid hoppas på att det ändrats.

Djurtransporter är också vidriga, en del djur dör, pga att de mosas ihjäl, att de av ren stress börja tugga på varandra osv.

Det finns massa äckelhistorier at ta del av om du vill bli mer övertygad. Sedan finns det ju också en mängd statistik kring hur mycket mer energisnålt det är att äta vegetariskt. Att det krävs så mycket energi, resurser och mark att föda upp djur än att odla tex. baljväxter. Dessutom menar vissa att om vi ska äta kött i den mängd vi gör idag kommer det tillslut att ta slut.

Jag tycker om djur och vegetariskt är gott, så enkelt är det för mig!
Citera
2006-06-28, 01:38
Medlem
karma chamelions avatar
jag tycker det känns lite äckligt att äta döda djur helt enkelt
dessutom känns det ju inte så schysst att föda upp djur för att sedan döda och äta dem heller
Citera
2006-06-28, 02:42
Medlem
För nåt år sen fick jag mer och mer äckelkänsla av att käka kött så jag slutade. Känns primitivt och onödigt. Bonus är det etiska.
Citera
2006-06-28, 08:19
Medlem
Valnirs avatar
Jag är ,vad ska man kalla det? "Hobbyvegetarian.." Kom inte på nåt bättre.
Det jag gör är att all mat jag tillagar hemma är strikt vegetariansk, ibland vegansk. Men jag äter kött om jag blir bortbjuden, går ut på restaurang eller liknande.
Började äta såhär för ett par månader sen av hälsoskäl mest, men även det faktum att jag tillagade kött väldigt sällan hemma och såg fördelarna då att byta kost.
Men blir jag sugen på kött, då äter jag kött, inga etiska dilemman här inte
Folk tror att så fort man säger veggomat så sitter man bara och knaprar morötter och sjunger vaggvisor för kaniner. Trots att det låter lite mysigt så kan jag berätta att så är icke fallet.
Citera
2006-06-28, 15:53
Medlem
Deannas avatar
Har varit både vegan och vegitarian under gymansietiden. Valde att bli detta då jag tyckte att det verkade mest hälsosamt att äta bara vegitabilier. Jag upptäckte att jag mådde lika bra, om inte bättre, med blandad kost och därför gick jag tillbaka till kött i kosten. Idag ser jag inget häsloskäl till att ta bort kött/fisk/fågel ur kosten, det är en utmärkt proteinkälla.
Jag har även testat på att vara pescatorian, alltså vegitarian + fisk och skaldjur, men saknade köttet, så jag tog tillbaka det i kosten..
Nu mera äter jag mest fisk och skaldjur, men även ägg och viltkött (älg, hjort och ren). Det är den kombination jag mår bäst av.
Citera
2006-06-28, 20:17
Medlem
mollydotts avatar
Titta en gris i ögonen och försök döda och äta den sen. Äta griskött känns lika smarrigt som att ge sig på människokött.
Citera
2006-06-28, 20:24
Medlem
flowss avatar
Tack för alla svaren! Det var intressant att få läsa era tankar om att undvika kött.

Nu funderar jag istället på varför folk väljer att äta kött - om det inte beror på smak och för den gamla vanans skull - som för tillfället i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in